Social media marketing


Online PR & Branding


  • 0
  • 35598
  • 4795
  • -
  • -
  • -
  • -
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm naar viralfriday@marketingfacts.nl.

De nummer 1 positie in de Viral Friday van deze week is voor CPDRC Inmate's Michael Jackson Tribute. The King of Pop is afgelopen week heengegaan. De gevangen van het CPDRC in de Filippijnen bewijzen dansend de laatste eer. Op plek 2, Kia Soul Rock. De Zuid-Koreaanse autofabrikant Kia stunt in de Mokpo haven met 100 Kia Souls. MacBook Transforms Into Mini Jet maakt de top 3 deze week compleet. Het traditionele Franse postbedrijf La Poste scoort met een transformerende MacBook.

Benieuwd naar de complete top 5 van deze week? Kijk dan snel verder! Nostalgisch gevoel? Bekijk deze week in 2007 en/of 2008.


  • 7
  • 32854
  • 4293
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}We zijn er nog lang niet, maar de grote vraag is: waar denken we eigenlijk naartoe te gaan? Het is het verhaal van een expeditie in de woestijn. De laatste veldvles bijna leeg, maar hij klotst nog en het is een grote fles. Als we het water nou eens rantsoeneren en alleen ‘s nachts de oase zoeken. Zover weg kan die niet zijn, want we pakken de tocht de hele tijd al systematisch aan. Tegelijk groeit het besef dat we waarschijnlijk kringetjes draaien.

Obama’s stimulering ligt zwaar onder vuur, maar het was het beste om te doen op dat moment. Een extra najaarsronde komt er niet, want het geld is op. “Het geld is op, nu” is een quote van krap twee maand gelee. Vannacht zijn er weer 7 banken omgevallen, waarmee de US Failed Bank List op 52 komt en het aantal bankfaillisementen dit jaar al meer dan is verdubbeld ten opzichte van 2008.  48 staten in surcéance, terwijl Schwarzenegger met een noodverordening de Calfornische bestuurders dwingt om uit de begroting te komen en 24 miljard dollar aan ellende weg te poetsen. Voor die tijd mogen ze niks anders aanpakken.


  • 3
  • 31428
  • 3504
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Met zijn proefschrift over de adoptie van mobiele diensten “Modeling Consumer Adoption and usage of value added mobile service”  heeft Remco Prins de Pim Marketing Wetenschapsprijs 2009 gewonnen (via: MarketingTribune). De jury nomineerde uiteindelijk drie proefschriften en die van Prins was de allerbeste. De 4 criteria waarop de proefschriften beoordeeld zijn wetenschappelijk niveau (30%), toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied (30%), praktische toepasbaarheid (30%) en tenslotte de opbouw, structuur en toegankelijkheid (10%). Uit het juryrapport:
‘Het proefschrift is van wetenschappelijke topklasse. Op het criterium wetenschappelijk niveau kreeg het proefschrift de een na hoogste score. In het onderzoek is gebruikgemaakt van grote hoeveelheden data van consumenten en dat over een groot aantal landen. Daarnaast zijn moderne modeleringstechnieken toegepast.’


Online advertising


Usability & Design


  • 15
  • 33355
  • 13920
  • -
  • -
  • -
  • -

Hier op Marketingfacts werd eergisteren de samenwerking tussen Marketingfacts en Marktplaats.nl aangekondigd door Marco Derksen. We zijn blij om te zien dat lezers hier direct op reageren. De bedoeling van de samenwerking is om samen met de lezers van Marketingsfacts de online advertising markt naar een hoger plan te tillen. Op Marktplaats.nl zijn we al enig tijd bezig met het inzetten van verschillende targeting-mogelijkheden. Omdat we nu eenmaal een groot aantal consumenten (6,5 miljoen unieke bezoekers) mogen verwelkomen iedere maand, zijn bijna alle vormen zinvol. Van postcode targeting naar lifestyle, van gender targeting naar financial targeting.

Vanaf dit moment wil ik graag regelmatig een case over targeting op Marktplaats.nl met jullie delen hier op Marketingfacts. Naast de case wil ik jullie ook meenemen in de filosofie en visie die Marktplaats heeft op (behavioral) targeting en de mogelijkheden die dit biedt voor adverteerders. Daarbij ben ik zeer benieuwd naar jullie ideeën en ga ik graag de discussie aan! In deze kick-off posting behandel ik de case van MijnGemak.nl (Univé). Door middel van postcode-targeting heeft het actiemarketing bureau Bite met een simpele display-ad tien keer meer bezoekers op mijngemak.nl gerealiseerd.


Online video


  • 12
  • 29770
  • 8448
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Niks serverkosten. Niks, we moeten het werkbaar houden. Niks, wij hebben ook last van de recessie en dat moesten jullie als gebruiker ook maar eens gaan voelen. Bij Google’s YouTube knallen de kosten nog steeds door het dak en hoe het met de winst/omzet staat laat zich raden naar aanleiding van dit bericht: ‘YouTube lijdt half miljard verlies in 2009’.

Dus wat doe je dan, nu HD steeds meer standaard wordt en gebruikers lopen te dreinen over die toch wel erg beperkte grootte van de te uploaden videobestanden van 1Gig. Dan verdubbel je die grootte gewoon naar 2Gig (via Nu.nl, hier op YouTube Blog). Waarom is dit belangrijk? Omdat ik me gisteren verbaasde over deze aankondiging van Vimeo: ‘New source file policy’. Ik weet het appels met peren, David, Goliath. Maar ik wilde hem toch even delen. Want bij Vimeo hebben ze een strategie om geld te verdienen, zo lijkt het.


Web analytics


  • 1
  • 29905
  • 8620
  • -
  • -
  • -
  • -

Nog maar 2 jaar geleden was ik niet tevreden met de stand van zaken rond modellen die organisaties verder helpen bij het ontwikkelen van hun E-Business en Digital marketing. Reden om een nieuw E-Business Maturity Model op te stellen en daar in 2008 een eerste landelijk benchmark mee uit te voeren. De laatste tijd komen steeds meer modellen op dit gebied onder mijn aandacht. Een waar woud aan maturity modellen, op verschillende deelgebieden van online, digital marketing en E-Business. Natuurlijk goed om realiseren dat er blijkbaar een behoefte is vanuit de markt om aan de hand van voorspellende modellen stappen te maken in verdere professionalisering van de online organisatie. Aan de andere kant wordt door deze wildgroei een van de primaire doelstellingen van het gebruik van een maturity model, namelijk het mogelijk maken van analyse en vergelijkbaarheid, hard onderuit gehaald.


  • 16
  • 30861
  • 11336
  • -
  • -
  • -
  • -

Max Kohnstamm leest de verkeerde weblogs

In de Adformatie (print) van deze week een column van Max Kohnstamm getiteld “dom geblog.” Na ruim een week heeft Kohnstamm blijkbaar de tijd gehad om het hele rapport van de commissie Brinkman te lezen nadat hij eerder de reacties over het rapport op weblogs tot zich had genomen. Zijn conclusie:

(...) Geen van de bloggertjes heeft de moeite genomen om ook maar naar de samenvatting van het rapport te lezen. Ze kwamen direct massaal in opstand tegen dat ene ideetje over een heffing op internetaansluitingen. Hadden de bloggertjes ook nog een mening over de rest van het rapport? Nee, dat was te veel moeite, dan moest je namelijk eerst lezen. En lezen, dat is van het doorsnee bloggertje echt te veel gevraagd. Effe een gratis nieuwssite bekijken en hup, je smijt wat onzin op Geenstijl.nl. (...)

Het is duidelijk dat Kohnstamm weblogs als De Nieuwereporter, ReThinkingMedia of
Marketingfacts niet heeft gelezen. Blijkbaar was het teveel moeite voor Kohnstamm om iets verder te kijken dan zijn neus lang is waardoor hij is blijven hangen bij Geenstijl.nl en Twitter. Zou een cursus mediawijsheid wellicht iets zijn voor Kohnstamm?


  • 0
  • 33124
  • 5118
  • -
  • -
  • -
  • -

Omdat we vanmiddag allemaal zijn uitgenodigd op Sanoma’s Café d’Idee op Strand Zuid in Amsterdam waar het in Cannes ingezonden en bekroonde werk besproken zal worden door onder meer de Nederlandse juryleden print en cyber Marcel Hartog (Publicis),  Bram de Rooij (Euro RSCG 4D) en Bas Engels (TBWA/Neboko) lijkt het een mooi moment voor De Epiloog van de Cannes Lions 2009.

In dit zware jaar, waar het even leek dat niemand naar Cannes zou gaan, sprongen een aantal (semi-)overheidspartijen als Syntens en de Kamer van Koophandel in de bres om een Nederlands platform in Cannes te garanderen. De Clipper Stad Amsterdam werd 2 dagen aan de kade aangemeerd en aan boord vonden bij vlagen knetterende inspiratiesessies als ‘Advertising vs. Games’ en Advertising vs Design’ plaats. Vooral tijdens de door MediaMonk Victor Knaap afgetrapte sessie over de mogelijke rol van games in advertising liep de temperatuur in het bij aanvang al warme vooronder hoog op. AT5 legde een en ander vast. Hieronder de embedded video.


Web analytics


  • 1
  • 32606
  • 4120
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Carl Rohde‘s Science of the Time presenteerde deze week op de website Scienceofthetime.com de nieuwste ronde van de ‘Top-15 Coolest Worldwide’. Een internationaal project waarin Trendfilters, ‘de besten’ in hun professie, (denk hierbij aan trendwatchers, marktonderzoekers en branchexperts maar ook journalisten, fashionista’s en young dogs die op hun doelgroep vooruit lopen) iedere zes weken verslag doen van hun coolste ontdekkingen. ‘Cool’ in deze hoeft niet per se hip en happening te zijn, zolang het voor de Trendfilters maar aantrekkelijk en inspirerend is en er een toekomstpotentieel in gevonden wordt. De Top-15 geeft een mooi overzicht van wat er wereldwijd gebeurt op ‘cool’ mentaliteitsniveau en vormt zo een inspiratiebron voor onder andere de marketingwereld. Terugkerende mentaliteiten zijn:


  • 7
  • 33649
  • 6528
  • -
  • -
  • -
  • -

Morgen komen 100 Twitter gebruikers samen in Den Haag. Op deze dag heeft het Miniserie van Buitenlandse Zaken samen met Minister Maxime Verhagen een tweetup georganiseerd. Het Ministerie kon enkel honderd van de ruim vierhonderd inschrijvingen kwijt in haar gebouw, waarna als grap een alternatieve tweetup ontstaan is, om twitteraars die niet konden/mochten komen toch een beetje bij het event te laten zijn. De grap is inmiddels een ‘serieuze’ tweetup.

Specials en dossiers