Social media marketing


Online PR & Branding


  • 10
  • 38826
  • 5719
  • -
  • -
  • -
  • -
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm naar viralfriday@marketingfacts.nl.

De nummer 1 positie in de Viral Friday van deze week is voor Britain's Got Talent: Susan Boyle - Memory. Susan Boyle, dé sensatie van de Britse talentenjacht Britain's Got Talent, maakte wederom indruk in de semi-finals en staat morgen in de grote finale. Op plek 2, The Worst Job Ever. Een masseur is niet tevreden met zijn job in een spotje voor de Braziliaanse vacature site Dreamjob.com.br. Sebastian's Voodoo maakt de top 3 deze week compleet. Een voodoo poppetje moet bij zichzelf de moed vinden om zijn vrienden van een gewisse dood te redden.

Benieuwd naar de complete top 5 van deze week? Kijk dan snel verder! Nostalgisch gevoel? Bekijk deze week in 2007 en/of 2008.


  • 4
  • 38140
  • 4024
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}De volgende woorden zijn niet van mij, maar van Don “Wikinomics” Tapscott. Don werkt momenteel hard aan zijn nieuwe boek. Voorlopige titel: “Rebuilding the World. How the current economic crisis is transforming society, business and markets, and where the opportunities are for thriving in the face of the downturn.”

De wereldwijde recessie heeft ons wakker geschud. We ontkomen er niet aan om de structuur van organisaties en instituties opnieuw te doordenken en te herbouwen. Decennia lang hebben ze ons gediend, maar nu zijn ze aan het einde gekomen van hun levenscyclus. De financiële sector bijvoorbeeld heeft niet alleen een vers kapitaalinfuus nodig of een stel nieuwe regels, maar ook een compleet nieuw functioneringsmodel, gebaseerd op transparantie, gedeeld intellectueel eigendom en wereldomspannend bestuur.


Social media marketing


  • 1
  • 32955
  • 4176
  • -
  • -
  • -
  • -

Ik zag een preview van deze 'viral' (bedoeld, nog niet bewezen) van Mobypicture.com tijdens The Next Web. Nu is de video 'out in the open' en het moet gezegd: het ziet er heel erg gaaf uit. Als warmloper voor de Viral Friday van Paul van Veenendaal die de komende uren hier te verwachten is op Marketingfacts, alvast de viral van Mobypicture. Gemaakt door VanAbbetotVessem. Hieronder de uitleg van Mathys van Abbe, de oprichter van Mobypicture.


Zoekmachine marketing


  • 15
  • 34009
  • 12492
  • -
  • -
  • -
  • -

Bing & DecideDe afgelopen maanden gingen de geruchten al over het internet: Microsoft zou bezig zijn met het opnieuw in de markt zetten van zoekmachine Live Search. Zie: ‘Microsoft start testen zoekmachine Kumo: Eerste screenshots’. Daarbij zou niet alleen de functionaliteit veranderen, maar ook de naam. Gisteren maakte Microsoft officieel bekend dat het inderdaad die plannen heeft. Bing, zoals de nieuwe zoekmachine gaat heten, wordt 3 juni gelanceerd.

Maar is de nieuwe naam het enige wat gaat veranderen? Volgens Microsoft zelf niet. Het bedrijf wil zichzelf opnieuw positioneren in de zoekmarkt, waarbij Bing geen antwoord gaat geven op een vraag die je de zoekmachine stelt. Nee, Bing gaat mensen helpen bij het maken van “complexe beslissingen”. Met andere woorden: geen webpagina’s, maar directe antwoorden.


  • 2
  • 31917
  • 5431
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Time Warner maakte gisteren bekend internetdochter AOL af te stoten. De laatste 5 procent van de aandelen zullen worden overgekocht van Google. ‘Daarmee komt er een einde aan één van de minst succesvolle overnameverhalen die ooit werden geschreven,’ schrijft Cash.be. Het kan nog dramatischer: ‘Huwelijk van de eeuw ontbonden,’ schrijft De Standaard.

AOL maakte jarenlang verlies, en Warner wil er dus vanaf. Nog voor het einde van dit jaar moet AOL als zelfstandig opererend bedrijf naar de beurs. “Een opsplitsing is de beste uitkomst voor zowel AOL als Time Warner”, zegt topman Jeff Bewkes. Time Warner moet zich meer op de corebusiness gaan richten, vindt Bewkes. In 2000 werd dé fusie (124 miljard US dollar) aangekondigd. Zie: Wired. De rest…. is geschiedenis (vrij naar Matthijs van Nieuwkerk). Zie ook: HollywoodReporter.


  • 7
  • 34959
  • 13131
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Deze week lanceren de mannen van Buienradar hun eerste seizoensgebonden website Zomerradar.nl. Op deze site kun je de weerverwachting van bekende vakantielanden vinden. Niet op basis van computermodellen, maar op basis van meteroloog Jan Visser (ex-Trouw). Daarnaast bieden in samenwerking met een Zwitserse partij de Zonnenkracht op basis van een voorspelling in plaats van actuele data. Zo kun je vandaag al zien of je morgen veilig in de zon kunt zitten.

Afgelopen maandag 25 mei was het gekkenhuis bij Buienradar. Tussen 21 uur ’s avonds en 0 uur bezochten 1 miljoen unieke bezoekers de site om het onweer te bekijken.  De dag erna waren er veel mensen die nog eens wilden zien hoe het onweer over Nederland trok. De verwachting is dat het bereik deze maand tot recordhoogte stijgt.

In onderstaande video vertelt Edwin over zomerradar.nl, bezoekcijfers van buienradar (internet en mobiel), de eerste resultaten van 360.org, hun samenwerking met KPN om de radar op basis van LBS aan te bieden en achtergrond informatie hoe je van een goedbezocht kanaal (buienradar) bezoekers kan migreren naar nieuwe diensten.


Web analytics


  • 5
  • 62478
  • 4984
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Vandaag vond in het Okura hotel te Amsterdam het Webanalytics congres 2009 plaats. Het programma bevatte interessante sessies en sprekers, waaronder een keynote presentatie van Dennis Mortensen, oprichter van Yahoo Web Analytics (voorheen IndexTools), en een inspiratievolle presentatie van Marc Lammers, voormalig bondscoach Nederlandse hockeydames.

Op diverse plaatsen online, waaronder Twitter en diverse blogs, vind je nu en de komende dagen verslagen van het Webanalytics congres. In plaats van een verslag van de dag vind je hieronder de 26 meest interessante quotes & learnings die ik vandaag heb gehoord:


Usability & Design


  • 3
  • 31586
  • 6762
  • -
  • -
  • -
  • -

Dertiger Alexander van Slooten mocht in zijn Wehkamp-tijd (sinds september 2005) al meerdere awards in ontvangst nemen. Als manager internet is Van Slooten verantwoordelijk voor thuiswinkel Wehkamp.nl. Anno 2009 is Neerlands meest ‘usable’ website voor 85% verantwoordelijk voor de omzet van het Zwolse Wehkamp.

De ooit strategische logistieke voorsprong is definitief versterkt met een ultieme internetstrategie. De continue verbetering van de usability maakt dan ook definitief onderdeel uit van die online strategie. Tijd voor een interview over strategie, internet, KPI’s, usability en.. ‘Alexander, hoe zit het met dat telefoontje van Emerce over jullie dalende conversie?’.


  • 9
  • 32044
  • 5195
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}“Op internet heeft de consument van nu de touwtjes in handen. Online informatie is meer en meer geschreven door de consument zélf: online user generated content neemt een grote vlucht. Consumenten delen ervaringen, reviewen producten, testen, experimenteren en converseren over de bevindingen. Vaak en veel.”

Zo begint het persbericht dat Lenthe Publishers gisteren heeft uitgedaan over het boek van Klaas en Henk Kroezen Review! dat op dit moment in Amsterdam feestelijk gepresenteerd wordt. Review! gaat over het stokpaardje van de heren hier op Marketingfacts.nl: online klantervaringen en beoordelingen. Zowel Marco Derksen als ik zijn er zijdelings bij betrokken geweest. Marco schreef het voorwoord, ik schreef een case over Vodafone. Op de cover van het boek staat mijn eigen klantervaring (na weer eens een draft van het boek doorgespit te hebben): ‘Voer voor web-savvy marketeers’. Om het boek ook daadwerkelijk af te krijgen hebben de heren hemel en aarde moeten bewegen. Maar dat geeft niet meer. Het is er. Klaas en Henk, proficiat!

Specials en dossiers