Social media marketing


  • 1
  • 34119
  • 4646
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Op het moment dat Facebook Friendfeed overnam is menigeen zich vast gaan afvragen wat dat Friendfeed eigenlijk voor een dienst was. De overname was voor sommigen een logische, anderen zagen zoals vaker een complot en waren bang voor monopolievorming.

Op Hubspot heeft het de redactie behaagd een paar ‘geheimen’ over Friendfeed op te schrijven: ‘State Of FriendFeed: 14 Things You Probably Don’t Know’. Veertien feitjes over Friendfeed, sommigen met een hoge ‘Fun-Factor’. Friendfeed gebruikers, bijvoorbeeld, hebben hun account gemiddeld gekoppeld aan 6.1 externe diensten. En zo gaat het nog even door. En van alle Twitter-gebruikers op Friendfeed (accounts gekoppeld) heeft 69 procent dezelfde username. Hopla, wat harde facts op deze vrijdagmorgen!


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 15
  • 38769
  • 26936
  • -
  • -
  • -
  • -

Stanislave Strikes Again & AgainHet kan je bijna niet ontgaan zijn, maar een week geleden hadden we hier dankzij tipgever Gijsbregt Brouwer de primeur met de Hyves campagne van Ministerie van Justitie met Stanislav in de hoofdrol.

Qua concept een pracht van een campagne in het kader van Veilig Internetten. Elke Hyver kreeg een persoonlijk filmpje voorgeschoteld met content uit zijn eigen Hyve naadloos er in opgenomen. Iets dat we overigens een paar maanden eerder ook zagen in de Prototype Experience campagne van Xbox op Facebook werd uit de reactie van Paul-Viral Friday-Veenendaal duidelijk.

Qua uitvoering was er in de campagne van Justitie echter een fikse misser begaan, zo bleek al snel uit de reacties op de Stanislav-campagne. Om daar lering uit te trekken nog één keer de ontwikkelingen rondom de Stanislav-case op een rijtje, mede gezien het gisteren uitgegeven persbericht van Justitie waarin de privacy-issues en ‘gemaakte fouten’ keurig weggepoetst worden.


  • 2
  • 32642
  • 3598
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Er zijn weinig diensten die ik bijzonder intensief gebruik waar ik nog nooit echt over geklaagd heb. Gmail is er één van. Een half jaar geleden had ik nog een discussie met een fervent hotmail-gebruiker. Ze geloofde niet in de ‘conversatie-gedachte’ en dacht écht dat hotmail handiger was. Ze is inmiddels ‘overgestapt’.

Recente cijfers uit de VS (vorige week op TC) over het gebruik van de grote webmaildiensten van comScore laten zien dat Google’s Gmail aan terrein wint. Yahoo Mail staat veilig bovenaan met 106 miljoen unieke bezoekers. In 2009 is het bezoek aan Gmail met 25 procent gestegen naar 37 miljoen. Het aantal unieke bezoekers aan AOL daalde met 22 procent (nét minder dan Gmail: 36,4 miljoen), Hotmail steeg met 8 procent (47 miljoen) en Yahoo Mail met 16 procent. Gmail is sinds juli dit jaar ‘out of beta’.


Social media marketing


Zoekmachine marketing


  • 8
  • 40089
  • 20694
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}De RSS-feeds van NU.nl zijn sinds deze week interessanter geworden, zeker voor SEO-doeleinden. Waar eerst iedere hoofdcategorie een eigen RSS-feed had, kan dat nu voor ieder willekeurig keyword (zie hier). Mede dankzij de nieuwe Caffeine-update van Google (het gerucht gaat dat er meer nadruk zal liggen op real-time search) is het ook best handig om wat meer aandacht te besteden aan de ‘freshness’ van je website… Twee prima aanleidingen voor dit artikel dus.


Online advertising


  • 3
  • 32337
  • 9828
  • -
  • -
  • -
  • -

In deze Belgische commercial van Nike zien we hoe voetballer Steven Defour een tatoeage laat zetten. Daarmee speelt het merk goed in op de tattoo-trend onder voetballers.

Maar eerlijk gezegd vind ik het een behoorlijk nietszeggende commercial. Vooral de zin ‘Het enige lijf ter wereld dat zegt “Alleen de overwinning schenkt voldoening”’ vind ik niet echt handig gekozen. Zouden ze echt alle tattoo-shops ter wereld hebben gebeld om te checken of deze tekst al niet eens eerder gebruikt is? En dan nog: nu een bekende voetballer deze tekst heeft laten zetten, is het wachten op de talloze fans die hem na gaan doen. Maar goed, het gaat er dus om dat Steven Defour van winnen leeft en dat je een training met hem kunt winnen dankzij Nike. Zou die boodschap overkomen?


  • 1
  • 33162
  • 5019
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Met gepaste trots willen we het hier op het weblog óók nog graag even melden (oplettende lezers zagen het boek al in de nieuwsbrief en in banner ads): het M! Jaarboek 2009 is sinds twee maanden verkrijgbaar. Het is alweer de vierde editie en wat mij betreft worden de Jaarboeken ieder jaar mooier (en beter). Het Jaarboek is zoals ieder jaar een samenwerking tussen de community van Marketingfacts.nl, de uitgever, de redactie, experts, bloggers en bezoekers. Een prachtig samenspel, waar we heel trots op zijn: nogmaals onze dank.

Ook dit jaar hebben we geprobeerd de trends en ontwikkelingen die de interactieve marketingbranche kenmerken te schetsen. We staan ook stil bij de ontwikkelingen die nú spelen, en hebben héél veel cases verzameld. Papier heeft zijn beperkingen (hoe ben je ooit volledig?), maar we hopen met dit Jaarboek tóch een compleet beeld te hebben gegeven. Bestel het boek hier: http://www.marketingfacts.nl/jaarboek/


Mobile marketing


Online PR & Branding


  • 1
  • 36444
  • 7868
  • -
  • -
  • -
  • -

{title} In het Amsterdamse Vondelpark speelden gisteren veertig mensen (ja, ik ook) in twee teams (Rood tegen Wit) de citygame ‘Virtueel Tikkertje’. De gelijknamige app werd speciaal voor de HTC Magic met Android ontwikkeld door Vodafone Nederland. De teams werden aangevoerd door de bekende Nederlanders Dennis Storm en eliZe. De app maakt gebruik van de camera van het toestel die speciale afbeeldingen, zogenaamde tags, op de shirts van de spelers herkent. Zodra de tag van een tegenstander in het scherm van de telefoon te zien is, kan die persoon virtueel getikt worden. Om dit zo moeilijk mogelijk te maken, rende iedereen hard rond in het Vondelpark. De spelers uit het team van eliZe verzamelden de meeste virtuele tikken en kregen een HTC Magic telefoon met prepaid beltegoed mee naar huis.


E-business


  • 12
  • 36652
  • 24451
  • -
  • -
  • -
  • -

TNT post meldde op de dag van lancering van Layar dat ze d’r ook één hebben. Een Layar. Eén waarmee je brievenbussen en postagentschappen kunt ‘zien’. Kek om te hebben, met een Layar ben je in één klap ‘ahead of the curve’. Wie doet er nog wat met papieren brieven? Juist, natuurlijk. De mensen met Android telefoons. Ai, das cynisch. En flauw.

Michel Geerts, online marketingmanager van TNT Post, heeft er in bovenstaande video wat andere gedachten over. Hij vindt, dat TNT met deze brievenbus-Layar tegemoet komt aan de wensen van de klant: vindbaarheid, klantvriendelijkheid. Daarin heeft hij misschien wel gelijk. In bovenstaande video demonstreert Geerts de TNT-brievenbus-Layar. Managing director van OneShoeMobile Michel van Velde ontwikkelde voor TNT de brievenbus-Layar; Van Velde vertelt in de video over het ontwikkelproces.

 


Usability & Design


  • 0
  • 35059
  • 9951
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Werkenbijdemarine.nl heeft een nieuwe feature toegevoegd: Waar is de marine. Het waar deel van de Marine laat zien waar de Marine momenteel actief is in de wereld, vergezeld met achtergrond informatie over wat men daar doet. Tevens staat er soms wat informatie bij over de fregatten zelf, zoals bij het fregat De Ruyter (wie was onze zeeheld Michiel nu precies?).

Bij bijvoorbeeld de Mr. Ms. Tromp zit er ook een dagboek van ‘Pauline’ in, die ook in de TV commercial van de Marine voorkomt (je weet wel, die bijna aanvaring). Navraag heeft mij geleerd dat ze daadwerkelijk bij de Marine werkt, het geen actrice is, en het een echte verslaglegging is. Over het concept om te laten zien waar de Marine mee bezig is, waar in de wereld men actief is en wat men daar doet ben ik erg te spreken.


Zoekmachine marketing


  • 7
  • 35547
  • 15893
  • -
  • -
  • -
  • -

Kwaliteitscore Google AdWordsDe kwaliteitscore is een belangrijk onderdeel binnen Google AdWords. Het verbeteren van de kwaliteitscore kan resulteren in een lagere CPC of betere posities bij een gelijke CPC. Kwaliteit wordt dus beloond. Wil je een hogere positie van je advertentie zonder het CPC bod te verhogen? Verbeter dan de kwaliteitscore van je AdWords campagnes. Google heeft een startershandleiding gemaakt waarin het begrip kwaliteitscore wordt toegelicht, hoe de kwaliteitscore in grote lijnen werkt en Google geeft tips hoe je de kwaliteitscore kan verbeteren.

Specials en dossiers