Social media marketing


Mobile marketing


  • 2
  • 54775
  • 29623
  • -
  • -
  • -
  • -

Wij houden helemaal niet van lauw bier! Grolsch komt daarom met het antwoord op een warme zomer: KOEL bier. Lijkt simpel, is het ook!

De multimediale campagne KOEL startte op Koninginnedag met een speciale Grolsch oldtimer waar bezoekers van een zomerfestival hun lauwe blikjes bier (van elk merk) kunnen inruilen voor een koel exemplaar van Grolsch. Begin juni heeft Grolsch wat gedaan aan de fun-factor van het blikje door er een KOELmeter aan toe te voegen. De Koelmeter kleurt blauw zodra het bier op de aanbevolen drinktemperatuur van 6 tot 8 graden Celsius is. De volgende stap van de campagne is verplaatst naar online. Consumenten worden uitgedaagd om slimme tips in een video te verwerken en vervolgens in te sturen. Natuurlijk niet zonder prijs, je kan een ‘koele’ koelkast winnen.


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 0
  • 40950
  • 4622
  • -
  • -
  • -
  • -
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm naar viralfriday@marketingfacts.nl.

De nummer 1 positie in de Viral Friday van deze week is voor Bare Essentials Of Safety. Altijd gedacht dat de veiligheidsinstructies in vliegtuigen saai zijn? Nu niet meer! Op hun binnenlandse vluchten laat Air New Zealand een nieuwe video zien waarin enkele stewards en stewardessen de passagiers de instructies uitleggen in gebody-painte outfits. Op plek 2, Evian Roller Babies. Evian, het wereldberoemde Franse merk mineraalwater heeft een nieuwe viral gelanceerd met babies en rolschaatsen. Fireworks By PES maakt de top 3 deze week compleet. PES heeft een nieuwe stopmotion film gemaakt: Fireworks. De video werd op 1 juli op YouTube gepost, vlak voor één van de grotere vuurwerkspectakels in Amerika, 4th of July.

Benieuwd naar de complete top 5 van deze week? Kijk dan snel verder! Nostalgisch gevoel? Bekijk deze week in 2007 en/of 2008.


  • 8
  • 41544
  • 4486
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Had ik “Aardverschuiving” maar voor nu bewaard, want de G8 is bijeen in het afgelopen april door aardschokken geteisterde L’Aquila. Het is ergerlijk en waarschijnlijk de laatste keer dat de tanende machten van weleer doen alsof ze de wereldzaken wel eens even zullen tackelen. De aardverschuiving ten gunste van Azië heeft al lang plaatsgevonden. Donderdag werd dat weer pijnlijk duidelijk, toen China bij de G8 kwam buurten in het Adelaarsnest (Aquila) van Berlusconi om scherpe kritiek te uiten op de wereldmuntstatus van de zieltogende dollar. En terecht. Weet u waar Amerikaanse en Europese automakers zeilen moeten bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen? Juist, in China. En wie gooit het Jaguar XJ-ontwerp rücksichtslos op de schop ten teken van zijn nieuwe hegemonie? Juist, het Indiase Tata.

In Amerika krijgen Ford, Nissan en Tesla een paar zakcenten om groene auto’s te bouwen. Maar daar gaat de schoorsteen van de Amerikaanse economie echt niet van kunnen roken. Een tweede stimuleringspakket is noodzakelijk: het eerste is aan het verdampen. Er moet nodig meer geld komen om de beoogde ombuiging van de crisis te realiseren, maar dat is op. Worden de extra miljarden wel bijgedrukt, dan kan Amerika zijn dollarpositie definitief gedag zwaaien.


  • 1
  • 41944
  • 7941
  • -
  • -
  • -
  • -



Afgaand op de resultaten van de bezoekersenquete van de Nationale Marketingdag die onlangs zijn gepubliceerd mag je concluderen dat de tweede editie een groot succes was: ruim 2600 bezoekers wat meer dan een verdubbeling is in vergelijking met vorig jaar. Er waren meer dan 70 sprekers die gemiddeld met een 7,25 werden beoordeeld, met enkele uitschieters naar boven (zoals Ernst-Jan Pfauth, Alexander Singewald, Jan-Willem Seip, Richard van Hooijdonk, Reinoud Wolff en, altijd leuk, ondergetekende). De beurs met bijna 60 stands werd beoordeeld met een 7. Het programma-overzicht (waar zijn toch al die zalen?) en de catering (net een voldoende) lieten te wensen over, maar dat mocht kennelijk de pret niet drukken: 90% geeft aan graag terug te willen komen. Kort na de NMD sprak ik met Maarten Timmers Verhoeven, directeur van Lenthe Publishers en een van de organisatoren van de NMD. Over tevredenheid, over Social Media en nieuws, over hoe er geld mee te verdienen en over NMD 2010. Want die komt er: op donderdag 17 juni 2010, om precies te zijn.


Social media marketing


  • 7
  • 42859
  • 10780
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Zelf hou ik wel van lijstjes die over één onderwerp gaan en die aanvulling of kritiek behoeven of de mogelijkheid daartoe bieden. Volgens mij is dit er precies zo één: ‘10 Qualities That Can Make Your Video Go Viral’. Goede virals maken is niet gemakkelijk. Het kost een hoop tijd en succes is zeker niet vanzelfsprekend. Als je je er als bedrijf aan wilt wagen, kun je maar het beste beginnen met deze checklist, denken ze bij Hubspot:


Mobile marketing


  • 1
  • 42608
  • 10300
  • -
  • -
  • -
  • -

Ziggo is nu iets meer dan 1 jaar oud. Het ging van start met een slechte integratie en een dramatische campagne in mei 2008 hetgeen toen leide tot veel klachten en Kassa optredens. Nu, ruim een jaar later, is de klanttevredenheid terug van 4 naar 7 volgens Mirko Mensink Ziggo, directeurcorporate development. Met €1,3 miljard omzet maakt Ziggo nog steeds ruim €200 miljoen verlies maar heeft het 1,7 miljoen internetklanten en 3,3 miljoen TV-klanten. 1,3 miljoen digitale tv gebruikers hebben net HD gekregen voor Nederland 1,2 en 3 en kort daarvoor werd interactieve TV (met uitgebreide uitzending gemist) gelanceerd. Ziggo’s meest interessante plan voor volgend jaar zou het nationaal uitrollen van Wimax (als de frequentie veiling lukt in januari) zijn. Een update!


Social media marketing


Customer service


Web analytics


  • 32
  • 50634
  • 10105
  • -
  • -
  • -
  • -



Een nieuwe trend op het gebied van duurzaam eten komt uit de VS waaien. Carrotmobbing wordt het genoemd. Het is een omgekeerde boycot. Winkels die het duurzaam doen, worden door een ‘bende’ consumenten helemaal leeg gekocht. Blogs, Twitter en Facebook worden ingezet als middelen om de ‘mob’ op een winkel af te sturen. Als guerillamarketing is het een aardig idee. Business wise kan het gevaarlijk zijn denken sommige foodloggers, die zien dat nee-verkopen dodelijk kan zijn voor een winkel.

En verdomd als het niet waar is: morgen om 13 uur start er een eerste peentjesmoppen-actie gepland bij de Jumbo in Odijk. Wilem Treep van regionale groenten en fruit-handelshuis Willem & Drees staat klaar met bossen penen om te zien of hij de Nederlandse mob overleeft.


  • 4
  • 45923
  • 7054
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Ongeveer een jaar geleden kwam The Future of the Internet (gratis te downloaden) van Jonathan Zittrain uit, maar kreeg hier tot op heden nog weinig aandacht. Onterecht, wat mij betreft. Zittrain schrijft wellicht een te technisch (nerdy) boek, maar de zorgen die hij uit, zijn wel degelijk van belang.

Volgens Zittrain is door ‘generativity’ het web geworden wat het is. Met generativity bedoelt hij de mogelijk om zonder afhankelijk te zijn van de makers zelf toe te voegen, aan in dit geval het internet. Doordat bedrijven een steeds grotere vinger in de pap krijgen staat die generativity onder druk. Denk bijvoorbeeld aan Apple die iPhone applicaties goed moet keuren, alvorens ze in de App store verschijnen.


Online advertising


Mobile marketing


Customer service


Usability & Design


  • 20
  • 51282
  • 18280
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Mensen die op het internet op zoek gaan naar een aanbieder van sim only telefoonabonnementen, laten zich relatief vaak overtuigen een product van Ben aan te schaffen. Dat blijkt uit de WUA! Web Performance Scan, waarmee de relatieve prestaties van organisaties op het internet onderzocht wordt. Tijdens het onderzoek naar aanbieders van sim only abonnementen in juni wordt Ben als beste beoordeeld. De dochter van T-Mobile laat met een Web Performance Score van 6,5 Telfort en Vodafone – beide met een 6,3 – net achter zich. De verschillende merknamen van KPN nemen in het onderzoek gezamenlijk het grootste marktaandeel, maar presteren afzonderlijk uiterst wisselvallig. Hieronder ook een filmpje met een impressie van de groepsdiscussie onder de respondenten.


  • 3
  • 46828
  • 8521
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}In emerging markets als Brazilie en Mexico wordt vaker content op mobiel bekeken dan in de VS en West-Europa. Ook het bekijken van content op de PC, en de bereidheid om te betalen voor content ligt hoger in emerging markets. Dit zijn enkele conclusies uit de ‘Global Broadcast Consumer Survey 2009’ (pdf) die Accenture vorige week gepresenteerd heeft tijdens de Kick-Off van de inschrijvingen voor de Innovation Awards 2009. De resultaten van de Global Broadcast Survey komen voort uit een onderzoek waar 13,600 consumenten uit 13 verschillende landen aan hebben meegewerkt. De Consumer Broadcast Survey geeft inzicht in het gedrag en voorkeuren van consumenten, en de profilering en ontwikkeling van content distributie kanalen.

Specials en dossiers