Online advertising


  • 1
  • 31182
  • 3292
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

The Online Ad Recession Is Officially Here’, kopte TechCrunch begin deze maand. Bij eMarketer hebben ze een en ander uitgeplozen en berekend en komen ze met een andere conclusie. Ook daar dekt de titel de lading: ‘No Online Ad Recession, Yet’.

‘Now, the consensus of economists around the world is that the definition of a recession is negative growth for a period of two or more consecutive quarters (based on year-over-year, not quarter-over-quarter, comparisons). By that yardstick, while online advertising is unquestionably down, it is not in recession,’ schrijven ze bij eMarketer. Lijkt dus een beetje een definitiekwestie, maar de cijfers zouden voor zich moeten spreken. Vinden ze bij eMarketer.


E-business


  • 9
  • 31153
  • 4356
  • -
  • -
  • -
  • -

De vernieuwde Amazon Kindle werd deze week op een persconferentie aangekondigd. Dat was ‘hot news’, want tegelijkertijd kwam het nieuws naar buiten dat zowel The New York Times als The Washington Post (niet de lulligste kranten in de VS) deze zomer gaan experimenteren met het uitbrengen van kranten op deze nieuwe digitale reader. Zie ook: ‘Amazon schiet krantenindustrie te hulp’. Maar zie ook de NYT: ‘Looking to Big-Screen E-Readers to Help Save the Daily Press’.

Het scherm van de nieuwe Kindle is met 9 insch 3 inch groter dan de eerste versie van Amazon’s eReader. Kranten zouden hierdoor een stuk leesbaarder worden. Zie ook deze ‘hebben’ van NRC. In bovenstaand filmpje ‘An extended demo of the Kindle DX, from its debut at the Amazon press conference on May 6, 2009.’ Zie ook dit overzicht van Emerce.


Online PR & Branding


  • 0
  • 35092
  • 4586
  • -
  • -
  • -
  • -

In deze editie een presentatie waarvan de boodschap mij na aan het hart ligt: Innoveren is niet het aflopen van een checklist. Om te innoveren heb je het ‘blink’-moment nodig. Heb je het ‘eureka’-moment nodig. Heb je het brandende lampje nodig. En hoe fraai de stappenplannen en checklists ook ogen, hoe volledig het er allemaal ook uitziet: altijd is er tijd nodig om alles even te laten bezinken. Deze presentatie gaat over bezink-tijd: incubatie.


Online PR & Branding


Zoekmachine marketing


  • 7
  • 38888
  • 11891
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Woensdagmiddag, een vergadering op de redactie van Het Parool. Speciaal kwam een verslaggeefster de gang van zaken verstoren met nieuws dat insloeg als een bom: Marco van Basten stopt ermee. Eigener beweging, nog wel. Alleen Nico Dijkshoorn, in zijn column in VI, had voorzien dat deze drastische maatregel uitgerekend gisteren plaats zou vinden. Maar ik had het kunnen weten.

Eerder op de dag belandde ik per toeval op de website van Jungle Minds, internet consultants. Daar las ik een bloginterview met Gabriël van Gastel, coördinator Nieuwe Media van Ajax, die trots vertelde dat de contentmigratie van de oude naar de nieuwe portal Ajax.nl best een zware klus was tussen de bedrijven door, maar uiteindelijk soepel verliep. Soepel, is misschien niet helemaal het goede woord.


Web analytics


  • 3
  • 33932
  • 6136
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Google maakt haar belofte om vaak en snel nieuwe features te lanceren waar (hetzij in beta). Op de eMetrics in San Jose kondigt Google 4 nieuwe features aan die ‘over the coming weeks’ uitgerold moeten gaan worden over alle accounts.

Pivoting of draaitabellen stellen de gebruiker in staat geavanceerdere rapporten te tonen binnen de Google Analytics interface. Zo kun je nu ook data horizontaal met elkaar vergelijken. De secondary dimension stelt de gebruiker in staat om de metrics die Google Analytics biedt toe te passen op twee in plaats van één dimensie. Zo kun je bijvoorbeeld metrics langs dimensies als keywords per plaats of belangrijkste bestemmingspagina per campagne zetten. Google heeft voor de lancering van deze twee features een filmpje gemaakt dat uitleg geeft over het gebruik en toepassing:


Online advertising


  • 2
  • 33933
  • 9005
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Hij stond al heel lang in mijn lijstje ‘te evalueren’, de campagne is namelijk van eind vorig jaar. KPMG - The Deal, een arbeidsmarktcommunicatie campagne voor M&A specialisten bij KPMG.

Hoewel je misschien zou verwachten dat ze momenteel ook een ‘hiring freeze’ hebben, staan er volgens de website van KPMG nog meer dan 60 vacatures open bij de advies tak. Hieronder een evaluatie van deze video campagne.


Social media marketing


  • 10
  • 31209
  • 13396
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Het is voor ieder bedrijf (B-to-B en B-to-C) belangrijk om een goede inschatting te maken van de toekomst. Hoe ziet de consument van de toekomst eruit? Wat vindt hij/zij leuk, belangrijk? Door wie laat hij/zij zich beïnvloeden en op welke plekken en welke momenten gebeurt dit. In dit perspectief is een kijkje in de toekomst van het sociale web zeer interessant. Het web (internet) is namelijk de plek die voor steeds meer consumenten dé plek is waar producten worden vergeleken, ratings, reviews en aanbevelingen door peers en vrienden worden gelezen en bekeken.

Met de komst van sociale media (waaronder sociale netwerken) verschuift langzaam de macht van de bedrijven naar de consument. Zo zorgt een steeds socialer wordend web voor meer transparantie, meer waardevolle inzichten in elkaars activiteiten, meningen en ervaringen. Dit sociale web zorgt ook voor een snelle verspreiding van deze informatie. Zo worden bedrijven/merken steeds kwetsbaarder en de consument steeds bepalender in de toekomst van jouw product of dienst: zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Bedrijven hebben nu de mogelijkheid om te participeren, waarde te creëren en aan vertrouwen en relaties te bouwen, of aan de zijlijn toekijken en de strijd om de consument verliezen. Marco Derksen publiceerde al begin 2008 over Charlene Li’s (ex-Forrester Analyst) visie op de toekomst van social networks. Jeremiah Owyang, Senior Analyst bij Forrester en social media goeroe, publiceerde op 27 april 2009 over zijn visie op de toekomst van het sociale web.


Social media marketing


  • 5
  • 28893
  • 8485
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Online presence is belangrijk, menig marketeer buigt zich dan ook over de online activiteiten en strategie. Wat kan long tail hier aan toevoegen? (via HubSpot)

Voor iedereen die nog niet weet wat de Long Tail is, de term is bedacht door Chris Anderson. De Long Tail staat voor de strategie die e-Tailers zoals Amazon.com toepassen. Zij verkopen een groot volume van enkele duizenden producten (rood in onderstaande grafiek) en daarnaast een kleiner volume van honderdduizenden andere meer specifiekere (niche) producten.


  • 0
  • 23606
  • 9907
  • -
  • -
  • -
  • -

Bas Godska is als Nederlander verantwoordelijk voor business development bij www.Ozon.ru, de Amazon.com van Rusland. Met 100+ miljoen omzet, 2,2 miljoen boeken/jaar (10% van de markt) en 750 mensen (inclusief een giga eigen fullfilment afdeling). Online betalingsmethode ideal hebben ze nog niet geimplementeerd, wel ruim 30.000 terminals waar je kunt betalen en mobiele betalings-mogelijkheden die dankzij een slecht ontwikkelde bankaire sector snel opkomen. De groei was 90% per jaar maar is nu dankzij de crisis ‘slechts’ 55 procent.

Bas vertelt in het interview over de snelle ontwikkelingen in de Russische markt. Alexi de marketing manager praat over e-boeken waar ze al zeer actief mee zijn. Uiteraard gaan we tijdens de mede door Marketingfacts georganiseerde Rusland innovatie reis van 15-21 juni ook naar Ozon.ru. In deze video vertelt Dorrit Gruijters meer over de achtergronden van de reis.

Specials en dossiers