19 procent Nederlandse dagbladen biedt RSS-feeds

17 februari 2005, 23:12

In de VS bieden 83 van de 1178 dagbladen een RSS-feed aan (7%). In Nederland ligt dit percentage hoger: 7 van de 37 dagbladen bieden op dit moment een RSS-feed (19%). Dit zijn het Algemeen Dagblad, BN/DeStem, De Telegraaf, de Volkskrant, het Reformatorisch Dag-blad, Sp!ts en Trouw. Opmerkelijk dat het NRC Handelsblad en de diverse dagbladen van Wegener nog steeds geen RSS-feeds aanbieden.

Update: Naar aanleiding van een reactie van Frank Meeuwsen (zie comments), is het regionale dagblad BN/DeStem toegevoegd aan het lijstje. Daarmee komt het percentage uit op 19% aanbieders van RSS.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Niels, mbt de RSS-aggregators (of koppensnellers), ik vermoed dat er daar uiteindelijk maar een beperkt aantal van overblijven in Nederland. Ze groeien op dit moment naar elkaar toe vwb aanbod (en functionaliteiten). Wat denk jij?

    Het adverteren in de RSS-feeds staat helemaal nog in de kinderschoenen. Heeft iemand uberhaupt enig idee wat de ervaringen zijn van tekst- of banneradvertenties in RSS-feeds? Mijn eerste ervaringen, en dan heb ik het over een bron met 700+ RSS-subscribers en dagelijks 10,000+ hits, is dat de CTR op tekstadvertenties bedroevend laag is. Logisch ook, RSS-feeds zijn bedoeld om snel nieuws te scannen. Erg veel belangstelling voor commerciele uitingen zullen er dan niet zijn. Maar ik laat me graag overtuigen als anderen andere ervaringen hebben!


    18 februari 2005 om 06:51
    N. Berkhout

    Voor dit moment staat RSS nog in kinderschoenen. Ik merk in mijn eigen omgeving dat de ervaren internetters weten wat het is en de voordelen ervan kunnen noemen, maar een heel groot deel vraagt zich werkelijk af wat RSS eigenlijk is.

    Datzelfde geldt ook voor de mogelijkheden van RSS. Bij RSS denk je meteen aan nieuwskoppen, maar je ziet nu ook al hier en daar initiatieven wat betreft andere toepassingen. Films op TV, marktaanbiedingen, het weer van Piet Paulusma enz.

    Maar de komende maanden/jaren denk ik dat RSS een grote stap voorwaards gaat maken. IE7 zal zeker daarmee helpen (mochten ze het integreren) en als je ziet hoe snel weblogs zijn gegroeid, zie ik de toepassingen en bruikbaarheid van RSS ook groeien.

    Als je kijkt naar dat er nu flink wordt geadverteerd op populaire weblogs (Flabber bijv.) zie ikzelf persoonlijk ook mogelijkheden voor RSS. Goed mogelijk is dat bijv Wehkamp of Free Record Shop RSS-feeds gaat aanbieden met de nieuwste koopjes. Als RSS geintegreerd is bij de gemiddelde internetters zie ik dus zeker mogelijkheden voor adverteer-inkomsten van een nieuwssite, alleen moet de toekomst het uitwijzen.


    18 februari 2005 om 07:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!