11de editie Tradedoubler Strandvolleybal.net: 6 september, Velsen

4 juli 2014, 12:00

Op 6 september (na drie jaar afwezigheid) verzamelt de hele internet beau monde zich in Velsen bij Strandpaviljoen Timboektoe voor een heerlijk dagje beachvolleyballen, networking en fun. En natuurlijk voor de traditionele BBQ en aansluitende BeachParty. Net als bij de drie vorige edities zamelt de organisatie geld in voor EARTH Water t.b.v. schoon drinkwaterprojecten voor vluchtelingen en ontheemden. Internet-, e-commerce en online mediabedrijven kunnen zich vanaf vandaag aanmelden op www.strandvolleybal.net.

Dit jaar vindt voor de elfde keer Tradedoubler Strandvolleybal.net plaats. Op een nieuwe locatie, bij Strandpaviljoen Timboektoe in Velsen. Een goede aanleiding om even terug te kijken samen met Govert van Eerde, initiatiefnemer en organisator van Strandvolleybal.net. Enkele gedeeltes uit dit interview werden eerder gepubliceerd en zijn daar waar nodig/relevant geactualiseerd.

Govert, je organiseert het toernooi nu voor de elfde keer. Wat is volgens jou het grootste verschil tussen de eerste en de komende editie?

Nou, dat is vrij simpel: de gemiddelde leeftijd is omhoog gegaan en er lopen meer mannen met maatje XL dan vroeger. En dat geldt niet alleen voor de heren van het team dat de laatste editie won, Beforethebubble. Maar even serieus: de opzet van het toernooi is eigenlijk altijd hetzelfde geweest. Een goede balans tussen sportief bezig zijn, lekker dansen, eten en drinken, ongedwongen netwerken en nieuwe collega’s bij de concurrent weghalen.

Wie waren de afgelopen jaren de meest opvallende sponsoren?

Het meest creatieve sponsorship van alle jaren was van Ram&Co: Veronique Kal heeft toen bedacht interim teamplayers in te zetten. Een lumineus idee. Maar Maurice de Hond en Ruud Smeets (toen NewConomy) waren de allergrootste sponsor ooit. Het hele strand was toen wit en blauw en waar je ook liep, als je niet tegen een NewConomy vlaggenmast opliep, dan struikelde je wel over een NewConomy boarding, een stoel, een ligbedje of een opblaasbaar kussen. Werkelijk elke meter van het strand was van hun logo voorzien en zelfs alle drankjes werden afgerekend met NewConomy-muntjes. Door het aantal NewConomy-vlaggen konden we zelfs vanuit de strandtent de zee niet meer zien.

Laten we het even hebben over aantallen deelnemende teams. Hoe was die ontwikkeling door de jaren heen?

Het allereerste jaar, dat ik overigens samen met Kees Zegers, Oscar Kneppers, Laurens Massee, Roel Mostert en Marjoirie Karsters organiseerde, deden er direct 32 teams mee. Toen we die een jaar later weer mailden met een uitnodiging, kregen we de helft terug; dat was natuurlijk een paar maanden na de bubble, dus onbestelbaar. Maar vanaf 2004 zat er een enorm stijgende lijn in: van 40 naar 50 teams, in 2007 al 70 teams en in 2008 deden er meer dan 80 teams mee. Dat houdt toch in dat er meer dan 1.000 online professionals op het strand aanwezig zijn. Tijdens de laatste editie in 2010 kwamen we door de crises uit op 40 teams.

Hoeveel teams doen er de komende editie mee?

Nou, ik kan je zeggen dat de vooruitzichten bijzonder goed zijn. Voordat de website live is gegaan hadden zich al 25 teams uit mijn netwerk aangemeld. We beginnen nu met een intensieve online mediacampagne en ik spreek met bijna alle brancheorganisaties en (netwerk)verenigingen, waaronder Online Tuesday, IAB, DDA, IPAN etc. Deze clubs ben ik zeer dankbaar dat zij er bij alle voorgaande edities bij waren en het toernooi richting hun leden/bezoekers onder de aandacht hebben gebracht. Als zij dat dit jaar weer willen doen, waar ik zeer op hoop (het is tenslotte het enige outdoor event voor de online branche en we halen geld op voor het goede doel), dan denk ik dat we tussen de 60-80 deelnemende teams/bedrijven kunnen uitkomen.

Over dat goede doel, jullie doneren geld aan EARTH Water. Wat doen zij daar mee?

Van ieder deelnemend team doneren we inderdaad € 250,- aan EARTH Water. In totaal konden we zodoende bij de laatste drie edities € 72.500,- aan hen doneren. Het mooie ervan is dat we dat nu via EARTH Water aan Akvo.org doneren en hun website biedt de mogelijkheid precies te volgen waar het geld aan zal worden besteed.

Zo hebben we in Ethiopië een watersysteem gefinancierd waarbij regenwater wordt opgevangen en gefilterd. Hiermee kunnen de komende 20 jaar 170 personen gebruik maken van schoner (drink)water en verbeterde sanitaire voorzieningen. Daarnaast zijn er met de donatie in een vluchtelingenkamp in Somalië sanitaire voorzieningen ontwikkelt. Hiermee zijn voor ruim 400 mensen de leefomstandigheden enigszins verbeterd en is de kans op ziekte verminderd. Ook werd er geld gedoneerd aan vluchtelingen en ontheemden in Georgië. Hierdoor zijn vele vluchtelingen voorzien van non-food items zoals jerry cans, kooksets en dekens.

Bij de komende editie, en dat is voor het eerst, mag de winnaar van Het Gouden Netje een waterproject uitkiezen op www.akvo.org.

Tot slot: wat voor verrassingen heb je dit jaar in petto?

Nou ja, laat ik het maar direct zeggen: ik ga dit jaar de eerste plaatjes draaien. Dat heb ik nog nooit gedaan. Maar als aanvulling op het sportieve onderdeel beachvolleyballen, breng ik op 6 september hoogstwaarschijnlijk een tweede, geheel nieuwe beachsport naar het strand van Velsen. Dat kon nog wel eens een enorme hype worden.

Daarnaast ben ik er wel trots op dat we de act van de Portugese inzending tijdens het Eurovisie Songfestival hebben gestrikt om op te treden. Die komen voor een nummer helemaal naar Velsen! Lachen toch? We zijn nog bezig met de DJ line-up en dat gaat helemaal goed komen want dat ligt in handen van Henk Witteveen, founder en organisator van de Dance Parade in Rotterdam en Woodstock.

En ach, ik zou het bijna vergeten. Ronnie Overgoor is weer de MC dus dat wordt de hele dag lachen geblazen.

Inschrijven voor het toernooi kan tot 29 augustus aanstaande via www.strandvolleybal.net.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!