12 goede voornemens voor 2015

31 december 2014, 12:00

Jaaaah, de lijstjestijd is weer aangebroken! In dit artikel eens een keer niet een overzicht van 2014 of de trends van 2015, maar een to do-lijst. Speciaal voor mensen die hun website een warm hart toedragen. Niet allemaal even nieuw, revolutionair of trendy, maar zie het net als het bezoek aan de sportschool: het is nodig, beter laat dan nooit. Dus wil je je klanten beter van dienst zijn en meer verkopen op je website, bij dezen: 12 goede voornemens voor 2015!

Januari: zet je homepagecarrousel uit

We beginnen met iets makkelijks: wijzig je homepagecarrousel van een slideshow naar een statisch plaatje. De oplettende marketeer vraagt zich nu af: iets groots aanpassen zonder te testen, kan dat wel?

Misschien zorgt de diaserie op de homepage wel voor enorm veel conversie, maar waarschijnlijk niet. Beweging leidt af, navigeren via bewegende elementen is lastig en er is al heel vaak aangetoond dat statische plaatjes veel beter werken.

Dus: uit dat ding. Tussen alle nieuwjaarsborrels door is dit snel gedaan en je doet je bezoekers een groot plezier. Voor de twijfelaars: http://www.shouldiuseacarousel.com/.

Februari: migreer je tagging naar Universal Analytics en Google Tag Manager

Het minst favoriete onderdeel van het bouwen van een website is voor velen het goed taggen en doormeten. Bezuinig hier echter niet op! Meten is het fundament van veel beslissingen, dus zorg dat dat op orde is.

Universal Analytics (UA) is alweer een tijdje de nieuwe standaard. Als je nog niet over bent: doe dat nu en gebruik meteen de Google Tag Manager. Het is heel eenvoudig.

  1. Maak een Google Tag Manager-account aan met een container.
  2. Zet de container op je site.
  3. Maak een Universal Analytics-tag aan op alle pagina’s.
  4. Migreer je events en e-commerce-tagging naar GTM en de data layer.
  5. Zet je container live.

Als je dit gedaan hebt, kun je meteen heel makkelijk alle goede voornemens van de rest van het jaar uitvoeren.

Meer informatie:

Maart: reken de klantwaarde uit

Het is weer boekhoudmaand. Maak van deze periode gebruik door eens goed uit te rekenen wat je klanten/leads hebben opgeleverd aan ‘business’. Reken eens door hoeveel leads klant zijn geworden en wat de customer lifetime value van een nieuwe klant is. Hoe preciezer hoe beter natuurlijk, maar een goede inschatting is ook goed.

Dus: niet alleen kijken hoeveel klanten kopen sinds hun eerste aankoop, maar ook:

  • Wat is de waarde van een nieuwsbriefabonnee?
  • Wat is de waarde van een ingevuld leadformulier op de site?

Deze waarden kun je als conversiewaarde instellen in je Google Analytics. Vervolgens weet je wat je mag uitgeven aan advertentiebudget om mensen deze doelen te laten halen.

PS: net als de belastingen invullen.. deze oefening mag je volgend jaar maart weer doen.

April: doe kwalitatief onderzoek

Sinds februari gebruik je nu de Google Tag Manager, dus dit wordt een eitje. Het is supermakkelijk een gebruikersonderzoek te starten of usability-tools te gebruiken. Doe dit deze maand.

Qualaroo, Hotjar, Inspectlet, 4Q.. voor weinig geld kun je een schat aan informatie achterhalen. Vraag wat mensen van je site vinden, vraag waar ze tegenaan lopen, vraag wat beter kan. Dit levert snel een lijst op waar je mee aan de slag kan, en die zal leiden tot betere verbeteringen en goede testideeën.

Verbeter de grootste fouten/hindernissen in je site meteen. Fouten zijn fouten en het verbeteren hiervan hoef je niet te A/B-testen.

Bonustip: wil je meer ‘lab-achtige’ feedback? Gebruik dan usertesting.com of het Nederlandse Fibéo. Met deze tools vraag je panelleden door je site te browsen. Hierbij krijg je schermopnamen van de sessies of (bij Fibéo) ook hun gelaatsuitdrukkingen te zien.

Mei (voorjaarsschoonmaak): zet je slechtste advertentiekanaal helemaal uit.

Search engine advertising steeds duurder? Geen conversie uit je Google Display Network-verkeer? Affiliate-moeheid?

Tijd voor een lenteschoonmaak. En bij schoonmaken hoort opruimen. Zet je minst rendabele advertentiekanalen eens een maand uit, in plaats van er steeds vergeefs weer energie in te steken.

Zie je verschuiving van een kanaal naar het andere, krijg je meer organisch verkeer? Durf het eens te doen, het werkt verfrissend en ondertussen kun je de feedback lezen uit april en je alvast klaar gaan maken voor juni.

Juni: A/B-test op basis van de kwalitatieve feedback

Naast de reguliere A/B-testen is het nu tijd om eens een klapper te maken. Vind (via Google Analytics) een punt op de website waar je impact kunt maken. Gebruik dan de feedback uit april als input voor mogelijke verbeteringen.

Geven mensen aan dat ze verrast zijn over de bezorgkosten? Klagen ze over onduidelijkheid, zijn ze onzeker ergens over? Verwijder deze mentale hindernissen en blokkades voor koopgedag. Dit kan door het aanpassen van teksten (“niet goed, geld terug”) of toevoegen van goed getimede nudges (“vóór 18.00 besteld, morgen in huis”).

Met tools als VWO of Optimizely kun je deze wijzigingen split-testen, om uit te vinden welke boodschap het beste werkt.

Juli: kwalitatieve feedback 2 – praat met je klantenservice

Surveys en bezoekersonderzoek zijn een goed hulpmiddel om je bezoekers beter te leren kennen, maar er is nog een bron: de klantenservice-afdeling. Ga een paar dagen meeluisteren naar telefoongesprekken. Lees de e-mails van je klanten. Praat met de call-centermedewerkers. Zij staan het dichtste bij je klanten, dus weten zij ook het beste wat er speelt.

Wat speelt zich voor de conversie af? Waar bellen en e-mailen klanten dan over? En tijdens en na de verkoop? Geheid dat je weer voldoende verbeterpunten te horen krijgt om meteen aan te pakken of om te split-testen.

Resultaat: tevredener klanten, meer verkoop, minder telefoon en meer terugkerende klanten.

Voorbeeld:

Augustus: start een conversatie via social media

Ondertussen weet je steeds meer van je klanten. En het is zomer, iedereen heeft minder haast. Tijd om eens een praatje te maken. Een echt praatje en niet een standaardpost met “Wat is het warm! Wat is jouw favoriete manier om af te koelen?”, maar een echte conversatie.

Neem bijvoorbeeld een discussie in de kantine met collega’s als startpunt en betrek je volgers hierin. Praat eens niet over “je merk”, maar over wat je bezighoudt.

September: schrap je jargon, herschrijf je website in de taal die de bezoekers spreken

Na al dat gepraat met je klanten, het afluisteren van telefoongesprekken en het lezen van e-mails heb je een goed beeld van de taal die je klanten spreken. Gebruik die taal ook op je website.

Spreken je klanten over “krediet op betaalrekening”, het product dat je aanbiedt? Waarschijnlijk niet. Eerder praten ze over wat ze willen, namelijk: “rood staan”. Pas dat aan op je website en waarschijnlijk kunnen mensen nu veel makkelijker vinden waar ze naar zoeken.

Oktober: zet al je advertenties uit die leiden naar de homepage

Leid je nog steeds bezoekers naar de homepage van je site? Foei! De homepage van je site is om bezoekers snel te laten vinden wat ze zoeken. Een tussenstop dus.

Een advertentie doet een belofte. Los deze belofte in op de landingspagina. Maak voor elke advertentiegroep een aparte landingspagina die hierop aansluit. Geheid dat je conversie omhoog gaat en bovendien kun je in een veel hoger tempo leren door veel te testen op deze landingspagina’s.

November: verbeter je foutmeldingen

Als je al jaren bezig bent met je website, heb je dit vast al ooit gedaan: de foutmeldingen van formulieren op je website aanpassen. Grote kans dat je ondertussen weer nieuwe formulieren op de site hebt staan, met nieuwe foutmeldingen. Loop deze na en maak ze vriendelijk.

Of beter nog: gebruik eens “goedmeldingen”, zoals T-Mobile of Booking.com. Dat ziet er toch een stuk sympathieker uit en verhoogt de zogenaamde ‘self-efficacy‘, waardoor mensen het gevoel krijgen dat ze de hindernis (het invullen van een formulier) goed kunnen doorlopen. Zo ben je klaar voor de feestdagen.

Goedmeldingen van Booking.com en T-Mobile

Meer informatie:

December: maak je site eens écht responsive

Voor je de oliebollen in het vet gooit en de champagne opentrekt (je hebt immers een stuk meer omzet gedraaid nu, gefeliciteerd!) is het tijd om aan je twaalfde goede voornemen van het jaar te beginnen. Deze maand is het tijd om eens goed te kijken wat de mensen het afgelopen jaar allemaal gedaan hebben op je mobiele site.

Zie je ander gedrag? Zijn ze bezig met andere taken? Is het tijdstip van bezoek anders? Gesteund door een duik in je Analytics-cijfers en natuurlijk de klantfeedback komt hier een lijst uit met mobiele top-taken. Geef deze taken een prominente plaats op je mobiele site.

Een ouderwetse responsive site (die ene die het zijbalkje onderaan zet en wat blokjes content weg laat op mobiel) is zó 2014. Wees klaar voor 2016!

Inspiratie:

2016: nog een keer!

Dus: plop nu maar die champagne open, en neem je vast voor de beste punten uit bovenstaande lijst in 2016 nog een keer te doen. Always be optimizing!

Gelukkig nieuwjaar alvast en veel blije klanten en hoge conversie gewenst. Proost!

Mijn beroep: web analist, online marketing consultant en conversieverbeteraar. Vroeger was ik o.a... cultuurpsycholoog, Nethack speler, Linux guru, en security specialist. Ik hou van digitaal en data, maar ook van slapen, eten, koken, en onder de mensen zijn.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Leuk Jules!

    Kom jij elke maand met een artikel die er verder op in gaat mbt je onderwerpen? Can’t wait.


    1 januari 2015 om 12:56
    zjuul

    Dat is ook wel een goed voornemen, Mike 🙂


    2 januari 2015 om 08:51
    Owain Powell

    Hi Jules,

    I don’t speak dutch, but did translate and enjoyed the read! I have noticed that you have mentioned some customer experience (CX) analytics tools in the post. Feel free to have a free trial of ours (Decibel Insight) too .


    17 juli 2015 om 10:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!