Social media marketing


Online PR & Branding


  • 4
  • 35135
  • 10421
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}
Sportief gezien was voor Roda JC het vorige seizoen een kleine ramp. Organisatorisch was het een grote ramp. De club voorkwam ternauwernood degradatie en heel Zuid-Limburg was maanden toeschouwer van een fusiesoap. Maar niets mooier dan sport: er staat een nieuw seizoen voor de deur, er is nog niet verloren dit jaar en dus is Roda JC weer de Trots van het Zuiden. Om de trots op de club meer kracht bij te zetten heeft de Limburgse betaald voetbal organisatie een online fanplatform opgericht: www.detrotsvanhetzuiden.com. Een vooruitstrevende zet in de voetbalwereld die we bespreken met 3 mensen: een social media fan, een “gewone” media fan en de marketing manager van Roda JC.


  • 8
  • 27846
  • 12225
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Na een succesvolle lancering in Oostenrijk lanceerde de sociale review site (restaurants, bars, cafés, hotels, diensten, winkels) Tupalo.com gisteren een Nederlandse versie van de site. Dat deede de startup in samenwerking met De Telefoongids BV en ook Hyves mag tot de partners gerekend worden.

Lukas Zinnagl hing begin deze maand al in de mail met de aankondiging en de uitnodiging om de dienst eens uit te proberen. Via de mail beantwoordde Zinnagle een paar vragen. Over het onderscheidende karakter van Tupalo, over de integratie met Hyves en Twitter en de samenwerking met De Telefoongids, over de introductie van de dienst in andere landen en over het businessmodel.


Zoekmachine marketing


  • 10
  • 27866
  • 8343
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Google liet gisteren weten (eerst nog geheim, geheim) te bouwen aan ‘a next-generation architecture for Google’s web search’. Het gaat dus om een nieuwe versie van de zoekmachine, die uitvoerig publiekelijk getest zal gaan worden. Emerce schrijft dat er natuurlijk voortdurend gesleuteld wordt aan de zoektechnologie, maar deze nieuwe versie kon wel eens heel ingrijpend zijn. Zó ingrijpend, dat je als webmarketeer/zoekmachinespecialist/ontwikkelaar op je hoede zult moeten zijn, denkt Erwin Boogert op Emerce. Want de nieuwe technologie gaat de zoekresultaten beïnvloeden.

Op het Google-blog schrijft de webmaster: ‘Right now, we only want feedback on the differences between Google’s current search results and our new system.’ Hier is de link naar de testomgeving. Die geldt dus alleen voor het Google.com domein.


Usability & Design


Web analytics


  • 0
  • 33830
  • 5404
  • -
  • -
  • -
  • -

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • De invloed van concurrentie en prijs
  • Hoe lang nog webanalist?


Online PR & Branding


  • 12
  • 32484
  • 6239
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Apple tried to silence owner of exploding iPod with gagging order” kopt The Times boven een artikel dat in de basis gaat over slechte klantenservice. Wat is er gebeurd? De vader van een 11-jarig meisje laat haar iPod vallen en het ding ontploft. Slecht nieuws voor het meisje, slecht nieuws voor de vader. En natuurlijk slecht nieuws voor Apple. Vandaar dat Apple – in de ogen van de 11-jarige en meer nog, van haar vader – de zaak in de doofpot probeert te stoppen. De vader heeft dan al een reis langs telefonische loketten gemaakt, om te eindigen bij een medewerker die alle verantwoordelijkheid van de hand wijst, maar wel het aankoopbedrag wil vergoeden. Maar nu komt de crux: die terugbetaling komt er alleen in ruil voor ondertekening van een verklaring geen details over de schikking naar buiten te brengen. Deze appel valt helemaal verkeerd. Met als gevolg dat de vader de media opzoekt, die gretig toehappen. Het verhaal gaat inmiddels heel Europa door. 

Zoals ik het zie heeft Apple (en willekeurig elke andere leverancier) in dit soort gevallen een drietal keuzes.


Social media marketing


Web analytics


  • 17
  • 33357
  • 13143
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Social networking websites zijn minder “cool” aan het worden en zijn hard op weg zich te ontwikkelen tot een hangout voor “the middle aged”. Voor het eerst daalde in de UK het aantal jongeren met een profiel op een social networking site: van 55 naar 50 procent. Altijd mooi om dit te kunnen roepen en als je ook nog wat cijfers hebt om de boel te staven lijk je helemaal goed te zitten. Tenminste, dat moeten ze bijn Ofcom gedacht hebben. Zie: Financial Times.
De FT schrijft: ‘Older internet users are still flocking to the sites, however. The proportion of 25- to 34-year-olds claiming to have a social networking profile grew by 6 percentage points to 46 per cent, and among 35- to 54-year-olds by 8 percentage points to 35 per cent.’


Online advertising


Social media marketing


  • 7
  • 33199
  • 8285
  • -
  • -
  • -
  • -

Hij staat een week op Slideshare, en is in die week bijna 13000 keer bekeken. Dat is voor Slideshare een hoop; deze presentatie van Paul Isakson (hoofd strategie Space150) is dan ook zeker de moeite waard. Het zal voor velen hier misschien niet al teveel nieuws brengen, maar de trends die Isakson signaleert zijn raak. En hé, sheet 9 van Hugh MacLeod zie ik nu wel erg vaak terug komen in presentaties over marketing ;)


Social media marketing


  • 5
  • 28470
  • 4848
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}“We are happy to announce that Facebook has acquired FriendFeed. As my mom explained to me, when two companies love each other very much, they form a structured investment vehicle…” Dit schrijft een van de oprichters (en ex-Googler, dat zijn ze de oprichters trouwens allemaal) van Friendfeed Bret Taylor op het company blog. In de eerste berichten (ReadWriteWeb, TechCrunch) werd eerst nog voorzichtig gedaan, maar nu is het met dit blogbericht op Friendfeed en dit persbericht vanuit Facebook zelf echt officieel: Facebook heeft social sharing site Friendfeed overgenomen. Financiële details zijn daaarbij niet bekend gemaakt.

De founders van Friendfeed houden ‘senior roles’ binnen Facebook; de werknemers van Friendfeed (12) komen allen op de loonlijst van Facebook te staan. De twee diensten vullen elkaar, zo valt te destilleren uit de verschillende berichten, goed aan: dit lijkt een ‘logische’ acquisitie. Op SearchEngineland schrijft Matt McGee:


  • 3
  • 30645
  • 4128
  • -
  • -
  • -
  • -

Welke andere plannen wij nog hebben, buiten werelddominantie, vraagt Erick Schonfeld met licht cynische ondertoon. In een afzichtelijk kantoor aan 23rd street in NYC is Schonfeld, de co-editor van techsite TechCrunch, bijzonder overtuigd van de weg die hij en Michael Arrington samen met het TechCrunch-team zijn ingeslagen. In september 2007 werd Schonfeld de rechterhand van Arrington. Hij en Arrington zijn verantwoordelijk voor de redactie op de ‘main site’.

In bovenstaand video-interview een gesprek met Schonfeld op de dag dat hij bezig was met ‘something really big’ (geheime Twitter docu’s in Arrington’s inbox). Over blogs en Twitter, over samenwerken met Michael Arrington, over het verslaan van The New York Times en The Wall Street Journal, over businessmodellen en de toekomst van papier. ‘Euhm. Je kunt ons blog uit printen. Als je wilt.’


Online advertising


  • 1
  • 32059
  • 4620
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Het nieuws over de op handen zijnde overname (inclusief rugnummers) in het bijbehorende ‘zou’-jargon kwam vrijdag al naar buiten; gisteren werd het definitief. Het Franse advertentiebedrijf Publicis neemt voor 530 miljoen dollar Razorfish over van Microsoft (zie hier nieuws over de pitch). De strategische alliantie met Microsoft wordt op deze manier verder uitgebreid: klanten van Publicis adverteren via Microsoft goedkoper, Microsoft op zijn beurt zal Publicis vaker inschakelen voor haar marketing- en reclameactiviteiten. Zie ook: ‘Microsoft koopt aQuantive voor 6 miljard dollar’ (mei 2007).

Publicis heeft hiermee de slag gewonnen van andere gegadigden. Ook het Britse WPP, het Japanse Dentsu en Omnicom Inc. stonden in de rij om Razorfish in te lijven.

Specials en dossiers