Adverteren op weblogs anders dan op gewone sites?

4 mei 2006, 20:09

In een recente discussie op Marketingfacts werd de vraag gesteld of adverteren op weblogs nu zoveel anders is dan het adverteren op traditionele websites. Een banner is immers een banner dus waarom zou daar verschil in zitten? Ik ben van mening dat er wel degelijk een verschil is en zal dat hieronder proberen toe te lichten.

Laten we beginnen met de observatie dat internet langzamerhand aan het verschuiven is naar wat we vandaag de dag Web 2.0 noemen. Hieronder verstaan we webapplicaties die internetgebruikers in staat stellen om op eenvoudige manier samen te werken (collaboration) en informatie te delen (sharing). Kenmerkend daarbij is dat deze webapplicaties niet meer uitgaan van het traditionele model waarbij alle informatie op één plek beschikbaar is, maar dat informatie middels tags en syndicatietechnieken zoals RSS over het web beweegt naar de geinteresseerde internetgebruiker.

Deze ontwikkeling heeft er niet alleen voor gezorgd dat we veel meer informatie tot onze beschikking hebben, maar ook dat het niet altijd even eenvoudig is om de juiste informatie te vinden. Zoekmachines en directories doen hun uiterste best om de juiste informatie te vinden als we daarom vragen, maar blijken daarin maar ten dele te slagen. Persoonlijk denk ik dat dit één van de belangrijkste redenen is waarom online communities (of social networks) op dit moment zo populair zijn. We hebben een netwerk van gelijk geinteresseerden nodig om ons door de dagelijkse stortvloed aan informatie heen te werken en waar we, indien nodig, onze vragen aan kunnen stellen. Ik voorspel dan ook dat de interesse in online communties zal afnemen zodra zoekmachines en directories beter in staat zijn om de juiste informatie te leveren. Overigens is het niet voor niets dat een partij als Yahoo! sterk inzet op de koppeling tussen zoektechnologie en social networks. Er zit een duidelijk relatie tussen deze twee – ze proberen voor een deel dezelfde behoefte in te vullen.

Nu zijn online communities natuurlijk niet nieuw. We kennen al jaren de mailinglists, de chatrooms en de online fora waar gelijkgestemden elkaar treffen. Op dit moment zijn het vooral de weblogs die de basis vormen van online communities maar over enkele jaren kan dat best een heel ander platform zijn. De populariteit van een platform heeft vooral te maken met de toegankelijkheid en de functionaliteit. Weblogs zijn toegankelijk (eenvoudig in gebruik en betaalbaar) en bieden op dit moment de meest interessante functionaliteiten om te kunnen samenwerken en informatie te delen (denk aan tags en syndicatie). Een belangrijk verschil tussen de eerder genoemde platformen en weblogs is dat het bij deze laatste de community in het algemeen niet wordt gevormd door één individuele weblog maar door een netwerk van weblogs. Voor de één zijn dat een paar weblogs, voor de ander zijn dat er tientallen. Zo zie ik marketingfacts als één van de knooppunten in het netwerk van marketingblogs.

Nu terug naar de oorspronkelijke vraag of adverteren op traditionele websites anders is dan adverteren op weblogs. Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken welke rol online communities, en daarbij weblogs in het bijzonder, vervullen. Ze zijn de wegwijzer of het informatiefilter voor gelijk-geinteresseerden waarbij interactie kan plaatsvinden om vragen te stellen of zaken ter discussie te stellen. De informatie is via syndicatie ook op andere plekken beschikbaar (denk aan het lezen via RSS-reader) en de discussies verspreiden zich over het netwerk van weblogs. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld traditionele nieuwssites waar de gebruiker vooral zelf nog moeten filteren (rondkijken) en er geen interactie met auteurs of andere gebruikers mogelijk is. Dit heeft niet alleen tot gevolg dat de gebruiker op weblogs veel meer bezig is met de content (en minder met de omgeving) maar ook dat hij de content niet noodzakelijkerwijs op één plek tot zich neemt.

En alhoewel ik het (nog) niet hard kan maken met cijfers, zou dit betekenen dat het plaatsen van banners op een weblog minder effectief is dan het plaatsen van banners op een traditionele website. Het adverteren in online communties of weblogs vraagt dan ook om een andere aanpak. Dit kan bijvoorbeeld zijn door:

– de advertentie te verwerken in de functionele onderdelen van de weblog (denk aan het ombouwen van de header);

– de advertentie te verwerken in de content; mits relevant voor de gebruiker en op een open en eerlijke manier, dan is dat wat mij betreft ethisch verantwoord;

– de advertentie niet op één weblog te plaatsen maar in het gehele netwerk aan weblogs.

Nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening dus ik ben erg benieuwd naar wat anderen hier van vinden. En uiteraard hoop ik mijn mening ooit te kunnen onderbouwen met ervaringscijfers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    yuri

    Sluit me aan bij bovenstaand stuk. Prima verhaal! Ik denk trouwens dat dit voor veel adverteerders nog niet duidelijk is. Wie dit wel goed begrijpt, zijn de jongens van Geenstijl.nl. Het ‘plat’ adverteren is daar dan ook niet mogelijk.


    5 mei 2006 om 05:57
    Kasper Katje

    Mmmhhh, een goede lap tekst maar het heeft me niet overtuigd en dus op andere gedachten gebracht.

    Ten eerste geloof ik niet zo, iig in Nederland niet, in dat netwerk van weblogs. Mijn ervaring is dat ik kijk waar het me bevalt, en dat is hier, en zelden naar een ander weblog doorklik. (waarbij het niet uitmaakt of het een link in een tekst is of een vaste link). En als ik het al doe dan kom ik vaak op een aardig inactief weblog terecht waar ik dus zo weer vertrokken ben.

    Vorige maand heb ik een week lang 1 van mijn sites een compleet eBay jasje gegeven wat me 2500 Euro opleverde dus ook dergelijke brandingacties zijn niet aan weblogs voorbehouden. Daarnaast is de CTR over het algemeen al erg laag wat betreft banners dus ook daar weinig tot geen verschil.

    Advertorials etc. kom je ook overal tegen, onafhankelijk van het platform, dus ook daar zie ik weinig verschillen.

    Mijn conclusie is dus dat men vaak DENKT dat weblogs en communities nieuwe stijl een speciale behandeling nodig hebben en verdienen en speciaal zijn (alleen de term web 2.0 al) maar het er in de praktijk op uitdraait dat men vervalt in dezelfde zoektocht als elke eerdere introductie (denk aan websites, homepages, startpagina’s, flash sites/flash community) en uiteindelijk op weinig vernieuwende advertentievormen uitkomt. Uiteindelijk gaat het allemaal om de content en het profiel van de bezoeker.


    5 mei 2006 om 06:50
    dvdooren

    Interessante discussie Marco.

    Ik wil er nog wat aan toevoegen waarom adverteren op weblogs volgens mij wel degelijk anders is. M.i. een voor de hand liggende, maar ik meen dat het bedrijf achter een banner advertentie op een weblog door de lezers automatisch geassocieerd zal worden met de content van de weblog. En het is wel erg afhankelijk van de weblog hoe hiermee door de adverteerder mee om te gaan. Populiere weblogs waar veel jongeren actief zijn (jawel, geenstijl.nl) zijn wat makkelijker dan een marktetingfacts (meer vak/thematisch georienteerd met een hoog kennis niveau).

    Dit kan tot twee effecten leiden. Vanuit de lezers bekeken, zal indien de relevantie nihil is hier geen aandacht aan besteed worden. Waarschijnlijk krijgt de weblog ‘eigenaar’ daar ook nog het nodige commentaar op. Dit is natuurlijk een open deur. Ik heb er overigens wel vertrouwen in dat de adverteerder wel zo slim is zich dit te realiseren.

    Pratend over die adverteerder; de dynamiek van weblogs en het geen invloed kunnen uitoefenen op de content/reacties etc. maakt dat het risico wat hij aangaat groter is. Geen controle. En hoe gewaagder je campagne is, des te groter de kans dat juist op die weblog, danwel andere weblogs de campagne bekritiseerd wordt c.q. de bedoelingen kritisch tegen het licht gehouden worden. Leuk als je een buzz wil creeren (Axe reclame Unliver/Reddion????), minder als er dingen gebeuren waar je niet meer geassocieerd wil worden.

    Punt wat ik wil maken is dat je als traditionele adverteerder met off-line media weet waar je aan toe bent, en daar het medium eventueel nog eens op kunt aanspreken. Bij web-logs is dat minder het geval. Waardoor je als adverteerder breder moet kijken.

    Het is overigens maar de vraag wat tegenwoordig een weblog is. Het lijkt er zo langzamerhand wel op dat alle sites gegenereerd door consumenten/particulieren (die niet een duidelijke commerciele doelstelling dienen, inhoudelijk een thematische insteek hebben) in de categorie weblogs vallen. Of gaat dat alleen op voor die sites die de bekende 3 koloms indeling hebben ;-))


    5 mei 2006 om 09:42
    Kasper Katje

    In welke categorie plaats jij SEO Chat dan Erwin?

    Daan, mooie uitgebreide input maar je vergelijk o.a. online met offline en het gaat hier om het verschil tussen ’traditionele’ websites en weblogs/communities. Ook bij een traditionele website zal een rechstreekse adverteerder kijken naar de content.

    Het overgrote deel van de adverteerders brengt haar campagnes echter onder bij een reclame-/mediabureau dat het vervolgens weer uitzet bij een advetisingnetwerk als WebAds en/of affiliatenetwerken als Daisycon en Tradedoubler.

    Marco, eigenlijk zou je eens een publisher account moeten aanmaken bij een aantal affiliatenetwerken. Ik verwacht namelijk dat je 75 tot 90% van de campagnes zou mogen plaatsen en dat is dus zonder een adverteerder die alle comments gaat afspeuren om tot een beslissing te komen.


    5 mei 2006 om 10:08
    dvdooren

    Kasper

    Dit gaat m.i. ook op voor online/online. Ik gebruik alleen het voorbeeld off line omdat het daarmee zo lekker duidelijk wordt. Maar als online-adverteerder weet ik met MSN bijvoorbeeld ook beter waar ik aan toe ben.

    Wat betreft die publisher account. Stel dat “geen stijl” in het Webads or whatever netwerk zit. Ik zou als adverteerder toch wel twee keer nadenken voordat ik op geen stijl mijn advertentie terug wil zien. Nu is dat natuurlijk al aardig met profielen af te vangen maar toch.

    Het komt er denk ik op neer dat je als aanbieder van weblog site (bijv. Ilse) je niet makkelijk geld kunt verdienen door een advertentienetwerk in alle weblogs te knutselen. Daarmee hebben adverteerders geen controle. En dat is ook precies wat Ilse als bottleneck ziet geloof ik. Eén op één afspraken tussen weblog en adverteerder is weer duidelijker maar stukken minder efficient, zo niet ondoenelijk.

    Degene die daar een mooie oplossing voor kan bedenken….dilemma’s…….


    5 mei 2006 om 11:06
    Kasper Katje

    Helemaal duidelijk Daan 😉

    Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al: “Eén op één afspraken tussen weblog en adverteerder is weer duidelijker maar stukken minder efficient, zo niet ondoenelijk.”

    Dat komt bij de grote adverteerders inderdaad amper voor en precies dezelfde wetten gelden wat dat betreft voor traditionele websites. Mede daarom zijn juist ook advertentie- en affiliatenetwerken opgezet: groter bereik, minder omkijken naar maar dus ook minder controle/invloed.

    Daarnaast heb je een enkel weblog en enkele sites die wel rechstreekse deals hebben en ook daar kijk je in beide gevallen naar uitstraling, bereik qua bezoekersaantallen en doelgroep.

    Als iemand wel een specifieke vorm van adverteren weet voor weblogs of in gedachten heeft dan hoor ik dat uiteraard graag (en juich het waarschijnlijk ook toe) maar voorlopig zie ik dus nog steeds bar weinig verschil.


    5 mei 2006 om 11:29
    media

    Ik zal eens kijken of ik je toch alsnog kan overtuigen Kasper maar dat gaat me vanavond niet meer lukken. Wellicht dat ik later deze week kom met deel 2 over waarom adverteren op weblogs anders is dan op gewone sites 😉


    7 mei 2006 om 18:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!