Online PR & Branding


Zoekmachine marketing


  • 6
  • 28952
  • 13977
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Concurrenten die adverteren op jouw merknaam in Google, het is een kleine nachtmerrie voor veel online marketeers. Vanaf 4 juni aanstaande wordt deze nare droom werkelijkheid in maar liefst 190 landen, waaronder bijna alle Zuid-Amerikaanse staten, alle landen in Afrika, Rusland en Japan. Google trekt daarmee het beleid voor deze landen gelijk met de handelsmerkregels in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Een volledig overzicht van alle landen waar het gebruik van handelsmerken als zoekwoord niet meer wordt beschermd, is hier te vinden.

Nederland behoort nog niet tot de landen waar adverteren op andermans merknaam is toegestaan, net als de meeste andere Europese landen overigens.


Social media marketing


Mobile marketing


  • 20
  • 26610
  • 5701
  • -
  • -
  • -
  • -

Ilse Media lanceert vandaag Hier.nl, een location based service op je mobiele telefoon. ‘Op Hier.nl kun je overzichtelijk op een kaart zien wat er in jouw actuele omgeving te doen is en waar je vrienden zijn. Daarnaast kun je je eigen favoriete locaties, foto’s en reviews toevoegen en delen met je contacten. Hier.nl werkt op basis van GPS en locatiebepaling via zendmasten, waardoor je direct over handige en bruikbare informatie uit jouw omgeving beschikt,’ meldt het persbericht vanmorgen.

Interessant om te melden, is dat Hier.nl tot stand is gekomen in samenwerking met M2Mobi, de makers van Nulaz. Hier.nl draait in eerste instantie op Nokia-, SonyEricsson- en Blackberry OS. Later komen daar een iPhone app en een applicatie voor Android bij. Joris van Heukelom, algemeen directeur ilse media:


  • 2
  • 25081
  • 4021
  • -
  • -
  • -
  • -

{title} Amerikaanse nieuwsmedia melden een op handen zijnde bieding van Apple op microblogdienst Twitter (zie ook: Reuters).Volgens goed ingevoerde bronnen verkeren de onderhandelingen in een finaal stadium. Apple zou de deal voor de ‘Worldwide Developers Conference’ van juni dit jaar willen afronden. Deze conferentie is een jaarlijks terugkerend initiatief van Apple. De spectaculaire overeenkomst zou een klap in het gezicht van Facebook en een sof voor Microsoft beteken. Beiden hengelden al eerder naar de gunsten van Twitter. Dezelfde bronnen melden een overnamebedrag van ongeveer 700 miljoen dollar, ruim 200 miljoen meer dan de eerdere biedingen lieten noteren. 
   

 


  • 17
  • 22225
  • 9396
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Als jongeling begon ik hier op Marketingfacts met bloggen. Het was begin 2006, ik was nog maar net afgestudeerd, met een uitgesproken passie voor online. Het domein waar ik over schreef: 50 plus marketing en communicatie. Waarvan ik toen al zeker wist dat het een trend zou worden. Ik was bijna alleen in Nederland, op een paar pioniers na. Mijn lezerspubliek was kritisch en soms meedogenloos. Voor online in combinatie met oudere doelgroepen was op dat moment niet zo gek veel ruimte. Ook al vond ik soms medestanders, men dacht al snel aan de computercursussen voor bejaarden en aan digibeten. Tachtigers die het wel nooit zouden leren en zestigers die niet verder dan e-mail zouden komen.

Terwijl het tegendeel toen ook al bewezen leek. En wat wist ik met mijn jeugdig elan immers van vijftigers? Behalve dan dat ik er uitgebreid onderzoek naar had gedaan. Het begint namelijk met inzicht uit wetenschap, dan met praktische vertaling. Tijden veranderen gelukkig, 50 plus marketing is volgens Berenschot sinds 2008 al officieel een trend en 74% van de 50 plus doelgroepen online actief.


Mobile marketing


  • 2
  • 22500
  • 4739
  • -
  • -
  • -
  • -

Meer, meer, meer. De cijfers van videosite Hulu.com zijn booming, blijkt uit dit onderzoek van comScore (via eMarketer, zie persbericht: ‘Hulu Continues Ascent in U.S. Online Video Market’). Hulu (alleen gestreamd in de VS) is hard op weg om de nummer twee positie onder Google’s YouTube in te nemen en FOX Interactive Media voorbij te streven. En dan is er ook nog die interessante deal met The Walt Disney Co.

{title}

 


Social media marketing


Web analytics


  • 9
  • 23610
  • 11059
  • -
  • -
  • -
  • -

Vrije van MySpace ten koste van Facebook en Twitter

Terwijl ik afgelopen week al bezig was met het verzamelen van wat cijfers over de populariteit van MySpace, Facebook en Twitter, werd ik door Dutchcowboys gewezen op een artikel van Om Malik over het einde van het tijdperk MySpace:

(...) MySpace is een onattractieve verzamelplaats geworden, die vandaag wordt gemeden door de mensen die het medium mee groot hebben gemaakt. MySpace is als een rockband uit de tachtiger jaren. Zijn tijd is geweest en voorbij. (...)

De cijfers die ik heb verzameld via o.a. BlogPulse, Google Trends en Alexa bevestigen de stelling van Om Mailik. De trendgrafieken laten zien dat vanaf begin 2008 de vrije val van MySpace is ingezet ten koste van met name Facebook. Volgens Compete trekt Facebook inmiddels meer dan 1 miljard bezoeken per maand. Volgens CheckFacebook heeft Facebook ca. 190 miljoen geregistreede leden (waarvan ruim 600 duizend uit Nederland). Twitter lijkt vooral sinds begin dit jaar een enorme vlucht te nemen. Over een paar maanden nog maar eens de cijfers op een rij zetten.


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 3
  • 24058
  • 10209
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Netlog gaat samenwerken met Bigpoint.com, een va de drie grote gameportals wereldwijd. ‘Netloggebruikers kunnen dankzij de samenwerking het spel Seafight spelen, waarmee spelers onderling zeeslagen uitvechten,’ meldt het persbericht gisteren. In een maand heeft deze realtime game op de Nederlandse, Franse, Duitse en Italiaanse versies van Netlog 70.000 bezoekers getrokken. De samenwerking ziet er tot nu toe ‘veelbelovend uit’ vinden ze bij Bigpoint. Komende maand introduceren Netlog en BIgpoint de game op nog 13 andere talenversies.

Toon Coppens, CTO van Netlog: ‘Games brengen onze community samen, we kijken er naar uit om meer games als Seafight te introduceren op Netlog.’ Het spel Seafight is voorzover ik kan beoordelen door iedereen gratis en overal te spelen. Daarvoor hoef je niet samen te werken met of gebruiker te zijn van een social network als Netlog. Wél interessant dat gameportals op deze manier proberen bereik op te bouwen voor hun spellen.


Online PR & Branding


  • 0
  • 22399
  • 8307
  • -
  • -
  • -
  • -


De aandacht voor word-of-mouth (WOM) is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Dit is te zien aan zowel de stijgende uitgaven aan word-of-mouth marketing, als de grote hoeveelheid managementboeken over dit onderwerp. Desondanks is WOM voor velen nog een complex en ongrijpbaar begrip. Reden voor Boris Nihom om tijdens zijn studie communicatiewetenschap en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek te doen naar de basis van positieve word-of-mouth. Eind vorige maand presenteerde hij tijdens een SWOCC-sessie zijn publicatie ‘Moet je horen, een onderzoek naar de basis van positieve word-of-mouth’.


Online advertising


  • 14
  • 24721
  • 9239
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Waar het bij de opkomst en groei van het aantal bloggers en websites mogelijk werd met Adsense en andere advertentievormen opeens voor iedereen mogelijk werd een klein zakcentje te verdienen, is er nu Twitter groter groeit een vergelijkbaar soort initiatief: Microadverteren via Twitter.

Dit kan via twtAd, een site waar je je kunt registreren om via advertenties/links reclame kan maken voor adverteerders onder je followers op CPC- basis. Laten we dus maar eens een nader kijkje nemen of twtAd werkelijk een handige tool is voor tweeps om een extra centje te verdienen. Hollen niet al je followers direct hard weg als ze hier lucht van krijgen?


Web analytics


  • 1
  • 26387
  • 10597
  • -
  • -
  • -
  • -

Dit is één van de reacties op het onderzoek: ‘Het Oog op Innovatie’. Uit eerder kwalitatief onderzoek hebben wij 10 hypothesen opgesteld, zoals dat het poldermodel slecht is voor innovatie, wetgeving een belangrijke driver voor innovatie is en dat middelgrote organisaties minder innoveren.

Nu zijn we benieuwd hoe jullie hierover denken. Vul daarom onze vragenlijst in op www.innovatieonderzoek.nl, dit kost u ongeveer 10 minuten. Als dank hiervoor ontvangt u de InnovatieScan. Hieronder lees je meer over het onderzoek, en over de stelling ‘Innovate or die!’

Specials en dossiers