Web analytics


  • 3
  • 23835
  • 3986
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

De Web Trend Map 2007 stond me nog scherp op het netvlies toen ik gisteren op de allernieuwste versie van dit ‘kunstwerk’ van IA stuitte. De editie van 2007 heb ik destijds afgedrukt; ik was van plan hem in te lijsten. Dat is er nooit van gekomen. Maar nu is de tijd om het recht te trekken, want de nieuwe editie is nu dus uit (in beta). Hier op Flickr te downloaden in alle formaten die je wilt. Klein. Groot. Poster. Bekijk ook zeker even de reacties onderaan de foto: alle feedback is verwerkt, er zijn 200.000 views en bijna 700 bestellingen van de poster.


  • 4
  • 24074
  • 4161
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Tijdens The Next Web, volgende week donderdag en vrijdag, mogen 24 startups zich in 5 minuten tijd aan het grote publiek presenteren tijdens ‘The Next Web Rising Sun Startup Rally’. De jury maakte begin deze week de 19 startups bekend die het tot nu toe gehaald hebben tot de main stage.

Van de 19 finalisten komen er 6 uit Nederland,  wat een aardige score is. Mobypicture zit er niet bij, IRL Connect wel (wonnen beide Red Herring in Berlijn). De jury koos de volgende 19 start ups: YellowBird, Contextured, Prezi, E,Aroxo, Silentale, Klomptek, ShoutEm, Quick TV, Mimic Media, Yourtour,plista, Yunoo, Mendeley, Huddle.net, IRL Connect, Visibuild, tarpipe enCoTweet. De jury bestaat uit de volgende experts:


Mobile marketing


  • 2
  • 24931
  • 2742
  • -
  • -
  • -
  • -

T-Mobile is van plan om Google’s Android te laten draaien op huistelefoons en op minicomputers. Dat kun je lezen in dit artikel in The New York Times van eergisteren (via: Emerce). De NYT baseert zich op geheime documenten.

“T-Mobile plans to sell a home phone early next year and soon after a tablet computer, both running Android, according to confidential documents obtained from one of the company’s partners. The phone will plug into a docking station and come with another device that handles data synchronization as it recharges the phone’s battery.”

 


E-business


  • 0
  • 30462
  • 9892
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Pim van Helten, Commercieel Directeur van De Pannekoek en De Kale. Dit bureau tekent samen met YoungWorks voor de campagne: Sense.info.

Vorige week is de campagne Sense.info gelanceerd. De website, geïnitieerd door het Ministerie van VWS en een samenwerkingsverband tussen Soa Aids Nederland, de Rutgers Nisso groep, de GGD Nederland, het RIVM en ZonMw, beantwoordt vragen over seksualiteit, seksuele gezondheid en verliefdheid. Op de site staan de ‘sekstestdummies’ centraal waarmee informatie wordt gegeven over het lichaam. Ontdek de lekkere plekjes door de dummies uit te kleden en met je muis hun lichaam te betasten. De digitale deskundige vertelt de bezoeker meer over wat lekker is tijdens het vrijen. Via de site kun je ook chatten met een deskundige, een vraag mailen of bellen.


  • 11
  • 26401
  • 10900
  • -
  • -
  • -
  • -

Communitysites zoals Hyves, Web-log en Myspace geven veel te makkelijk toe aan claims van derden over inbreuk op auteursrechten. Zonder enig overleg met de gebruiker of zelfs maar controle van de juistheid van de claim verwijderen de beheerders materiaal waarover geklaagd wordt. Dat blijkt uit een onderzoek (PDF) onder de zeven belangrijkste communitysites dat (mijn) juridisch adviesbureau ICTRecht in maart en april 2009 heeft uitgevoerd.

Onder het motto “Auteursrecht kan niet zomaar vervallen lijkt me” bleek het geen enkel probleem om een artikel of zelfs een hele blog of profiel verwijderd te krijgen na een duur klinkende klacht van een fictieve jurist. Overleg met de gebruiker? Nergens voor nodig. Heeft u dus nog last van een concurrent met een te mooie site, dan weet u nu wat u te doen staat.


Web analytics


  • 3
  • 27120
  • 3831
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}De STIR  en het NOM publiceren binnenkort het eerste databestand met het gecombineerde bereik van print en online. Met het nieuwe databestand kan berekend worden wat het bruto en het netto bereik is van een combinatie van printtitels en internetsites. Een ‘langgekoesterde wens,’ meldt de STIR op zijn site. Want: hiermee wordt dus ook de overlap in kaart gebracht (via: MarketingTribune).

Al met al hebben NOM en STIR ruim twee jaar over het project gedaan. Wim Driehuis, voorzitter van NOM: “We hebben gezocht naar de juiste techniek die het gecombineerd bereik van print en online kan produceren. De onderzoekers van NOM en STIR hebben samen met Pointlogic, die de opdracht voor de fusie van de twee bestanden heeft gekregen, een methode ontwikkeld die aan alle eisen voldoet. Daarbij zijn ze bijgestaan door een buitenlandse deskundige op het gebied van fusie van mediabestanden.’


Online advertising


Mobile marketing


  • 0
  • 26248
  • 3470
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Ja, het gebeurt nu echt. Er is geen ontkomen meer aan. Mobile advertising zit in de lift en de omzet gaat exploderen. Even wachten, nóg even wachten. Nog éven wachten: in 2013 zitten we op 3,3 miljard dollar. En we komen van 648 miljoen dollar in 2008. eMarketer koffiedikt wel eens vaker, maar is doorgaans goed ingevoerd.

‘The true turning point for the industry was the introduction of the smartphone, heightened by Apple’s iPhone launch in mid-2007. The development of third-generation (3G) mobile phones led to better connection speeds, Wi-Fi connectivity and the rise of mobile Internet browsing.’ En zelfs marketeers lijken nu het licht te zien. Volgens eMarketer zijn er drie belangrijke ontwikkelingen die het mobiele kanaal aantrekkelijk maken voor marketeers:


Customer service


  • 0
  • 27843
  • 6662
  • -
  • -
  • -
  • -

Sinds een paar dagen biedt vergelijkingssite Beslist.nl volledig inzicht in de statistieken. Per categorie komen de populariteit van de producten en de beoordelingen in beeld, meldt Twinkle vorige week. ‘Wie op Beslist.nl/statistieken een categorie selecteert, krijgt een lijst voorgeschoteld waarop producten zijn gerangschikt op basis van clickratio’s en gemiddelde beoordelingen van zowel consumenten als experts.’

Uiteraard heeft Beslist.nl de tool doorgetest, de statistieken van maart zijn nu te raadplegen. De komende periode zal Beslist.nl nieuwe categorieën koppelen aan de tool. Volgens commercieel directeur Bart van Engeland is Beslist.nl de eerste Nederlandse vergelijkingssite die de reviews en clicks openbaar maakt op deze manier. Tegen Twinkle:


Online advertising


Online video


  • 5
  • 26470
  • 8497
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}YouTube te gelde maken, dat was in 2008 een belangrijke prioriteit voor Google CEO Eric Schmidt (zie: ‘Zelf advertenties verkopen op YouTube’). Nu is het 2009. Volgens Credit Suisse-analisten Spencer Wang en Kenneth Sena gaat het verlies van YouTube dit jaar uitkomen op 470 miljoen dollar. Dat is bijna een half miljard (via: Webwereld, bron: Multichannel).

De advertentie-inkomsten op YouTube zouden dit jaar ongeveer 20 procent stijgen tot 240 miljoen. Maar de kosten voor bandbreedte, contentlicenties, revenueshares, hardware storage, sales en marketing komen uit op ongeveer 711 miljoen dollar. Wang en Sena schrijven als advies:

Specials en dossiers