Online advertising


  • 3
  • 34814
  • 4027
  • -
  • -
  • -
  • -

Voor juni 2009 berekende comScore dat 20 procent van alle online display advertenties in de VS werden uitgeserveerd op social networks. MySpace en Facebook namen 80 procent van de display ads voor hun rekening. In totaal mat comScore 327 miljard ad-impressies. 9,2 procent daarvan werd geleverd door MySpace, 8,2 procent door Facebook.

{title}


  • 7
  • 35497
  • 9152
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Stel je bent manager van een middelgrote onderneming. Je hebt, mede door het bijwonen van enkele seminars, het plan opgevat om de huidige activiteiten op het web wat serieuzer aan te pakken. Een van de vragen waar je meteen mee geconfronteerd wordt is welke afdeling de kar moet trekken. Wordt het IT? Nee, je weet immers dat de techniek een middel is wat een bepaald doel moet dienen. En dan? Je komt al snel uit bij de voorkant van het bedrijf. Twee afdelingen die vaak strijd met elkaar hebben liggen toch het meest voor de hand. Die mannen van sales zorgen er wel voor dat de aantallen gehaald worden, maar ja die marketeers die kijken iets verder dan de directe sales resultaten en beschouwen het web als een ‘waarde creator’. En nu? Als manager kun je in drie richtingen redeneren:


  • 6
  • 34136
  • 5811
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Respondenten die aan de hand van een casus op het internet op zoek gaan naar een nieuwe televisie, spreken hun vertrouwen uit in de merknaam en website van Philips. In onze recente Web Performance Scan eindigt de Nederlandse fabrikant nipt als eerste, vlak voor Wehkamp en BCC. Bol.com, onlangs nog winnaar van ons onderzoek naar digitale camera’s, eindigt op de zesde plaats.


  • 13
  • 34239
  • 7006
  • -
  • -
  • -
  • -

De ene na de andere iPhone app rolt uit de koker van developers. Het goedkeuringsproces dat Apple hanteert om de app ook daadwerkelijk in de Appstore te krijgen wordt steeds strenger en zeker niet transparanter. De afgelopen tijd kwam ook (het heeft even geduurd) onder andere de pro app van 9292ov voorbij.Het verschijnen van een app is geen nieuws op Marketingfacts, wat in dit geval hier interessant is, is de manier waarop de app tot stand is gekomen: via crowdsourcing dus. Een programmeerwedstrijd houden en een paar maanden later met een van de winnaars een volwaardige app lanceren. In onderstaande film en artikel vertellen Vincent Everts (jurylid van de programmeerwedstrijd en trendwatcher), Aarnout Mijling (communicatiemanager 9292) en Mark de Bruin (marketingmanager 9292) over het proces.


Social media marketing


  • 17
  • 37422
  • 10633
  • -
  • -
  • -
  • -

In februari van dit jaar lanceerde hyped.nl de weblog top 30. Dat is een overzicht met de dertig meest waardevolle weblogs van Nederland. Vandaag verscheen de nieuwe versie van de lijst. Om de waardes van blogs beter in te schatten, werd gebruik gemaakt van meer bronnen, waaronder Google Adplanner. Daarnaast werd gesproken met diverse mediabureaus en stuurden sommige blogs hun (winst-)cijfers ter ondersteuning van hun waardering. De lijst wordt nog altijd aangevoerd door Geenstijl.nl met een waarde van 9,7 miljoen. Vorig jaar was het blog nog 13,7 miljoen waard.

Op plaats twee staat Flabber.nl (1,4 miljoen) en op drie staat Autoblog.nl (1,3 miljoen). Acht weblogs hebben een waarde van meer dan een half miljoen. Niche weblogs die schrijven over marketing en technologie blijken redelijk waardevast. Zo blijkt Marketingfacts.nl zelfs in waarde te zijn gestegen van 567.000 euro naar nu een waarde van 597.000 euro. Dutchcowboys.nl en Frankwatching.com zijn nauwelijks gedaald in waarde.


Social media marketing


  • 3
  • 36519
  • 5139
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Hypes en massa-aandacht voor jou, je product of dienst creëren lastig? Niet als we David Meerman Scott moeten geloven. In zijn ‘World Wide Rave’ legt hij precies uit hoe je dit moet aanpakken. Scott geeft zes ‘rules of the rave’ die jij moet volgen om nu direct voor jouw bedrijf (het maakt niet uit wat voor bedrijf) een World Wide Rave te creëren.

Hieronder ga ik in op deze regels. Ook zal ik een oordeel vellen over de vraag of je dit boekje (194 pagina’s in nieuwerwetse ‘snackstyle’ geschreven) direct zou moeten kopen óf dat het een onzinboekje is vol bekende voorbeelden en kretologie waar je je tijd niet mee zou moeten verdoen.


Affiliate marketing


Web analytics


  • 10
  • 35400
  • 11346
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Budgetteren kan op basis twee uitgangspunten: kostenbeheersing of rendementsoptimalisatie.

Graag wil ik een discussie starten over het meest geschikte uitgangspunt voor online marketing.Bij veel grotere organisaties zijn budgetten voor online marketing gebaseerd op kostenbeheersing. Vooraf is een budget vastgesteld voor een jaar en daarvan mag niet worden afgeweken. Volgens mij is dat een “verkeerde” erfenis van offline marketing.

Bij offline marketing kan een beleidsmaker alleen maar de kosten beheersen. Denk aan de 50% van Wanamaker: de relatie tussen kosten en opbrengsten is onduidelijk. Vandaar de gewoonte om een jaarbudget op te stellen.

In het geval van online marketing is deze manier van budgetteren overgenomen. Volgens mij is dat een verkeerde manier van budgetteren waarbij veel potentieel rendement blijft liggen. Online marketeers zouden moeten budgetteren op basis van maximaal haalbaar rendement. Bij online marketing is de relatie tussen uitgaven en rendement volkomen inzichtelijk. Iedere web analytics of admanagement tool rapporteert feilloos de inkomsten en relateert deze eenvoudig aan marketinguitgaven. Hierdoor is duidelijk hoeveel iedere investering oplevert. Bovendien is het eenvoudig te zien wat een extra euro gaat opleveren waardoor rendementsoptimalisatie mogelijk is.


Social media marketing


  • 18
  • 34954
  • 15009
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Social media. Er is er teveel over gezegd. Wat wij -consultants, marketeers en online specialisten- vergeten is dat wíj die online social gedachte kennen maar niet altijd op een juiste zakelijke manier implementeren. Logisch. Social media is voor de ‘heavy users’ een common sense; een manier van denken en doen. Een cultuur, gedrag en manier van handelen dus. Verwoorden wij dit tot een zakelijk gedachtegoed die wij -net als onze social content- willen delen dan dienen we de andere 99% die baat heeft bij social media te overtuigen met een heldere uitleg. Een toepasbaar model dus. S.O.C.I.A.L.! De S van Speed of snelheid zoals de online snelheid van handelen. De O van Openheid van organisch handelen en doorontwikkelen. De C van Collaboratie en het gezamenlijk met de klant testen en (door)ontwikkelen van producten. De I van Intelligence en het opzoeken van de Interactie met onze ‘crowd’. De A van Anti-structuur zoals het snel kunnen handelen vanuit een platte organisatiestructuur en de L waar het uiteindelijk om draait: Learning. Ik ben héél benieuwd wat jullie van dit model vinden! Met dank aan @mgvandenbroek voor het sparren.

 


Online advertising


Online PR & Branding


Usability & Design


Web analytics


  • 21
  • 37362
  • 11718
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Na de dood van Robby van der Leeden, tijdens het dancefeest in Hoek van Holland, verschenen snel meerdere condoleance registers online. Niet opgezet door de familie van Robby, maar door de sites zelf, die daarmee hun bestaansrecht stevig ter discussie stelden wat mij betreft.

Mag je geld vragen voor het online herdenken van mensen? En als dat dan mag en geaccepteerd wordt, hoe doe je dat dan op een manier die niet als onethisch wordt ervaren? Ga je de familie om toestemming vragen? En wat als ze “nee” zeggen? Getriggerd door het grote aantal condoleance registers dat verscheen na de tragische afloop van het feest in Hoek van Holland, ben ik op zoek gegaan. Ik analyseer de commerciële en visuele proposities van enkele grote herdenkingssites. Een verslag.


Social media marketing


Online PR & Branding


Web analytics


  • 9
  • 32946
  • 18475
  • -
  • -
  • -
  • -

Sinds de blog over twittercare van Aegon krijg ik het woord twittercare maar niet uit m’n kop. Een leuke term, maar wel bloedlinke materie voor grote corporate ondernemingen.

Via twitter, ja daar gaan we weer, kwam ik in contact met Peter Kerkhof, Universitair Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit. Hij bleek juist met twee collega’s en masterstudenten de eerste twee delen van een baanbrekend, vierdelig onderzoek naar webcare te hebben afgerond – baanbrekend omdat het enkele bestaande pogingen tot webcare flink in het hemd zet. En een unicum, voor zover Kerkhof weet heeft er nog nooit een dergelijk onderzoek plaats gevonden.

Specials en dossiers