• 0
  • 32316
  • 8620
  • -
  • -
  • -
  • -

Maandag werd het al aangekondigd tijdens MoMo (zie ook ‘MoMo #10: Gerd Leonhard over The end of control). Er komt een tweede editie van Vodafone Mobile Clicks (#VMC2009). De vorige editie (zie: ‘Nulaz winnaar Vodafone Mobile Clicks 2008’) werd gewonnen door Nulaz, MapTheGap en Tipspot. De komende editie (Nederlandse inschrijving sluit op 30 april 2009) wordt groter, want meer prijzengeld en internationaler.

De finale van deze contest voor beste mobiel internet start-up vindt weer plaats op PICNIC, MobileMonday is mediapartner. Hieronder een gesprek met Yuri van Geest, projectverantwoordelijke namens Trend8 en Michiel van Ruymbeke, verantwoordelijk voor Mobile Clicks binnen Vodafone).


  • 0
  • 27290
  • 7115
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Na Megatrends Nederland, Leven zonder olie en The Future of Finance nu dus Microtrends Nederland van Bakas. Stuk voor stuk vallen deze boeken op door de vormgeving, illustraties, leesbaarheid maar bovenal door de timing. Niet zo gek voor een trendwatcher. In dit boek definieert Bakas microtrends als trends met een looptijd van enkele jaren. Megatrends daarentegen spelen over langere tijd en als het nog grotere geheel aan veranderingen noemt hij de Kondratieff-golven. Hij omschrijft zijn werkwijze als schilder in een atelier, alleen gebruikt hij geen verf maar netwerk, onderzoek, redactie, inspiratoren en geschiedenis.

De hoofdstukken zijn ingedeeld volgens de indeling van de welbekende omgevingsfactoren voor een analyse van de omgeving, namelijk demografie, economie, sociaal & spiritueel, technologie, ecologie & energie en politiek. De titels van de afzonderlijke hoofdstukken bevatten veel termen uit deze tijd: tipping point, wisdom of crowds, cradle to cradle, gay marketing, 2012, mozaïeksamenleving en world sourcing.


Social media marketing


  • 1
  • 27917
  • 14165
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Op 9 en 10 maart vond het tweedaags congres Social Networking World Forum plaats in het Olympia Conference Center in Londen, Engeland. Een congres met sprekers van social media bedrijven, social media specialisten, social networks als LinkedIn, MySpace en Xing. Voor sprekers van MySpace en Ariadne Capital, zie deel 1 van mijn verslag. Sprekers van vriendjesnetwerk Bebo white label community software SocialGO en Netlog komen in deel 2 terug. Xing en Friendster komen in Deel 3 naar voren. . In deel 4 wordt de social strategy van Coca Cola belicht en komt social media in de recessie aan bod. In dit vijfde deel bespreek ik het Social Media Stappenplan voor beginners van Danny Meadows-Klue


Social media marketing


Mobile marketing


  • 9
  • 27262
  • 10480
  • -
  • -
  • -
  • -
‘Binnen een maand of drie moet het vrijelijk beschikbaar zijn. Maar pin me er niet op vast.’ Dat zei Yme Bosma van Hyves, in dit interview op 2 september 2008. Waarover ging dat? Natuurlijk. Over de mobiele versie van Hyves, die deze week dan eindelijk het licht zag voor het grote publiek (zie: Hyves, Nu.nl, Emerce, Bright). ‘Als het langer dan een half jaar duurt, ga ik balen,’ zei Bosma, ook nog. Arme Yme.

Om de nieuwe app te installeren, kun je 'hyves' sms'en naar 4983. Bosma verwachtte in onderstaand interview 150.000 downloads in de eerste paar maanden. Ik heb de app gisteren gedownload op een HTC Touch HD. Ging niet helemaal vlekkeloos. Maar het draait wel. Heel benieuwd wie hem hier al geïnstalleerd hebben en wat de eerste bevindingen zijn!


  • 7
  • 25602
  • 6960
  • -
  • -
  • -
  • -

Roy Boddeveld van MSBM (MobileService) heeft iets nieuws. Een vernieuwend concept voor het wegzetten van mobiele telefoon abonnementen, gecombineerd met… de Poken en met Twitter. Want het heet: Twitsim. Da’s lef hebben,  keer 2. Want: niemand weet hoeveel van die Pokens er nu werkelijk verkocht zijn. En als er geen verkoopaantallen worden genoemd dan… Verder: liften op de Twitterhype om je naamsbekendheid te vergroten en daar openlijk voor uitkomen. Da’s ook durven, lijkt me

Boddeveld legt in bovenstaande video uit wat de achterliggende gedacht is bij Twitsim. ‘De hype is op dit moment Twitter. Marketingmensen zullen begrijpen dat ik daarom deze naam heb gekozen. Ik heb de naam Twitter er niet in zitten, het gaat om de illusie.’ Aha. Hieronder meer uitleg over het concept en het abonnement, waarin de gebruiker zelf bepaalt hoeveel belminuten hij zichzelf ‘toestaat’ iedere maand.


  • 9
  • 26257
  • 5914
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Tijdens de Red Herring 100 Europe 2009 conferentie, deze week in Berlijn, werd bekend gemaakt dat de Amsterdamse internetbedrijven IRL Connect (nog in private beta) en Mobypicture de Red Herring 100 Europe hebben gewonnen. De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan de 100 beste privé gefinancierde technologiebedrijven uit Europa. De twee bedrijven zijn geselecteerd uit een groep van 210 finalisten nadat directeuren Frank Schuil van IRL en Mathys van Abbe van Mobypicture hun bedrijfsstrategie en visie presenteerden aan aanwezige investeerders (bron: persbericht).

IRL Connect stelt gebruikers in staat om vrienden op Google Maps te zetten en te zien wat ze waar doen en zeggen. Gebruikers kunnen ook hun bestaande vrienden van Facebook en Twitter integreren en letterlijk ‘op de kaart’ zetten, status updates doen en communiceren met vrienden van verschillende sociale netwerken. Met Mobypicture (gebruik ik zelf ook) kun je direct vanaf je mobiele telefoon foto’s, video en audio delen met je vrienden op al je sociale netwerksites en services. Mobypicture ondersteunt posten vanaf je mobiele telefoon naar populaire online diensten waaronder: Hyves, Twitter, Facebook, Flickr en alle belangrijke blogplatformen en meer.


  • 13
  • 30342
  • 10187
  • -
  • -
  • -
  • -

Bij gebrek aan een relevanter onderwerp: WAAROM STAAT DE UITSLAG VAN DE SPINAWARDS NU AL IN DE ADFORMATIE? Sta je dan met je dure kaarten….

Ja, het is waar. Geen verlate 1 april grap. De SpinAwards zijn uitgelekt. Op MarketingTribune staan de pdf’s van de Adformatie die dus pas morgen bezorgd had moeten worden. MT haalt BrandNewTelly als bron aan, maar wat maakt het uit. De papieren Adfo ligt overal.

‘Er heerst lichte paniek op de redactie van Adformatie, om het voorzichtig uit te drukken. We zijn druk doende om uit te zoeken hoe het heeft kunnen gebeuren dat deze editie, waar een embargo tot vrijdag voor gold, toch bezorgd is. En we proberen te bedenken hoe we de uitreiking van vanavond nog enigszins kunnen redden. Ondanks het feit dat het dus een distributieverhaal is, staat het schaamrood - diep diep diep rood - ons op de kaken.’ Dat schrijft Roderick Mirande, redacteur Adformatie, hier. Vanochtend om 11.13. Voor de geschiedenis: Lemz is de grote winnaar.


Online advertising


  • 1
  • 29309
  • 3435
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Dinsdag publiceerde het IAB het jaarlijkse ‘Internet Advertising Revenue Report 2008’ (persbericht, zie hier overzicht tot 2001, ook op MC). De online advertentieopbrengsten van 23 miljard dollar blijven, ondanks de moeilijke tijden, doorgroeien. Zij het in een wat langzamer tempo.

In 2007 bedroegen de totale opbrengsten nog 21,2 miljard dollar. Een stijging van 10,6 procent. In het vierde kwartaal van 2008 knalde de opbrengst voor de eerste keer over de 6 miljard dollar heen. Bij eMarketer zetten ze het verhaal in een ander daglicht. Aldaar spreekt men van ‘maar’ een groei van 11 procent: de laagste sinds 2002.


Web analytics


  • 0
  • 26880
  • 3601
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Geen marketing, wel trends. Dit artikel: ‘10 Ideas Changing the World Right Now’ werd een week geleden gepubliceerd door TIME Magazine (via MC). De top tien wordt ingeleid met deze zin. ‘The global economy is being remade before our eyes. Here’s what’s on the horizon’.

Ecologische awareness, banen als de nieuwe ‘assets’, Het Nieuwe Calvinisme (!!), Survival Stores (‘Shoppers aren’t going to buy the same things they used to, and they’re not going to buy them in the same way they used to either. What we need is a whole new kind of store.’). Interessant, denk ik. Ter inspiratie. Hieronder de top tien doorgelinkt.

Specials en dossiers