Usability & Design


Web analytics


  • 0
  • 26004
  • 4498
  • -
  • -
  • -
  • -

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Analyseer je échte conversie
  • Bijwerkingen van Event Tracking met Google Analytics


  • 0
  • 24609
  • 5888
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Kevin Kelly (internetfenomeen, founder van Wired) komt naar TEDx Amsterdam op 20 november. Vanaf vandaag maakt de organisatie (o.a. Jim Stolze, Monique van Dusseldorp) iedere dinsdag om 11.00 via twitter.com/tedxams een spreker bekend. TEDx Amsterdam is een onafhankelijk event georganiseerd in licentie van TED.
Het event zou eerst plaats vinden in De Hermitage, maar wijkt nu dus uit naar het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam wegens de overweldigende belangstelling. Meer dan duizend mensen hebben zich al aangemeld om het event gratis bij te wonen. Voor niet iedereen is plaats… Organisator Jim Stolze zegt in het persbericht:


Mobile marketing


  • 1
  • 26293
  • 4987
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Mobiele internetgebruikers, en dan vooral die vermaledijde iPhone users, zijn voor de helft minder geneigd om op advertenties te klikken dan non-mobile internet gebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van Chitika (een online advertising netwerk, korreltje zout dus schrijft Robin Wauters op TC). “Of the five major smartphone operating systems - Google’s Android, Apple’s iPhone, Microsoft’s Windows CE, Palm OS, and Research In Motion’s BlackBerry, iPhone ranked the worst for clickthrough rate at 0.30%,” schrijft MarketingCharts. Let wel: Het onderzoek vergeleek dezelfde uitingen op verschillende media-platformen. En dus niet online advertising in vergelijking met mobile advertising (advertising geoptimaliseerd voor mobile).


Customer service


  • 0
  • 21092
  • 5624
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Onlangs kwam ik dit interessante onderzoek tegen van Econsultancy.com over het gebruik van winkelwagentjes. Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat bezoekers van sites winkelwagentjes lang niet altijd gebruiken om daadwerkelijk een aankoop te doen. Op hoofdlijnen worden de volgende drie soorten bezoekers onderscheiden die tijdens het orderproces afhaken:

  1. De onduidelijke kopers die nog moeten nadenken over hun aakoop of nog op zoek zijn naar meer informatie.
  2. De kostenbewuste kopers die het winkelwagentje met name gebruiken om te kijken of er geen verborgen zijn bij het doen van een bestelling.
  3. Window shoppers die het winkelwagentje met name gebruiken om een wensenlijstje samen te stellen en eigenlijk geen intentie hebben om überhaupt een aankoop te doen.


Online advertising


  • 14
  • 20347
  • 13860
  • -
  • -
  • -
  • -

Het lekte al op DC, en Vodafone wilde er gisteren niet teveel over kwijt. Bovenstaande commercial van Vodafone draagt de nieuwe pay-off “Power to You” in zich. Belangrijker is het gebruik van lelijke dieren die onverstaanbare geluiden produceren. They schijnt verantwoordelijk te zijn voor de creatie. “Life is too short to search for Wifi.” Dat vind ik wél mooi gevonden.

Uit de mail van de persafdeling: “Wat we je alvast kunnen vertellen, is dat Vodafone met de campagne wil laten zien dat de klant bij ons centraal staat. En dat Vodafone de klant op een snelle, simpele en betrouwbare manier de power wil geven die hij nodig heeft om zijn doelen te bereiken en kansen te grijpen (vandaar: ‘Power to You’). De stemmen van de characters en de voice overs zijn overigens niet van Plien of Bianca, maar van (andere) acteurs.”


Social media marketing


  • 2
  • 24393
  • 4420
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Over twee jaar is 10 procent van de internetgebruikers in de VS een “tweep”. In een jaar tijd (2008 - 2009) is het aantal gebruikers van Twitter verdubbeld. Het aantal gebruikers in 2010 zal uitkomen op 26,0 miljoen. eMarketer stelt de voorspelling bij (ze voorspelden 12 miljoen gebruikers voor 2009, scheelt toch weer 6 miljoen).Het is een nog wat voorzichtige schatting, zeggen ze bij eMarketer. Want er zijn nogal wat gebruikers die weer afhaken na een korte periode van experimenteren. Vandaar de ‘conservative outlook’.


Social media marketing


Web analytics


  • 8
  • 26492
  • 7390
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Er is een post, waar ik al jaren mee rondloop maar niet opschrijf. Dit heeft te maken met mijn werk en mijn ervaring, maar ik kon tot nu toe niet de goede invalshoek of de juiste woorden vinden om het goed te vertellen. Laatst had ik een erg goed gesprek en tijdens het spreken vielen de stukken van deze post ineens op zijn plaats.

Daarom doe ik een voorspelling: Marketing zal steeds meer loskomen van de eigen ICT-afdeling. Deze voorspelling verklaart natuurlijk direct waarom ik hier zo lang over heb getwijfeld: ik verdien mijn geld op de scheidslijn van ICT en Marketing. Doet een van deze afdelingen niet meer met mij mee, dan kan ik niets meer. En zeker ICT heeft op dit moment bij mijn klanten een sterk overheersende rol en heeft liever niet dat aan deze positie getornd wordt. Daarnaast heb ik grote bewondering voor ICT-ers. Een te eenvoudige voorstelling van zaken (“ICT houdt internet marketing tegen”, “ICT heeft onterecht de macht in de organisatie”) doet ICT geen recht en zou geen positieve bijdrage leveren aan deze discussie. Ondanks deze “gevaren” geloof ik dat het goed voor de ontwikkeling van organisaties is om deze voorspelling te doen.


  • 2
  • 25691
  • 10457
  • -
  • -
  • -
  • -

Frog Design Amsterdam: eerste editie design mind SalonVorige week donderdag bezocht een select gezelschap de Amsterdamse MiNiBar op uitnodiging voor de eerste editie van ‘design mind Salon’, een initiatief van Frog Design Amsterdam. Spreker op de bijeenkomst was executive creative director Tjeerd Hoek - de befaamde designer van ondermeer de gebruikersinterface van Windows Vista, die sinds 2007 bij Frog Design werkt en sinds kort weer in Amsterdam woont. Frog Design is een wereldwijd gevestigd top designbureau dat ondermeer hardware en software ontwerpt, en vorig jaar een vestiging in Amsterdam opende.

Bedoeling van het bezoek was de bezoekers bekender te maken met de diensten van Frog Design en de komst van Tjeerd naar Amsterdam te vieren, andersom een gelegenheid voor de Amsterdamse Frog werknemers om kennis te maken met een aantal vertegenwoordigers uit de creative en online branche en de media. Frog Design werkt voor klanten als Disney, HP, Logitech, Microsoft, Yahoo!, Siemens en MTV.


E-mail marketing


  • 4
  • 28110
  • 11151
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Managersonline gaf afgelopen week blijk van een gebrek aan kennis van de wet, door te stellen dat het werven van kandidaten lastiger werd door de nieuwe spamwetgeving die op 1 oktober van kracht wordt. Deze wetgeving is namelijk AL LANG in werking voor consumenten (en werkzoekenden zijn consument), de nieuwe wetgeving gaat over bedrijven. Omdat ik geen juridisch expert ben maar deze wetgeving wel belangrijk is voor recruiters heb ik even gebeld met collega-blogger en ICT jurist Arnoud Engelfriet van ICTRecht. Hij stelt:

“Voor consumenten geldt dat je ze niet mag benaderen zonder toestemming. Bij de voorwaarden voor het plaatsen van je cv op monsterboard (en anderen) geef je daar toestemming voor en dus is er niets aan de hand. Idem voor mensen die ‘career oppertunities’ open hebben staan op Linkedin. Op Hyves is het al lastiger, daar handel je bijna altijd in strijd met de privacy wetgeving als je iemand benaderd met een vacature.”


Social media marketing


  • 10
  • 27689
  • 15232
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}De titel van m’n eerdere posting omtrent Mafiawars op Facebook was veelzeggend: Mafia Wars, leer ervan, begin er niet aan...

Blijkbaar zijn een hoop mensen op Twitter hardleers, getuige de groeiende irritatie op Twitter over de auto-DM’s om ook mee te doen aan de nieuwste rage, de virale mafia game Mobsterworld en Spymaster. De twitterazi die zulke DM’s versturen lijken zich niet bewust van de spam die zij naar hun followers versturen. Dat gaat je volgers kosten... Dit is een ernstige schending van privacy van persoonsgegevens – het zou verboden moeten worden.

Specials en dossiers