1,3 miljoen Belgen boeken hun vakantie online

20 november 2004, 08:26

Tijdens 2004 boekten 1,3 miljoen Belgen hun vakantie (of een deel ervan) via het internet. In vergelijking met 2003 zijn dit 100.000 Belgen meer die het web gebruiken om hun jaarlijkse vakantie vast te leggen. Vooral het reserveren van het vervoer naar de vakantie-bestemming is populair, meer dan één miljoen internetgebruikers boekten via internet. Van de Belgische internetgebruikers die een reis boekten in 2004, reserveerde één op vijf de volledige reis via het internet. Dit zijn enkele conclusies uit het e-travel onderzoek uitgevoerd door InSites Consulting.

Aan dit onderzoek namen 1.345 respondenten deel. Alle respondenten werden via e-mail uitgenodigd om aan het onderzoek deel te nemen. Het onderzoek is representatief voor de Belgische internetpopulatie.

85% zoekt informatie via het internet

De overgrote meerderheid (85%) van de Belgische surfers die een reis boekten in 2004 zochten informatie op over deze reis via het internet. Ongeveer ??n op drie van de reizende Belgische surfers zocht naar inspiratie om de reisbestemming te bepalen. De meerderheid zocht echter informatie op nadat de reisbestemming al gekozen was. ?Eens iemand een bestemming bepaald heeft, start de zoektocht naar additionele informatie via het internet. Deze informatie helpt om definitieve keuzes te maken inzake vervoer, logies en details van de bestemming,? aldus Steven Van Belleghem van InSites Consulting. De cijfers van InSites Consulting tonen bovendien aan dat ??n op vier van de internauten meer dan tien keer het internet afspeurt naar leuke en nuttige informatie omtrent hun reis. Enkel surfers met een laag vakantiebudget (minder dan 750? per gezin) en met weinig internetervaring moeten hun weg naar het web nog vinden om reisinformatie op te zoeken. Het populairste type reisinformatie op het net bestaat uit toeristische informatie omtrent de omgeving van de reisbestemming, gevolgd door informatie over het gekozen logies en de weersvoorspellingen van de vakantiebestemming.

Reissites lossen verwachtingen nog niet volledig in

De kwaliteit van de aangeboden reisinformatie is de voorbije jaren in positieve zin ge?volueerd, het algemene gevoel blijkt een stuk positiever dan in 2003. ?Op sommige domeinen ziet de reizende internaut zijn behoeftes nog steeds niet ingevuld. Vooral de sites met betrekking tot logies, zoals sites van hotels, krijgen de laagste waardering,? zegt Van Belleghem van InSites. ?De verwachtingen van reizigers zijn ook hoog. Vandaag zijn internetgebruikers niet meer tevreden met een kopie van de informatie die in de reisbrochures terug te vinden is. Op het web verwacht men eerder meer diepgaande informatie en verblijftips, interactieve beelden, en vooral meer sfeerfoto?s.? Verder zijn veel internetgebruikers volgens de InSites studie ook minder te spreken over de kwaliteit van algemene reisportaalsites en sites van het openbaar vervoer. Webstekken die w?l een goede beoordeling krijgen van het surfende publiek zijn deze van de vliegtuigmaatschappijen en van

touroperators.

Vertrouwen is belangrijkste drempel om reizen online te boeken

Jaar na jaar toont de e-travel studie van InSites aan dat het online reserveren van reizen of bepaalde delen zoals het vervoer sterk in de lift zit. Toch blijft er bij een belangrijk deel van de online populatie een drempel bestaan om de stap tot online boeken te zetten. ?De jaarlijkse vakantie is een heel belangrijk gebeuren in het leven van de meeste mensen. Er mag tijdens de vakantie zeker niets mislopen of iets extra stress of twijfel veroorzaken. Vandaar wellicht de hogere drempel voor sommige surfers om online te boeken versus andere producten aan te schaffen,? stelt Steven Van Belleghem van InSites Consulting. ?Dit betekent ook dat sites die online reservaties van reizen of vliegtuig-tickets aanbieden gebruiksvriendelijker, duidelijker en behulpzamer moet zijn dan andere e-commerce site opdat ze het vertrouwen van de surfer zouden bewerkstelligen. Interviews van InSites met sufers toonden immers al voldoende aan dat vertrouwen staat of valt met een gebruiksvriendelijke en duidelijke reserveringsmodule. Het is belangrijk dat touroperators maar ook hotelketens hier in de toekomst rekening mee houden wanneer ze het online publiek wensen te overtuigen om een vakantieverblijf bij hen te boeken.?

Belgen die wel dit jaar hun vakantie op het web boekten, zien als belangrijkste voordelen de snelheid en het gemak waarmee dit gebeurt. Verder loven ze ook het ruime online reisaanbod.

1 op 5 Belgen reageert op e-mail reisaanbiedingen

De impact van e-mailmarketing in de reissector is heel hoog. Liefst 20% van de reizende internauten heeft al gereageerd op een advertentie of promotie die ze via e-mail hadden ontvangen. 15% reageerde op e-mails met last minute aanbiedingen. 56% van de Belgische vakantiegangers is trouwens sterk ge?nteresseerd in e-mails die informatie over reizen of last minute aanbiedingen bevatten. Ook werken met digitale vouchers en tickets spreekt de online bevolking aan. 36% staat immers positief tegenover dit idee. Commerci?le berichten via SMS over reizen zijn dan weer niet zo populair, slechts 6% van de Belgische surfers is hiervoor te vinden.

Bron:

Persbericht InSites Consulting

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!