Mobile marketing


  • 3
  • 25657
  • 5975
  • -
  • -
  • -
  • -

In een bomvolle Rode Hoed vierde Mobile Monday Amsterdam gisteren een feestje: het event bestaat twee jaar, het was MoMo #11 en vraag niet hoe, maar de organisatie kreeg het voor elkaar om achtereenvolgens Alan Moore, Jamais Cascio, Andrew Grill, Joseph Pine II, Howard Rheingold en Robert Rice ten tonele te voeren.

Veel inspiratie. Veel trends. Veel futuristische insights over augmented reality en de mobiele toekomst. Iéts meer down to earth was de Australiër Andrew Grill (‘mobile advertising evangelist’). In bovenstaande video interviewt Klaas Weima van Energize Grill over mobile marketing en mobile advertising. Weima vuurt heel wat vragen op Grill af; Grill antwoordt in sneltreinvaart. Hoge informatiedichtheid, dus! In het interview komen de volgende onderwerpen en vragen aan bod (chronologische volgorde, met tijdsaanduiding):


Usability & Design


Web analytics


  • 1
  • 25688
  • 4790
  • -
  • -
  • -
  • -

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • De plaats van Webanalytics in de organisatie
  • Webanalytics bij Toyota: de Kaizen methode
  • De toekomst van webanalytics volgens Dennis Mortensen


Mobile marketing


  • 0
  • 25922
  • 4995
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Synchroon TV, het woord zegt het eigenlijk al, is een vorm van media consumptie, waarbij de consument tijdens het TV kijken, automatisch en volledig synchroon aan de TV uitzending, additionele informatie via internet krijgt voorgeschoteld. Bij Synchroon TV maakt het “internet gedeelte” integraal onderdeel uit van het lineaire TV programma, met dien verstande, dat het totaal via 2 schermen wordt uitgespeeld, t.w. het traditionele TV toestel en de PC (laptop) of de mobiele telefoon.

De extra dimensie, die hiermee wordt gecreëerd, biedt een veelheid aan communicatie mogelijkheden voor programmamakers, TV zenders (zowel de commerciële als de publieke omroep), adverteerders en bovenal, de consument. Het is alom geaccepteerd dat het mediagebruik van de consument aan grote veranderingen onderhevig is. De opkomst van breedband internet en m.n. de doorbraak van video via internet leiden ertoe dat de aanbieders van media diensten naarstig op zoek zijn naar middelen om de gunst van de consument/TV kijker te (her)winnen. In de Angelsaksische pers wordt dan ook meer en meer bericht over de concurrentieslag tussen de leveranciers van de “10-feet experience” (TV) en die van de “3-feet experience” (internet). Bij Synchroon TV wordt het passieve “lean back” gedrag van de TV kijker verweven met zijn/haar actieve “lean forward” internet gedrag , waarbij de consument niets wordt opgedrongen, maar wel de mogelijkheden worden aangereikt. Dynacast, een product van Harris Corporation, is speciaal gecreëerd om TV zenders en marketeers, in staat te stellen Synchroon TV, eenvoudig en kostenefficiënt te kunnen implementeren.


  • 1
  • 25236
  • 3830
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Duitsland heeft het grootste online publiek van Europa, in Turkije is het online publiek het meest ‘engaged’. De UK volgt Duitsland qua grootte van het publiek als tweede, Frankrijk is derde. Rusland en Italie completeren de top 5. Het blijkt uit cijfers van de comScore World Metrix, eind vorige maand gepubliceerd. comScore rekent met data van april.

Tegelijkertijd en op basis van de publicatie van de World Metrix heeft comScore ingezoomd op het online gedrag van internetgebruikers in Turkije. De Turken zijn fanatiek: ‘On average, the Turkish spend 32 hours online and view an average of 3,044 pages of content per month.’


  • 0
  • 25648
  • 2993
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Newzoo (zie: ‘Newzoo lanceert game advertising en advergaming marktplaats’) gaat internationaal. ‘Vanaf deze zomer zal ook vraag en aanbod op internationaal niveau binnen de games industrie gefaciliteerd worden met een wereldwijde portal en lokale versies in de grote Europese landen inclusief Nederland,’ meldt het persbericht. De nieuwe portal voor Nederland wordt op 11 juni gelanceerd op Festival of Games te Utrecht.

Idee achter deze stap is het toenemende aantal vragen over de gamesindustrie zelf (funding, business modellen, affilates, game sourcing). Partnerships tussen gamebedrijven vinden vaak internationaal plaats. Dus moet je als ‘marktplaats’ ook internationaal opereren. Naast de internationale versie komen er ook portals in, Duitsland en Frankrijk. De brancheorganisatie voor de Nederlandse games industrie Dutch Games Association (DGA) zal het Newzoo platform gebruiken voor de Dutch Games Directory. Thijs Hagoort, co-founder Newzoo:


Online advertising


E-business


Social media marketing


  • 2
  • 31012
  • 8467
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Herman Beekers, coördinator webteam bij de SP.

De SP mikt wederom op een viral voor hun campagne voor de Europese verkiezingen op 4 juni. De viral is gepersonaliseerd uiteraard, maar ditmaal wordt je naam óók gefluisterd door een aantal Europeanen die je de liefde verklaren met de woorden ‘ik hou van jou’. De boodschap: ‘Niet te klef, hè! Nederland wil minder Brussel’. Inclusief Europa-onvriendelijke Tell-A-Friend-functie…


Usability & Design


  • 1
  • 29776
  • 10338
  • -
  • -
  • -
  • -

De overlevingskracht van webshop Bol.com is voorbeeldig. Ooit afgestoten door moederbedrijf Bertelsmann (Bol = Bertelsmann OnLine) maakte Bol januari 2009 bekend een recordomzet van 224 miljoen euro te hebben gedraaid in 2008. April 2009 wordt Bol overkocht door de Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte Investments. Een Thuiswinkel Award maakt het feest compleet. Tijdens de uitreiking van de Usability Awards op 27 mei 2009 houdt Alex Bloemendal een inspirerende sessie over hoe usability in alle processen van Bol zit verweven. Ook geeft deze docent en manager front-end & services bij Bol de enige juiste vertaling van het begrip ‘usability’ toegepast binnen de operationele processen van een organisatie.


Social media marketing


  • 11
  • 33716
  • 20807
  • -
  • -
  • -
  • -

Bij Holland Got Talent won de 11-jarige zangeres Tessa afgelopen vrijdag. Gitaarspeler Lars en dansgroep Groove Kings grepen net naast de overwinning. Iedereen dacht dat huisvrouw Susan Boyle de 2009 editie van Britain’s Got Talent (BTG) zou winnen gisteravond. Het eerste optreden van Boyle voor de show werd een wereldhit op YouTube. In de aanloop naar de finale zaterdagavond werd Boyle ondergebracht op een geheime locatie, een ‘safe house’, omdat ze de mediabelangstelling en de druk niet meer aankon. De droom van Susan om als winnares van BTG voor de Konigin te mogen zingen komt niet uit. Ze krijgt wel een platencontract. Dat Susan tweede werd gebeurde tot eenieders verrassing, de 10 leden van de winnende streetdance-act Diversity inclusief. Ze vielen huilend van geluk op de vloer van het podium toen de uitslag bekend werd gemaakt.

 


  • 2
  • 34032
  • 9480
  • -
  • -
  • -
  • -

Thuiswinkels hebben vorig jaar meer omzet gehaald. Belangenorganisatie Thuiswinkel.org concludeert uit een onderzoek van Blauw Research dat de omzet met ruim veertien procent steeg naar 5,46 miljard euro. Bij gewone winkels steeg de omzet met 3,9 procent naar 84,7 miljard euro.

Het grootste deel van de omzet in de thuiswinkelbranche, zo’n 4,85 miljard euro, werd met webwinkels op internet gegenereerd. In 2007 was de omzet via webwinkels nog 3,9 miljard euro. Vorig jaar kwam bijna negentig procent van de omzet in de thuiswinkelbranche van internet. In 2004 was dat nog 59 procent. De rest van de omzet wordt bijvoorbeeld binnengehaald via bestellingen uit catalogussen. Voor dit jaar verwacht directeur van de belangenorganisatie Wijnand Jongen uit te komen op een omzet van 6,5 miljard euro. De stijging zou komen doordat consumenten vaker het web gebruiken voor aankopen.

Ben overigens wel benieuwd naar de omzet van online handelplaatsen. Afgelopen jaar werd de totale omzet online handelplaatsen al op 4,6 miljard euro geschat. Met andere woorden, de omzet van webwinkels is ongeveer gelijk aan de omzet op online handelplaatsen (waarvan marktplaats.nl veruit de grootste is).


  • 4
  • 32802
  • 7107
  • -
  • -
  • -
  • -

In deze posting: ‘9292 onderzoekt nieuwe dienstregeling via mobiel’ schreef ik voor het eerst over valuewait.nl. Een onderzoeksbedrijf dat zich richt op onderzoek via de mobiele telefoon. ‘Briljant & heel slim. Zeker als je de eerste bent,’ concludeerde Claire Boonstra in de comments.

Inmiddels zijn we een half jaar verder en krijg ik 3x per week een sms van valuewait om mee te doen aan een onderzoek. Gisteren ging het over de EU verkiezingen. De onderzoeken zijn vaak matig van niveau. Maar de techniek staat als een huis. Jeroen de Rooij vertelt in bovenstaand interview over de techniek, het concept en over waar ze nu staan met Valuewait. Over waardevol wachten, kip-ei verhalen en het uitbouwen van het Valuewait-panel. ‘Als we mensen uitnodigen via sms voor een onderzoek zie je dat 60 tot 70 procent binnen een paar uur antwoord geeft.’

Specials en dossiers