• 0
  • 23368
  • 3354
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Sinds 2005 hebben we hier op Marketingfacts een opleidingprogramma: M! Academy. Het programma, destijds opgezet door Maritza Fellinger samen met Marco Derksen, is nu volledig vernieuwd. We hebben een cursusaanbod dat beter aansluit op het Marketingfacts Jaarboek, we gaan in kleine setting masterclasses geven, gecoördineerd door Marco. De tien basiscursussen samen vormen één pakket, dat een M! Academy Certificaat oplevert. De cursussen voor dit najaar staan nu online; de inschrijving is geopend. Op maandag 21 september trappen we af met inleiding online marketing door Ewout Wolff en Michiel van de Watering.

Dinsdag 27 oktober geven Yuri van Geest en Martijn Pannevis Mobile Marketing, Woensdag 18 november zullen Marco Derksen en Lode Broekman de cursus Social Networks en Community Marketing voor hun rekening nemen, dinsdag 15 december vindt de cursus Zoekmachinemarketing plaats met docenten Wolter Tjeenk Willink en Lisa Dijkstra-Klok. Data voor het programma van 2010 volgen binnenkort. Neem voor voor vragen/opmerkingen contact op met matthijs[at]marketingfacts.nl.


E-business


Mobile marketing


  • 10
  • 26029
  • 12542
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Crowdsourcing staat sterk in de belangstelling en kan worden toegepast op veel verschillende gebieden, zoals voor het oplossen van problemen (InnoCentive), opstellen van business concepten (Battle of Concepts), beantwoorden van vragen (Yahoo), het verbeteren van producten (UserVoice) of het generen van ideeën (IBM). Ook liggen er mogelijkheden voor het creëren van advertenties zoals het platform van Boomerang laat zien. De potentie van crowdsourcing wordt heel hoog ingeschat en de voorbeelden worden uitgebreid beschreven en besproken.

Zicht op een evaluatie en wat het nu heeft opgeleverd is veelal onbekend. Het is daardoor moeilijk te bepalen of een bepaalde casus succesvol is of niet, daar het ontbreekt aan referentie. Vandaar dat we de resultaten van onze Rabo Mobiel actie (lopend in de periode mei-juni) op het advertentieplatform CreatAd willen delen (zie ook: ‘Universiteit Utrecht crowdsourced Marketingcampagne met CreatAd’). Aan iedereen de oproep om soortegelijke cases te delen, zodat we met elkaar wel referenties kunnen opbouwen.


Online advertising


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 14
  • 27252
  • 15058
  • -
  • -
  • -
  • -

Get Microsoft Silverlight
Farma item start op 1:05. Bekijken van video, vereist (helaas) installatie van Silverlight.

Gisteravond een pracht kijkje in de marketingkeuken van de farmacie bij Tros Radar. Er mag geen reclame gemaakt worden voor geneesmiddelen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn. Gevolg is dat de fabrikanten regelmatig marketingcampagnes lanceren rondom de kwaal en daarbij oproepen naar de huisarts te gaan. Middels promotiemateriaal in de wachtruimte bij de dokter, speciale websites (zoals www.overactieveblaas.nl, www.erectiestoornis.nl en www.restlesslegs.nl) en massamedia wordt de kwaal via symptoomreclame volop onder de aandacht gebracht.

TROS Radar verzon zelf een campagne rondom winderigheid om aan te tonen hoe gemakkelijk de media persberichten overnemen. Naast een speciale website www.hetluchtop.nl was ook een daadwerkelijk door TNS Nipo uitgevoerd onderzoek onderdeel van de campagne.


Zoekmachine marketing


  • 0
  • 30634
  • 5965
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Google is druk bezig om steeds meer Nederlandse plaatsen en attracties op te nemen in Google Streetview. Met deze functionaliteit binnen Google Maps is het mogelijk om virtueel bepaalde locaties te bezichtigen. Nu wordt deze functie ook interessant voor bedrijven. Vorige week kondigde Google aan dat het lokale bedrijfsvermeldingen gaat opnemen in Google Streetview. Hiermee integreert Google twee functionaliteiten van Google Maps om zo de zoekresultaten verder te verbeteren.


Web analytics


  • 6
  • 28732
  • 9964
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Wanneer respondenten worden gevraagd een bedrag te doneren aan een goed doel naar keuze, raakt het geld verspreid over een groot aantal verschillende fondsen. Onze Web Performance Scan, die uitgevoerd werd in samenwerking met filantropievakblad FM, wijst uit dat mensen het vooral niet met elkaar eens worden wanneer het geld aan een hulp- en/of ontwikkelingsorganisatie gedoneerd moet worden. Het onderzoek toont aan dat goede doelen vooral veel kunnen verbeteren aan de zichtbaarheid op het internet.


  • 0
  • 26400
  • 4341
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Marketingfacts ging eerder naar China en onlangs naar Rusland. Iets dichter bij huis ligt Berlijn, dé creatieve hoofdstad van Europa. MarketingTribune en Marketingfacts organiseren dit najaar (14, 15 en 16 oktober) voor marcom-profs in samenwerking met Strategic Events: CREATIVE BERLIN 2009. Drie dagen netwerken, ideeën opdoen, heel veel Deutsche Marketing Kommunikation maar bovenal een ervaring die de grijze cellen weer kleur geeft. Toonaangevende wereldmerken, design, advertising en branding issues.

We gaan naar: No74, conceptstore van Adidas. Worden verblijd met: Een overzichtspresentie van de Effies 2009 Deutschland (uitreiking 12 oktober) door Gesamtverband Kommunikationsagenturen GWA. Komen op de koffie bij: Kommunikations Agentur MAB - Media Audience Beratung GmbH Berlin. Worden ontvangen door: De Nederlandse ambassade van Rem Koolhaas. Hieronder alle informatie op een rij, of kijk op de site van MarketingTribune.


Social media marketing


  • 1
  • 26317
  • 6679
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Viral-competities zijn hot, crowdsourcing is het nieuwe sleutelwoord en integraties op Hyves, Facebook en Twitter zijn een must. Tenminste, op de marketingcommunicatie-afdeling van de Unversiteit van Utrecht wél. Een persbericht van vanmorgen meldt dat de Utrechtse universiteit samenwerkt met CreatAd voor een competitie rondom een nieuw te voeren universitaire marketingcampagne.

Bas Schreiner, manager marketingcommunicatie van de UU zegt in het persbericht: “Creatieve talenten worden uitgedaagd om een design, animatie of video te maken over de Universiteit Utrecht, een unieke mogelijkheid voor ambitieuze jong creatieven om mee te werken aan onze campagne”.


Web analytics


  • 6
  • 26524
  • 8305
  • -
  • -
  • -
  • -

Aanstaande woensdag begint Sony met het verkopen van 2 e-Readers van €199 en €299. Tegelijkertijd start bol.com met duizenden Nederlandse en 100.000+ Engelse titels, geschikt voor deze reader. Vorige week woensdag was de persintroductie. Hierbij een uitgebreide vergelijking van de 2 readers, een interview met de ceo van Sony Benelux en met Daniel Ropers van Bol.com, opinies van lezers, de Playboy hoofdredacteur over zijn ervaringen en Saskia Noort die wil weten hoe het met haar centen zit. Zelf ben ik al 10 jaar een enthousiast Ebook gebruiker; nu begint de ontwikkeling eindelijk in Nederland.


  • 3
  • 26147
  • 5852
  • -
  • -
  • -
  • -

Entertainment shopping op je iPhone. Kopen met een funfactor erin, die behoorlijk tricky is. Jason Kincaid schreef gisteren op TechCrunch dit verhaal over de startup SevenSnap: ‘SevenSnap Is Bringing Controversial “Entertainment Shopping” To An iPhone Near You’. Het werkt ongeveer zo:

Stel: je wilt een Macbook Pro kopen via SevenSnap. Je koopt time credits; die kosten een dollar per minuut. Dan kun je naar de sales room, waar je de prijs van de Macbook ziet dalen per seconde (kán 100 dollar per minuut zijn, afhankelijk van hoeveelheid mensen in de salesomgeving). ‘At this point it’s a game of chicken’ , schrijft Kincaid. Want hoe langer je wacht, hoe lager de prijs wordt. Maar als iemand daadwerkelijk koopt, gaat de prijs terug naar de beginprijs en ben je terug bij af en een paar dollar lichter. Macbooks kopen als entertainment op je iPhone; waarom ook niet.

Specials en dossiers