15 globale popcultuurtrends

10 december 2003, 06:39

Stadsstranden, flash picknicks, Amerikaanse 80ies, provocerende t-shirts. Het zijn slechts enkele van de popcultuurtrends die Euro RSCG heeft opgenomen in het onlangs uitgegeven The Power of Pop Culture (De kracht van de popcultuur).

Het volgende is een voorbeeld van de rages en trends die de trendspotters van Euro RSCG hebben genoteerd in hun uithoeken van de wereld. Ze zijn overgenomen uit het onlangs uitgegeven witboek van het agentschap ?The Power of Pop Culture?:

1. Stadsstranden: Deze surrealistische verzamelplaatsen waren d? grote rage in Europa deze zomer. In Parijs sloten ze de belangrijkste straten rond de Seine af, stortten ze overal zo?n 3.000 ton zand, plaatsten ze enkele honderden ligstoelen en strandparasols en maakten ze ?Paris-Plage?. Stadsstranden werden ook opgemerkt in Brussel, Amsterdam en Duitsland.

2. Kinderspel: Genieten van een terugkeer naar de eenvoudige jeugdige onschuld is de nieuwe activiteit voor hippe volwassenen. In Finland zijn meezingers en slee?n de favorieten bij de volwassenen.

3. Flash Picknicks: Picknicks zijn heel erg populair geworden en speciaal ontworpen plastieken bordjes verkopen als zoete broodjes. Er worden ook ?Flash Picknicks? georganiseerd. Een groepje mensen sms?en elkaar een verzamelplaats en tijdstip, en komen samen voor picknicks om het even waar. In Frankrijk is het niet ongewoon dat meer dan 50 of 60 mensen tegelijkertijd samenkomen.

4. Kussende meisjes: Madonna en Britney zullen wel meer zichtbaarheid hebben gehad, maar meisjes (en voornamelijk jonge meisjes) die in het openbaar kussen is al een tijdje het van het in Noorwegen. Je ziet de rage in muziekvideo?s, advertenties, op de dansvloer en op feestjes.

5. Drumgroepen: Waarmee vroeger werd verwezen naar de hippie-anarchistische menigte, is opeens ?gezinsvriendelijk? geworden. Drumgroepen duiken overal op, van stadsclubs en theehuisjes tot parken en grote, bekende bedrijven. De beoefenaars beweren dat drummen, naast puur vermaak, ook de kracht heeft om lichaam en geest te genezen. Nog een succesnummer, het broertje van drumgroepen: buikdansen.

6. Popcultuurtentoonstellingen: Meer en meer musea nemen een voorbeeld aan The Art of the Motorcycle? van Guggenheim door tentoonstellingen te organiseren over popcultuurthema?s. Onder de beschikbare opties in de VS vorige zomer: ?Monster Trucks: The Science of Extreme Machines? (Monstervrachtwagens: de wetenschap van extreme machines) in het Musuem van Wetenschap en Industrie in Chicago en ?Chocolate: The Exhibition? (Chocolade: de tentoonstelling) in het American Museum of Natural History in New York.

7. Amerikaanse 80ies: De retro 80ies stijl en cultuur is terug en wordt overgenomen in landen die de Technicolor, asymmetrische mode de eerste keer niet meemaakten. Minirokken, zware juwelen, en felgekleurde schoenen zijn nu helemaal in. Iedereen die onlangs in Sint-Petersburg was, zal gemerkt hebben dat hotpants met luipaardmotief en hoge hakken overal mode is. En winkels zoals Express, Bebe, Esprit en Hennes & Mauritz proppen hun rekken vol met stijliconen uit de 80ies, zoals de sweaters met blote schouders en met ceintuur en de leggings. Er verschijnen tal van web sites over de trend, zoals www.80snostalgia.com en www.nostalgiacentral.com

8. Drugcultuur goes retro: Onze trendspotters vermelden dat speed de nieuwe oude drug is op feestjes. Op ontspannen plaatsen, zijn de drugs organisch met het heropduiken van paddestoelen. En het meest retro van allemaal: Alcohol is de nieuwe zwarte.

9. Het natuurlijke: Perfecte tanden? Perfecte nagels? Perfect is pass?, natuurlijk is nieuw. Iedereen houdt van het Cuervo Gold-meisje met de grote spleet tussen haar tanden. Warrig, onverzorgd, schuin: een duidelijke rebellie tegen de gemanicuurde look die we zo lang gezien hebben.

10. Russen: Ongetwijfeld ?dirty hot?, ze duiken meer en meer op in trendy nachtclubs en places to be in de grote hoofdsteden, voornamelijk Londen.

11. Provoceer me: T-shirt bedrijven met aanstootgevende tekst op de voorkant (?Gettin? lucky in Kentucky? uitverkocht bij Urban Outfitters) en heel korte rokjes doen de mensen praten. Lingeriewinkel Agent Provocateur brengt gekruide opwinding naar steden zoals New York en Londen.

12. Premium alcohol: Nu dat meer mensen elke avond drinken, spreekt het vanzelf dat zij het beste willen drinken. Maar trendy betekent niet noodzakelijk ook het duurste. Parijs wordt overstroomd door Mantequilla, een alcoholisch drankje op basis van groene appels dat gevaarlijk goed smaakt en gemaakt wordt door Marie Brizard.

13. Appartementenbars: Een nieuwe trend, voornamelijk in Spanje, is om appartementen om te toveren tot bars. Het wordt ook meer en meer gedaan in New York, voornamelijk sinds de anti-rookwetgeving van kracht werd. Appartementenbars zijn ook aanlokkelijk omdat ze exclusief zijn – net zoals de alleen-voor-leden Milk and Honey bar in New York.

14. Rugby: De sport is erg in vandaag, voornamelijk in landen waar het vroeger geen fans had (zoals de VS en Frankrijk). De Six Nations en de Tri-Nations zijn heel populaire evenementen en worden dat zeker in de VS.

15. Totale omgevingen: 1, rue du Pont Neuf is het gespreksonderwerp in Parijs. Op het gelijkvloers is Lo Sushi, het hipste van dit ogenblik, dan het paradepaardje, de Kenzo-winkel; op de vierde verdieping is er Labullekenzo (een kuuroord); en helemaal bovenaan Kong, het nieuwste Philippe Starck restaurant, volledig met retro-chic Hello Kitty decor.

Bron:

http://www.eurorscg.com

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!