10 tips voor het oplossen van problemen met beter resultaat

19 november 2015, 06:00

Eergisteren was ik op uitnodiging van Teradata op hun Innovation Forum 2015, met verschillende interessante sprekers. Teradata’s chief technology officer, Stephen Brobst, sprak over the art of analytics en was wat mij betreft een van de hoogtepunten. En dat is niet zonder reden. Google leerde mij achteraf dat Stephen vorig jaar de op 3 na beste CTO van Amerika was, na zijn collega’s van Amazon, Tesla en Intel. In deze post zoom ik in op Stephens suggesties over the art of problem solving. Hoe kun je anders denken, zodat je problemen oplost en betere resultaten krijgt?

Een veelgebruikte, vrij analytische methode om resultaten te verbeteren, is de champion-challenger-methode, ook wel ‘hill climbing’ genoemd. In deze methode vergelijk je meerdere strategieën om de best scorende uit te rollen. En dit herhaal je continu.

Hoewel dit effect heeft, schuilt hier ook een valkuil in. Immers, de champion en de challenger klimmen samen ‘een berg’ op, maar verliezen uiteindelijk de context uit het oog. Rondom de koers die gevolgd wordt, kunnen namelijk veel grotere bergen ontstaan zijn, die je pas ziet als je een paar stappen terugneemt; iets wat niet mogelijk is in deze methode. ‘Out of the box’ denken wordt hier namelijk niet ondersteund.

Voor dit out of the box denken, heb je vaak dat vleugje art nodig. Een dosis creativiteit bij het oplossen van problemen. Maar hoe doe je dat? Stephen geeft 10 handige tips.

  1. Challenge the status quo. Probeer continu anders te denken. Zonder tegenstrijdigheid geen grote doorbraken. Wat daar echter bij hoort is failure, dat gaat immers samen met het innovatieproces. Edison zei al: “I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.” Zie in je organisatie falen als learning opportunities. Maar wees met een agile werkwijze moedig genoeg om toe te geven als je op een verkeerd spoor zit: fail fast and cheap.
  2. Look for best practices, outside your industry and preferably outside your geography. Best practices van concurrenten volgen, is vrij makkelijk, maar niet inventief of groundbreaking. Kijk je naar andere markten of zelfs andere landen, dan kan je op oplossingen komen die je anders niet verwacht had.
  3. Work backwards. Denk niet vanuit het probleem, maar vanuit de oplossing. En denk dan terug. Je komt daarmee op andere denkrichtingen en bent meer gericht op de oplossings in plaats van op het probleem gefocust zijn.
  4. Ask a child for advice. Als je alle waarom-vragen van een kind kunt beantwoorden, snap je het probleem pas echt. Tegen collega’s stap je over die details heen en collega’s durven zelden die ‘domme’ vragen te stellen, maar in die details kan misschien wel de oplossing liggen. En sta niet raar te kijken als je in het gesprek met het kind de oplossing vindt, of zelfs de oplossing voorgeschoteld krijgt.
  5. Stay quiet and listen to others. Luisteren is ondergewaardeerd, zeker zonder te onderbreken. “The smart people get smarter by listening.
  6. Follow the tangents. Volg de grenzen van wat mogelijk is, pak niet de meest gebruikelijke route van A naar B, maar leer te verdwalen. Als je alleen maar vooraf gedefinieerde stappen volgt, leer je immers zelden iets nieuws.
  7. Invite randomness. De zogenaamde ‘simulated annealing’-methode zorgt ervoor dat een challenger die beter scoort dan de champion niet per se de nieuwe champion wordt, als het verschil niet groot genoeg is. Met andere woorden: volg niet altijd de ratio, maar sta ook open voor minder logische keuzes.
  8. Turn off your filters. Brainstorming en het beoordelen van ideeën worden te vaak met elkaar vermengd. Je moet ze echt splitsen. En als je de brainstorm-output beoordeelt, geef dan niet aan waarom het niet zou werken (die zinnen beginnen vaak met: “Ja, maar…”), maar maak het moeilijk voor jezelf en kijk alleen waarom het wél zou moeten werken door je zinnen met “Ja, en…” te starten.
  9. Take a shower. Als je over problemen denkt, zit de oplossing vaak in het onderbewuste, maar weet het er niet uit te komen. Maar als je uit de context van het probleem stapt en heel iets anders doet waar je je gedachten niet bij nodig hebt, dan komt de oplossing vaak wel naar boven. Zoek die ontspanning.
  10. Change your routine. Oplossingen die ooit goed werkten en vandaag de dag nog steeds werken, kunnen na verloop van tijd wat van hun magie verloren hebben. Dingen veranderen nu eenmaal, dus vergeet niet strategieën of oplossingen regelmatig te herzien met de data die je op dat moment hebt.

Als je eenmaal de oplossing gevonden hebt, stap dan niet in de valkuil met een tabel de inzichten te proberen te delen. Wat je brein onthoudt, wordt voor 70 procent bepaald door wat je ziet. En desondanks, of misschien wel juist daardoor, kunnen personen maar verbanden zien tussen maximaal 10 cijfers. Wordt het meer, gebruik dan datavisualisatie, zoals bovenstaand voorbeeld van een Amerikaans hotel, waarin de bezetting van de kamers, het casino, het restaurant en de overige omzet helder in kaart wordt gebracht en makkelijk met elkaar vergeleken kunnen worden.

Ik hoop dat je wat aan Stephens tips hebt. Heb je aanvullingen of andere ideeën, deel ze gerust. Ik ben benieuwd.

Endre Davids
Business Development bij The Valley

Endre is een gedreven, all-round marketeer en werkt sinds eind vorige eeuw in het digitale domein. Sinds die tijd heeft hij bij zowel adverteerders, bureaus als start-ups gewerkt. Verschillende typen organisaties, maar met één ding gemeen: het inzetten, begeleiden en bespoedigen van verandering. Op dit moment is Endre verantwoordelijk voor Business Development bij The Valley, met een focus op de verdere ontwikkeling van het klantdata platform Nominow.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!