E-commerce omzet in Nederland 3,2 miljard euro

9 mei 2006, 07:26

E-commerce omzet in Nederland 3,2 miljard euro86% van de surfende populatie in Nederland doet wel eens aankopen online. Dat blijkt uit het Internet Jaarboek 2006 dat STIR (Stichting Internetreclame) vorige week heeft gepubliceerd. Het gemiddelde bedrag dat één persoon per jaar online besteedt is 400 euro. Dat betekent dat de consumentenomzet uit e-commerce op dit ogenblik zo’n 3,2 miljard euro groot is.

Daarmee komt de STIR tot een significant andere omzet dan de Thuiswinkel Monitor die eerder de omzet schatte op 2,21 miljard euro. Het grote verschil lijkt te worden verklaard doordat de STIR ook de omzet van tweedehandsproducten meeneemt in haar schattingen. 41% van de surfers heeft wel eens tweedehands producten gekocht via internet. Voor nieuwe producten is dat percentage nog veel hoger: 79% van de online populatie geeft aan wel eens nieuwe producten online te hebben aangeschaft.

Peter Wiegman, projectcoördinator van STIR interpreteert dit als een kans voor Marktplaats.nl en Speurders.nl: “59% van de surfende populatie geeft aan nog nooit tweedehands artikelen via internet te hebben aangeschaft. Er is dus nog aanzienlijke groei te realiseren voor de grote koop- en verkoopsites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl.”

Oriëntatie nog altijd via zoekmachines

Bij de oriëntatie voorafgaand aan aankopen spelen zoekmachines een belangrijke rol. 77% van de mensen die zich online oriënteren gaan op zoek naar het betreffende merk of product door de naam in te typen bij zoekmachines. 67% gaat direct naar de website van het merk of de fabrikant. De onafhankelijke vergelijkingssites komen met 52% op een goede derde plaats in het oriëntatieproces.

Betalen via Acceptgiro en Credit Card

De Nederlandse online populatie geeft bij online betalen nog altijd de voorkeur aan betaling via acceptgiro. 42% betaalt op deze manier. Ook Credit Card betalingen zijn populair, 40% van de kopers geeft aan een Credit Card te hebben gebruikt bij online aankopen in het afgelopen jaar. Online betalingsmethoden zoals de Wallie-card, Rabo Direct en iPay vinden nog weinig aftrek. Slechts 13% van de online kopers maakt daar gebruik van.

STIR onderzoeken

De cijfers zijn afkomstig uit het e-commerce onderzoek dat STIR liet uitvoeren ten behoeve van de Webmeter. Deze en andere resultaten zijn gepubliceerd in het STIR Internet Jaarboek 2006. Dit jaarboek bevat naast de rapportage over het e-commerce onderzoek ook andere onderzoeksresultaten van STIR zoals de Internet Marktmonitor top 100, een ranking van de honderd grootste websites in Nederland en de resultaten van de Establishment Survey. Dit is het ijkonderzoek van het webmeterpanel. De resultaten uit de Establishment Survey leveren de kerngegevens met betrekking tot de penetratie en het gebruik van internet in Nederland.

Bron:

Persbericht STIR

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Vanmiddag even contact gehad met Peter Wiegman mbt het grote verschil tov de Thuiswinkel Monitor. Thuiswinkel vraagt aan de gehele populatie terwijl de STIR haar vraagt stelt aan de online populatie. 79% koopt nieuwe producten/diensten online bij STIR, dat is 55,3% van de totale populatie. Daarmee komt het percentage al aardig in de buurt van Thuiswinkel en verklaart het (naast de koop via tweedehandssites) een ander deel van het verschil.


    9 mei 2006 om 13:58
    loket

    ik zal binnenkort eens een inventarisatie maken van de twee vragenlijsten en methoden van STIR e Thuiswinkel. wordt vervolgd.


    9 mei 2006 om 21:13
    loket

    vooral die 2e hands auto’s gooien roet in het eten. zij vormen een groot deel van de ‘omzet’ van handelssites als Marktplaats en Speurders, maar als je aan de consument vraagt wat ze online 2e hands hebben gekocht komen die auto’s niet voor in het rijtje.


    12 mei 2006 om 19:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!