10 interessante onderzoeken van afgelopen week

26 mei 2013, 08:11

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 20 2013

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Met deze week onder andere de DM Barometer over mobile marketing, het Social Media Onderzoek 2013 van Pondres en de jaarverslagen van .EU en .NL domeinen.

Hoe je beste vriend een vijand wordt

Aan de basis van bekende films als Ben Hur, The Prestige of The Social Network staat een bekend gegeven: twee mensen die eerst beste vrienden waren, komen uiteindelijk als vijanden tegenover elkaar te staan. Ook merken lopen een soortgelijk risico. Immers, consumenten die zich als fan aanmelden op de Facebookpagina van een merk kunnen zich soms en plotseling tegen dat merk keren. En dit kan leiden tot negatieve publiciteit en negatieve mond-tot-mondreclame voor dat merk. Johannes Gebauer, Johann Füller en Roland Pezzei, drie Oostenrijkse onderzoekers, probeerden te achterhalen hoe een merkvriend zo plotseling in een vijand kan veranderen en hoe merken dit kunnen voorkomen.

Lees verder

Nederlandse bedrijven nog niet klaar voor mobiel

Mobile is de toekomst! Daar is 82 procent van de Nederlandse marketeers het wel over eens. Toch zijn nog maar weinig bedrijven mobile ready. Zo heeft 66% de website en 84% de e-mailuitingen nog niet geoptimaliseerd voor mobiel. Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: Mobile mysteries ontrafeld’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. Wel lopen er veel ontwikkeltrajecten en worden de budgetten voor mobile flink uitgebreid.

Lees verder

Vergelijk en selecteer het juiste content management systeem

Web content management software heeft zich ontwikkeld van een kleine set tools voor websitemanagement tot brede productsuites die marketeers de handvaten geven om de multichannel consument handen en voeten te geven. In dit rapport worden de belangrijkste providers op een rijtje gezet en beoordeeld op basis van het huidige aanbod, de strategie en de aanwezigheid op de markt.

Lees verder

Nederlandse bedrijfsleven vindt communities belangrijk

Facebook wordt meest ingezet door bedrijven, Twitter wordt het meest intensief gebruikt, innovatie via social media groeit en communities worden belangrijk geacht. Slechts een kleine greep uit de resultaten van het derde Pondres social media onderzoek. Het onderzoek geeft inzicht in de toepassing van social media binnen het Nederlands bedrijfsleven. Ook dit jaar werkte Pondres samen met online onderzoeksbureau MWM2. Aan het onderzoek werkten 553 Nederlandse bedrijven van verschillende groottes mee. 69% van de bedrijven zet social media in, en wij vroegen hen op welke manier dat zij dit doen. Met alle plezier delen we dan ook de belangrijkste conclusies.

Lees verder

Analyse Nederlandse Facebookpagina’s: flink meer fans

Hoe presteren fanpagina’s in Nederland qua interactie met haar fans en responsetijd? Dit leek ons bij Yes2web interessant om, net als vorig jaar, onder de loep te nemen. Hiervoor hebben we wederom gekeken naar de 2.000 grootste Nederlandse fanpagina's. Uit de analyse blijkt dat het gemiddeld aantal fans per pagina op 1 mei is gestegen naar 19.762 fans ten opzichte van 6.311 fans een jaar eerder. Een fanpagina in Nederland reageert gemiddeld binnen 24,3 uur. Grotere fanpagina’s reageren over het algemeen sneller dan kleinere pagina’s.

Lees verder

CZ is beste zorgverzekeraar qua online service

Hoeveel eigen risico heb jij nog over dit jaar? Weet jij informatie over vergoedingen en declaraties makkelijk te vinden? Zorgverzekeraars doen veel moeite om nieuwe klanten binnen te halen, maar hoe is het vervolgens met hun service gesteld? Vrij goed, zo blijkt uit het grootschalige gebruikersonderzoek dat WUA! uitvoerde. CZ en Zilveren Kruis behalen de hoogste eindscores in deze Web Service Scan.

Lees verder

Nextopia-marketing: de belofte verkoopt zichzelf

We leven in een verwachtingenmaatschappij. Dat is de centrale boodschap van Micael Dahlén in zijn boek ‘Nextopia: Leven, liefde en zaken in de expectations society’. De ‘rock-’n-roll’ professor maakt op internationale wetenschappelijke congressen een onuitwisbare indruk met zijn vernieuwende kijk op marketing en economie. Met ravenzwarte lange haren en zwart gelakte nagels gaat hij, al luchtgitaar spelend, door de knieën en predikt zijn revolutionaire boodschap. Terloops meldt hij tijdens zo’n optreden dat hij publiceert in de meest toonaangevende wetenschappelijk marketingtijdschriften.

Lees verder

Outside looking in

Chief marketing officers (CMO's) hebben een probleem. Een probleem van perceptie. Nadat 2 decennia geleden de eerste CMO titel werden uitgeldeeld zijn veel organisaties nog altijd op zoek naar de definiëring van de CMO zijn rol en verantwoordelijkheden. Onderdeel van het probleem is dat de CMO de meeste brede en dynamische positie is in de gehele C-suite (bestuur).

Lees verder

SIDN .nl-domeinnamen jaarverslag 2012

De groei van het aantal .nl-domeinnamen nam in 2012 sterk af, de netto groei daalde met 48%, de sterkste daling in 10 jaar, en kwam uit op 6,6%, waar dat een jaar eerder nog 14,5% was. Het aantal nieuwe registraties bleef met 1,1 miljoen redelijk op peil, maar het aantal opheffingen van domeinnamen nam fors toe. Dit schrijft SIDN in het online verslag over het afgelopen jaar, wat vandaag gepubliceerd wordt.

Lees verder

Jaarverslag .eu 2012

.eu sloot het jaar 2012 af met 3,7 miljoen geregistreerde domeinnamen en een groei van 5,4% ten opzichte van het jaar ervoor. Duitsland nam het grootste aantal registraties voor zijn rekening, gevolgd door Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Afgezet tegen het aantal inwoners, heeft Nederland het hoogste aantal .eu-registraties. Nederland had daarbij in 2012 tevens het hoogste aantal registrars ter wereld die .eu domeinen registreerden: 98. Dat en meer is te lezen in het jaarverslag van EURid, de registratie-autoriteit voor het .eu-domein. Het rapport geeft een overzicht van de activiteiten en resultaten van EURid over het jaar 2012.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!