Hoe staat het met de organisatie van e-business in Nederlandse bedrijven?

19 mei 2006, 11:36

Hoe staat het met de organisatie van e-business in Nederlandse bedrijven?Veel grote bedrijven worstelden de afgelopen jaren met de inrichting van hun e-businessorganisatie. Onder welke afdeling valt internet nu? Wie is verantwoordelijk voor IT, Marketing, Communicatie en Sales? Moeten we dit centraal opzetten voor de gehele organisatie of decentraal per business unit (of website)? Veel bedrijven kenden één internetafdeling waar alle kerncompetenties aanwezig waren. Van webmaster tot communicatiemedewerker en programmeurs. De afgelopen jaren zie je een verschuiving waarbij de verschillende competenties verhuizen naar reeds bestaande afdelingen. Maar wat is nu de meest ideale situatie en waarom?

Binnenkort ga ik in opdracht een onderzoek doen naar de huidige situatie bij grote Nederlandse bedrijven. Dit onderzoek zal deels bestaan uit deskresearch, deels uit interviews en wellicht dat ik ook de lezers van Marketingfacts vraag om mee te doen aan een klein online onderzoek. Voor de face-to-face interviews ben ik op zoek naar e-businessmanagers van grote organisaties die interesse en tijd hebben voor een 1-2 uur durend interview met ondergetekende. Uiteraard krijg je daarvoor in ruil een samenvatting van de onderzoeksresultaten. Mocht je interesse hebben dan kun je contact opnemen via info-at-marketingfacts.nl.

Mocht je overigens tips hebben wie ik bij jou in de organisatie het beste kan benaderen, dan hoor ik het uiteraard ook graag. Uiteindelijk zal ik max. 5-10 bedrijven selecteren voor een interview.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Habbekrats

    Clicks zijn nog altijd maar matig ondersteunend aan de bricks. Daarnaast wordt internet nog al te vaak gezien als iets van “It-mannetjes” …en die komen zelden aan de macht of ueberhaupt in een MT tenzij IT de core business van die organisatie is (en dan nog, gek genoeg, vaak geen It-ers in het MT).

    Voor de rest is al te veel internet fetisj een reden om een paar treden te zakken op de corporate ladder. Old Skool still rules..het is de realiteit. Vind ik ook jammer.


    21 mei 2006 om 17:22
    media

    Niet helemaal met je eens, er zijn steeds meer bedrijven waar internet het belangrijkste communicatie- en verkoopkanaal is; bij dat soort bedrijven is de organisatie daar ook op ingericht. Denk aan Bol.com, Moneyou, Independer, etc.


    22 mei 2006 om 04:53
    martijn evers

    Vijf jaar geleden was internet voor bedrijven in veel gevallen nog gewoon het hebben van een site. Inmiddels is transacties doen vrij normaal. Dat is ook de reden dat er een verschuiving plaats heeft gevonden van werkzaamheden van specifieke e-businessafdelingen naar de lijn. In hoeverre verschilt, procesmatig, een aanvraag van een verzekering op papier van die via internet? Er zitten dezelfde goedleurings en beoordelingslagen in. Het onderhoud kan net zo ingericht worden als bij andere systemen die gebruikt worden. Wel is het handig om specialisten in huis te hebben gekoppeld aan bv je marketing of communicatieafdeling die het bedrijf scherp houden op ontwikkelingen.


    22 mei 2006 om 12:38
    Remko

    De aandacht voor organisatorische aspecten van Internet is binnen Nederlandse bedrijven weldegelijk gaande. Ik denk echter dat de organisatievorm per bedrijf verschilt al naar gelang de digitaliseerbaarheid van het product (en bijbehorende internetstrategie), het belang dat aan medium wordt toegekend en mate van professionalisering van het medium. Ik ben als e-business consultant actief bij de grootste Nederlandse bierbrouwer. Ondanks het ene online marketingcommunicatie succes na het andere werken we met een matrixorganisatie waarbij ICT en Marketingafdeling gezamenlijk de projecten uitvoeren. @ Marco heb jij zelf al een voorkeur voor een organisatiemodel aangezien je met name e-business managers wilt spreken?


    23 mei 2006 om 20:24
    Remko

    Marco, praten kan altijd. Ik zal alleen met PR moeten afstemmen in hoeverre de resultaten in een openbaar onderzoek mogen worden gepubliceerd. Ik stuur je zo mijn contactgegevens.

    Overigens heeft Dave Chaffey het in zijn boek E-business en E-commerce dit onderwerp ook maar zijdelings aangestipt.


    24 mei 2006 om 06:43
    Gijsbert van der Sleen

    Marco,

    Wellicht bekend maar in ieder geval een aardige white paper: Managing an e-commerce Team: Integrating digital marketing into your organisation. Te vinden op http://www.e-consultancy.com.

    Overigens ben ik zelf binnen Atos Consulting bezig met een soortgelijk artikel, misschien kunnen we een keer afstemmen?


    2 juni 2006 om 07:15
    media

    Gijsbert, ik heb inderdaad gebruik van het rapport van Dave Chaffey dat ook op e-consultancy.co.uk is te vinden.

    Lijkt me een goed plan om een keer wat af te stemmen! Zit je bij Atos in Arnhem? Zit bij mij om de hoek dus dat is altijd goed afspreken 😉


    2 juni 2006 om 17:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!