• 1
  • 35710
  • 9364
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}De derde dag van TED Global in Oxford, en de vermoeidheid slaat hier en daar toe. Jetlag, het feestje van gisteren maar ook de explosie van nieuwe informatie eisen hun tol. In het warme en donkere theater dommelen sommige gasten rustig in, terwijl op het podium de serie presentaties voortdendert. De vier grote thema’s waarop de 23 sprekers zich vandaag richtten waren ‘‘Radical Development’‘, ‘‘In the Shadows”, ‘‘Revealing Energy”, en “Worldview Rethink” en in elk blok werden grote vragen gesteld en uit allerlei hoeken beantwoord. Daarbij komen van half negen ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds, afwisselend steeds wetenschappers, designers, sociale ondernemers en kunstenaars aan bod. Het blok over energie werd bijvoorbeeld geopend met een dromerig Theremin concert door het ‘Radio Science Orchestra’ samen met “Theremin superster” Lydia Kavina.


Online video


Web analytics


  • 2
  • 37118
  • 12607
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}YouTube Insight, een analyse- en rapportagetool van YouTube, waarmee adverteerders, uploaders en partners sinds maart 2008 gedetailleerde statistieken kunnen bekijken van geüploade video's is vanaf heden ook grotendeels zichtbaar voor de massa. Dat is te lezen op het officiële YouTube blog.

Waar YouTube voorheen slechts summiere data publiekelijk toonde van het aantal video weergaves, reacties, favorieten, beoordelingen en top 5 referrers is dit nu sterk uitgebreid met grafieken, demografische en geografische informatie. Nieuw zijn een weergave trend in tijd, de populairste leeftijdsgroepen in combinatie met sekse, de geografische locatie van de kijkers en een uitsplitsing hoe de kijker de video heeft ontdekt, bijvoorbeeld via Google Search, een gerelateerde video, embedding of door het delen via sociale sites.

De gedetailleerde YouTube gegevens leveren een schat aan interessante informatie op, zoals de uitgebreide statistieken van de nummer 2 en 3 meest bekeken YouTube video's ooit, te weten Girlfriend van Avril Lavigne en Charlie bit my finger. En marketing informatie van o.a. de muziekvideo van de 'Hollandse Rihanna', deze blijkt vooral populair bij meiden in de leeftijdscategorie 13-24 jaar en de Heineken Walk in Fridge commercial, die wordt met name veel bekeken in Brazilië en gedeeld via Facebook en Orkut.


Social media marketing


Web analytics


  • 5
  • 39447
  • 5763
  • -
  • -
  • -
  • -

Nederlandse marketeers geloven het meest in marketinginstrumenten waarmee een persoonlijk contact mogelijk is met de doelgroep. Internet, mond-tot-mond reclame en Twitter worden daarnaast het meest genoemd als veelbelovende marketinginstrumenten voor de toekomst. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 961 marketeers uit haar B2B panel.


  • 10
  • 39206
  • 24980
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Vandaag is de sales van luxe lifestyle producten op BRANDFIELD.com officieel van start gegaan met het aanbieden van de Starling Lamp (zie commercial). Het aanbod bestaat uit design interieur, high-end (audio) electronics, gadgets, fashion accessoires, luxe reizen en events. Dit alles tegen tarieven die 30 tot 70 procent lager dan de geadviseerde verkoopprijs liggen.

BRANDFIELD.com beschikt over een aantal unieke eigenschappen. Zo worden er alleen luxe merken met hoge kortingen aangeboden. Het meest unieke is misschien wel dat BRANDFIELD.com een besloten ‘online shopping community’ is, waar niet zomaar iedereen een bestelling kan plaatsen.


Social media marketing


Web analytics


  • 1
  • 36897
  • 11381
  • -
  • -
  • -
  • -

De sessies van de tweede dag van TED Global pasten perfect bij het thema “the substance of things not seen”. In eerste instantie fronste ik mijn wenkbrauwen bij de keuze van dit thema, maar de spekers gaven er zo’n prachtige inhoud aan dat ik het met terugwerkende kracht een briljante vondst vind.

Verborgen verbintenissen
De dag startte met de sessie Connected Consequences. Je zou kunnen zeggen dat “the power of the network” zo’n onzichtbare kracht is. Volgens Jonathan Zittrain hebben we verschijnselen als het Internet, Wikipedia en andere voorbeelden te danken aan kleine groepen fanatieke (lees: nerd-achtige) vrijwilligers (onbetaald) die achter de schermen ervoor zorgen dat wij doen wat we willen doen op het web.


Online advertising


Affiliate marketing


Web analytics


  • 1
  • 35607
  • 7504
  • -
  • -
  • -
  • -
Eind 2008 publiceerde Bain & Company in samenwerking met IAB in Amerika een impactvol rapport over de prijserosie in de online displaymarkt. Het rapport schetst een beeld waarin de online displaymarkt wordt gekenmerkt door een enorme overcapaciteit aan banner-impressies. Die overcapaciteit ofwel bannerberg wordt massaal en niet gecoördineerd gedistribueerd via alternatieve kanalen zoals low-CPM-netwerken. Gevolg: kortingen op banner impressies tot 90%.

Het IAB constateerde tevens dat deze manier van zakendoen een enorme groei in populariteit ervan heeft veroorzaakt waardoor op korte termijn niet mag worden verwacht dat aan die prijserosie een halt zal worden toegeroepen. Om je een indicatie te geven, Bain & Company constateerde dat het aantal verkochte impressies via low-CPM netwerken in een jaar met zo’n 600% (!) steeg.


  • 5
  • 34693
  • 11648
  • -
  • -
  • -
  • -



Amazon.com gaat de online verkoper van schoenen en accessoires Zappos.com overnemen in ruil voor 10 miljoen eigen aandelen. Dat komt overeen met een prijs van ca. 807 miljoen dollar (ca. 567 miljoen euro), zo meldt Amazon.com in haar persbericht. Het gaat om de grootste overname in de veertienjarige geschiedenis van Amazon.

Tony Hsieh startte Zappos.com nadat hij op 24-jarige leeftijd zijn bedrijf LinkExchange verkocht voor $265 miljoen aan Microsoft. Zappos verkocht initieel schoenen, maar is tegenwoordig een online shop voor kleding, make-up en gadgets waar meer dan 1 miljard omzet per jaar mee gemaakt wordt. De tevredenheid van klanten en werknemers is blijkbaar zo groot dat ondere andere Oprah er aandacht aan besteedde en Zappos door Fortune werd uitgeroepen tot hoogste binnenkomer in de jaarlijkse “Best companies to work for” top 100.


  • 4
  • 33782
  • 5395
  • -
  • -
  • -
  • -

TED UKCameron Diaz en ik wassen onze handen op de toiletten van het Randolph Hotel, en maken een praatje over TEDxAmsterdam. We komen allebei te laat bij het Oxford Playhouse om nog een plekje te bemachtigen in de overvolle theaterzaal, en worden doorverwezen naar een zolderzaaltje met twee televisie schermen. Het geluid werkt daar helaas niet. Ondanks de 4500 dollar kostende toegangskaartjes, blijft het gezelschap rustig zitten wachten, terwijl de eerste spreker al begint.

We zijn in Oxford voor TED Global! TED Global is de Europese tak van het roemruchte TED congres, en brengt net als zijn Amerikaanse versie een bijzondere verzameling sprekers bij elkaar. Wetenschappers, kunstenaars, filosofen, politici, ondernemers maar ook een priester en een stuntman: het is een bonte rij en de onderwerpen zijn al even gevarieerd.


  • 2
  • 58424
  • 1776
  • -
  • -
  • -
  • -

Adobe User Group meeting: Young TalentOnlangs vond de 14e meeting van de Adobe User Group plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Thema van de bijeenkomst was Young Talent: zowel talent onder studenten of young professionals in de creatieve industrie. De line-up aan sprekers voor de meeting was in samenwerking met online magazine Fontanel samengesteld, waaronder jonge sprekers als Lowman, De Monsters, Jordi Romkema (MTV) maar ook een oude rot: Marcel Kampman (KABK). Ondanks de reeds aangebroken vakantieperiode waren er evengoed rond de 150 bezoekers aanwezig.

De bijeenkomst draaide om jonge designers, marketeers, developers, fotografen en andere creatieve talenten. Ze lieten hun werk laten zien en vertelden daarover, gingen in op de kansen die ze wel of niet hebben gekregen in de industrie en vertelden hoe ze aankijken tegen de aansluiting van hun opleiding bij de praktijk. Maar je kunt geen jonge honden hebben zonder inspirerende ouwe rotten. Marcel Kampman vertelde daarom over zijn ervaringen en hoe een gelegenheidsproject leidde tot een compleet nieuwe studie op de Koninklijke Academie van de Kunsten. De meeting werd beëindigd met een seizoensafsluitende barbecue.


  • 0
  • 30676
  • 5313
  • -
  • -
  • -
  • -

Wie volgt Suitsupply op als winnaar van de Marketing Excellence Award 08? En welke marketingcases of concepten blinken dit jaar uit op het gebied van Innovatie, bij de omgang met de Connected Customer, en in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? NIMA nodigt jou en alle andere klantgerichte professionals uit om je voorkeur aan te dragen via www.nima.nl/awards. Enkele nominaties die al binnen zijn: Earthwater, Rituals, HEMA, Alice, Bol.com, Albert Heijn, TomTom, Apple, Sony Ericsson en Nespresso. Nomineren kan tot 28 augustus.

Specials en dossiers