Mobile marketing


  • 3
  • 29084
  • 12969
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Is het een telefoon waarmee je naar muziek luistert of een mp3 speler waarmee je kunt bellen? De muziekfunctionaliteit van diverse handhelds wordt steeds uitgebreider. Als je niet al te hoge eisen stelt aan het aantal beschikbare nummers, dan kan je mobiel een prima alternatief zijn voor bijvoorbeeld een iPod. Via streaming kun je al via een internetverbinding ‘alle’ muziek die je wilt via je mobiel beluisteren. Maar ook de fysieke muziekbibiliotheek op handhelds wordt steeds groter.

Gisteren werd in de T-Mobile winkel in de Kalverstraat te Amsterdam een persconferentie door SonyEricsson en T-Mobile gehouden over PlayNow™ plus. Deze nieuwe dienst geeft de gebruiker direct toegang tot miljoenen tracks om te downloaden naar telefoon en PC, waar en wanneer men dat maar wil. Met PlayNow™ plus heeft de gebruiker al bij aankoop standaard de duizend meest populaire tracks op de geheugenkaart van het toestel staan. Het abonnement op de service geeft toegang tot een database waaruit gebruikers legaal zoveel mogen downloaden als zij willen. In de database is muziek opgenomen van alle grote platenmaatschappijen, waaronder Universal, Warner, EMI en Sony Music. T-Mobile spreekt zelf over: “ongelimiteerd, snel en direct”, hetgeen bij het testen inderdaad als dusdanig ervaren. Maar wil de consument inderdaad zoveel muziek op zijn/haar mobiel i.p.v. op zijn/haar mp3 speler?


Online advertising


  • 11
  • 25944
  • 5209
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Terwijl de mediafielen als kemphanen op de vierkante centimeter elkaar de tent uitvechten over de Joop danwel Jaap (zoooo’n testosteron-issue, LR) lijkt het Echte Grote Marketingnieuws van nu-nu-nu een beetje naar de achtergrond te verdwijnen. Maar daar willen we wat aan doen en ik ben ten behoeve van de dodebomenjournalistiek toch heel benieuwd naar uw plenaire bijdrage aan de onvolprezen rubriek ‘facts inside’ in MarketingTribune en wel over snoepreclame voor kinderen. Toegegeven: Staat sedert 1302 op de marketingagenda en zal daar ook nog wel een tijdje blijven staan, maar gisteren werd er toch een besluit genomen, of misschien juist niet genomen want het mag nog steeds: reclame voor ongezonde producten keihard via de publieke zenders (en de commerciëlen) afvuren op kindertjes die het verschil tussen een banaan en een banaanschuimpje nauwelijks bevatten. Door sommigen wordt dat verschrikkelijk gevonden, anderen zuchten dat de freedom of commercial speech godzijdank intact blijft. Het ene kamp verfoeit de betutteling, het andere vraagt zich af waarom we anno nu, met alles wat we weten over volksziekte nummer 1, blijven hangen aan idealen die onszelf te gronde richten.
We zijn benieuwd naar uw mening. Snoepreclame op tv: ‘vreselijk’, ‘moet mogen’, ‘moet mogen, maar niet bij de publieken’ of ‘sorry, next…’ Uw beste en prikkelend onderbouwde bijdragen halen de drukkerij…


  • 5
  • 24073
  • 8471
  • -
  • -
  • -
  • -

Tijdens MobileMondayt #12 Amsterdam interviewde ik Raimo van der Klein over de Layar update, de augmented reality startup die overal ter wereld in het nieuws te vinden was. Hoe is het ontstaan, wie is het team, waarom verplaatsen ze development naar Europa van China/India? Is er vc-geld, hoeveel developers zijn er en waarom is de iPhone app nog steeds niet uit?

Mobile Monday Amsterdam #12 had als thema “mobiel in ontwikkelingslanden”. Madanmohan Rao (India) was de snelst sprekende op toneel en de meest interessante. Hij heeft een framework om de impact van mobiel in landen te analyseren. Interessante guy!


  • 5
  • 24157
  • 8313
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}In opdracht van MarketingTribune hield Intomart GfK een steekproef onder 865 Nederlandse adverteerders. Doel: reclamebureaus met het beste imago boven water te krijgen. Vandaag is de uitslag over 2009 bekendgemaakt. Opmerkelijk is de opmars van interactieve bureaumerken LBi Lost Boys, Clockwork, Achtung! en The Peoples Valley. Twee bureaus die beide op cosmopolitische leest zijn geschoeid, 180amsterdam en W+K, pakken opvallend de high scores. Andere uitschieters zijn Saatchi&Saatchi, Ogilvy en DDB Amsterdam die onder adverteerders met een budget van ruim een half miljoen euro de hoogste geholpen bekendheid genieten. Wie een miljoen of meer op zak heeft, zet voor zijn themacampagnes respectievelijk DDB Amsterdam, N=5 en TBWA\ Neboko op de de shortlist. Ogilvy en TBWA\ doen het ook goed onder grote adverteerders (1 miljoen plus) met interesse voor actiematige- en promotionele campagnes.


Usability & Design


Web analytics


  • 0
  • 24599
  • 4357
  • -
  • -
  • -
  • -

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website
  • U vraagt, wij draaien; webanalisten of moderne controllers?
  • Alles over Event Tracking met Google Analytics


Mobile marketing


  • 3
  • 25024
  • 10031
  • -
  • -
  • -
  • -

Het ene na het andere Android mobieltje ziet het licht. HTC begon, Samsung volgde, en ook Motorola en T-Mobile (Pulse, coming soon) bieden in Nederland Android toestellen aan. De app Markt van Android is in minder dan een jaar tijd uitgegroeid tot een verzameling van ten minste 10.000 apps, schrijft TechCrunch. Google geeft precieze data niet vrij, en Android is een open platform: het maakt allemaal moeilijk meetbaar. Androlib deed een poging:

{title}


Social media marketing


  • 50
  • 26858
  • 13721
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Nadat Jeroen Mirck (ex-Adformatie) was vertrokken bij Emerce werd hij, na een korte periode als zzp’er door VARA-man Francisco (@2525) van Jole uitgenodigd om samen ‘De Joop’ te gaan vormgeven. Een vermeend progressief weblog. De Joop moet een sociale tegenhander gaan worden om het ‘geschreeuw’ van een GeenStijl.nl, Wilders en andere (micro)blogs een tegengeluid te bieden. Het initiatief DeJoop lokte direct een tegenhanger uit: DeJaap. De zelfverzekerde, progressieve houding van DeJoop.nl deed ‘internetfenomeen’ Bert Brussen in de pen klimmen. Brussen komt met DeJaap.nl en de strijd tussen Joop en Jaap haalde begin september 2009 de HP/ De Tijd inclusief een lezerspoll.

Ook de re(d)actie van GeenStijl kon niet uit of wegblijven. Eind augustus 2009 maakte VARA-voorzitter Vera Keur bekend dat zij vertrekt als VARA-voorzitter. Ook introduceerde zij daar de naam voor de nieuwe, progessieve blog: DeJoop.nl. GeenStijl omschreef de afscheidsborrel van Keur als een ‘‘Exorbitant VARA-feest in Krasnapolsky’ waar overheidsgeld belangeloos werd ‘opgezopen’.  In het zelfde artikel –met de befaamde staart van reaguurders-  haalt GeenStijl tevens uit naar de nieuwe aanwinst van de VARA: Jeroen Mirck. Een gesprek met de twee kemphanen: Brussen vs Mirck.


Mobile marketing


  • 2
  • 21965
  • 2969
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Adfortel introduceert dit jaar in samenwerking met Universal Media (UM) zijn VoiceAds Engine in Europa en Zuid-Amerika. Dat melden de organisaties in een gezamenlijk persbericht. Om de uitrol internationaal te ondersteunen (lees: van persmomenten te voorzien door onderzoek) zal Universal Media in alle landen advies- en onderzoekdiensten leveren naar de effecten van VoiceAds als reclamekanaal.

Met de VoiceAds Engine van Adfortel kunnen adverteerders gericht consumenten benaderen met aanbiedingen. De VoiceAds zijn korte audiofragmenten, die je via je mobiele telefoon te horen krijgt als de telefoon overgaat. Consumenten kunnen er voor kiezen deze dienst in te schakelen en daarmee op hun belkosten te besparen. Zodra er wordt opgenomen begint het gesprek als gebruikelijk, waardoor de wachttijd optimaal wordt benut. Onderzoek van Blauw, zo meldt het persbericht, zou hebben aangetoond dat 30 procent van de mobiele bellers VoiceAds zou toestaan. Adfortel en Universal Media werken samen met Tjeepst, de aanbieder van gratis telecomdiensten.


Social media marketing


  • 12
  • 30016
  • 26116
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

“Welke man droomt er niet van een echte Playboy te zijn? Die droom kun je nu verwezenlijken op www.playboygame.nl (red: URL gecorrigeerd). Daar mag je al je Playboy-skills in de strijd gooien om niemand minder dan Gigi Ravelli te versieren. De game is onderdeel van een campagne voor Playboy fragrances for men, met als propositie: Press to Play.”

Zo luidt het begin van het persbericht waar in de eerste instantie een verkeerde url werd gebruikt. Op www.playboygame.nl (NSFW) dus, kan je een game spelen die het ultieme Playboy gevoel moet geven. De doelstelling van de campagne is dan ook het creëren van awareness voor de Playboy fragrances for men.  En dat is de makers wat mij betreft goed gelukt.


  • 0
  • 26225
  • 9742
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Bjorn Veenstra was mede-eigenaar en oprichter van reclamebureau Brand Republic en Merkadviesbureau Synergie. In augustus 2009 lanceerde hij werkenbijmerken.nl. Een online plek waar employer brands en personal brands rechtstreeks met elkaar in contact worden gebracht. Tien vragen aan Bjorn Veenstra. ‘‘Werken bij Merken is voor mij een succes als ik een plek in het hart weet te veroveren van oriënterend Nederland met deze nieuwe invalshoek.’

Specials en dossiers