Social media marketing


  • 2
  • 37447
  • 11094
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}De Nationale Marketingdag heeft maar weer eens aangetoond dat marketing zonder de term ‘sociaal’ weinig nut heeft. Althans, het praten erover. Als een stel jonge honden storten de NL marketeers zich en masse op alles met de naamsextentie 2.0. In hoeverre we hier praten over een hype of een lange termijnverandering laat ik even in het midden. Feit is dat bedrijven in ieder geval door hebben dat het aangaan van de conversatie met de klanten nu belangrijker is dan ooit, en dan het liefst met elkaar, zo authentiek en transparant mogelijk. En dat is natuurlijk altijd goed.

Maar hoe zit dat eigenlijk met de medewerkers (m/v) van desbetreffende ‘2.0-bewuste’ bedrijven? Of -wellicht voor de meeste onder ons iets dichter bij huis- bedrijven die nog voornamelijk in de 1.0 wereld actief zijn? In hoeverre is de 2.0 gedachte doorgedrongen in de communicatie binnen bedrijven? Laten we eerlijk zijn, als ‘2.0’ betekent dat de mensen op een constructieve en transparante wijze samen iets creëren is het niet moeilijk aan te nemen dat bedrijven hier met eenzelfde enthousiasme induiken als hun eigen marketeers in die andere ontwikkeling, Web 2.0. Want welke manager wil dat nu niet, medewerkers die in een veel kortere tijd veel meer werk kunnen verzetten en met veel meer op de klant toegespitste diensten of producten op de proppen komen. En daarbij nog veel blijer ‘s avonds naar huis gaan. Eindelijk het Utopia van de Werkvloer.


Online PR & Branding


  • 3
  • 38282
  • 4961
  • -
  • -
  • -
  • -

{title} The Boss is back. Niet alleen op de fiets is Lance Armstrong weer helemaal terug, maar evenzeer ook ernaast. Als voorvechter van meer en beter onderzoek naar kanker, haalt LA honderden miljoenen dollars op. In een indrukwekkende prestatie, die hij opgebouwd heeft rond twee elementen: zijn eigen sportieve prestaties en compleet onconventionele marketing. Zijn sportieve prestaties spreken voor zich: zevenvoudig winnaar van de Tour de France en in 2009, als 37-jarige zet hij weer de hele Tour op zijn kop. Zijn onconventionele marketing is minder voor zichzelf sprekend. Sport is geen branche waar graag afgeweken wordt van de norm of waar flink geïnnoveerd wordt. Televisie is nog steeds het tovermiddel voor alle financiële uitdagingen. Dus als Lance Armstrong (vaak samen met zijn partner Nike) een compleet eigen platform bouwt, waar traditionele media niet veel meer zijn dan megafoons om zijn eigen boodschap doorheen te roepen, dan is het zaak om de boel in de gaten te houden. Logisch gevolg hiervan is dat er geregeld briljante concepten voorbij komen vliegen, zoals deze automatische “chalkbot”. Een apparaat dat de wegen van de Tour de France een ander aangezicht zal geven.


Online PR & Branding


  • 0
  • 38021
  • 11525
  • -
  • -
  • -
  • -

Category blogs, schappenvullers-hyves, YouTube schapadviezen…? De Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-branche lijkt zijn naam niet veel eer aan te doen als het gaat over interactieve trade communicatie. Want hoewel handelspartners steeds machtiger worden in het kanaal, lijkt de verschuiving van de communicatiefocus naar deze groep maar langzaam op gang te komen. Voorlopig zijn het met name nog interactieve initiatieven gericht op consumenten en shoppers.

Is het louter kommer en kwel? Nee, mede door de oprichting van de Trade Marketing Association in 2002 en de daaruit voortgevloeide SRM-opleiding Trade Marketing B is het vakgebied trade marketing sterk geprofessionaliseerd. Door de indeling in vijf deelgebieden, te weten Business Analysis, Category Management, Channel Development, Instore Marketing en Trade Communicatie is er een theoretisch kader ontstaan. Van daaruit werken fabrikanten en bureaus aan praktische oplossingen die ervoor zorgen dat shoppers uiteindelijk kopers worden.


Online advertising


Mobile marketing


  • 7
  • 36890
  • 11095
  • -
  • -
  • -
  • -

Brandfighters schreef samen met Heineken een wedstrijd uit voor de opvolger-van-de-opvolger van Walk-in Fridge; de prijswinnende ‘Walking Fridge’ commercial die iedereen zo leuk vindt. Walk-in(g) Fridge 3, dus. De precieze opdracht: ‘Wat gaat de walking fridge deze zomer doen?’ Hierboven de nummer 1, volgens de jury, waarin zowel Heineken, TBWA en de community een stem hadden. Hieronder de nummers twee en drie.


  • 3
  • 29456
  • 3182
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Eerst werd de papieren versie gekilld. En nu moet ook de nieuwssite eraan geloven. PCM trekt per 01 oktober de stekker uit Dag.nl. Bij PCM zeggen ze hier op de site van De Volkskrant, dat ‘marktomstandigheden’ de uitgever hebben gedwongen de site, waar 8 mensen werken, te staken. Dag was, nadat plannen van VK-hoofdredacteur Broertjes op het laatst om zeep werden geholpen door de directie van PCM, begonnen als multimediaal samenwerkingsverband met KPN.

Dag levert nieuws voor KPN’s Planet.nl. Voor die deal wordt gekeken of voortzetting mogelijk is. Tragisch verhaal van een slecht idee, zo zou je de hele ontwikkeling kunnen kenmerken. Want Dag gooide al na negen maanden de koers van het blad volledig om en ging samenwerken met de Volkskrant. Ook de samenwerking met KPN heeft nooit opgeleverd wat het had moeten opleveren. Zie: ‘De DAG van Jan-Roelof Stienstra en Bob Witman’. In dit artikel zegt Bob Witman: ‘Het is duidelijk dat er en oorlog aan de gang is’. Dag heeft verloren.


Mobile marketing


  • 0
  • 33279
  • 7521
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Na het bellen naar 0900 nummer, SMS betalen van Rabobank, Mobile Content Billing van CM, mPayment van Netsize introduceerde Mobillion, specialist op het gebied van mobile en social media, gisteren een ook een vorm van mobiel betalen: Mobile Internet Billing. Mobiel betalen lijkt na 3 jaar in een stroomversnelling te raken.

Mobile Internet Billing is een betalingssysteem voor diensten op mobiele websites en mobiele applicaties. Samsung Mobile is de eerste launching customer van de dienst. Op deze populaire pay-per-download portal kun je mobiele content (apps, full track Music, ringtones en games) bestellen en betalen met Mobile Internet Billing. Daarnaast zegt Mobillion te praten met een aantal andere partijen die binnenkort ermee aan de slag gaan, die namen houden ze nog even voor zich.


Usability & Design


Web analytics


  • 2
  • 33443
  • 4093
  • -
  • -
  • -
  • -

Webanalisten zoeken websiteVandaag vieren wij het feit dat we nu 1 jaar lang hier wekelijks op Marketingfacts.nl een samenvatting geven van het belangrijkste nieuws van Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld en al 51 maal werd er een overview gegeven. Dit is nummer 52. Vandaag hebben we wat gegraven in alle links van het afgelopen jaar en hebben we een top 10 samengesteld van goed ontvangen typische webanalisten.nl praktijktips. Dank voor het lezen, de ruimte op Marketingfacts.nl en op naar aflevering 100!


Web analytics


  • 7
  • 31833
  • 3428
  • -
  • -
  • -
  • -

Als het goed is, komt hij er zo meteen weer aan: het weekoverzicht van Webanalisten.nl, hier op Marketingfacts. Ton Wesseling en Reinout Wolfert zijn de drijvende krachten achter het overzicht; Wesseling tikt de site deels vol en Wolfert aggregeert. Toen het Weekoverzicht Webanalisten bij aflevering 25 was aanbeland kwamen de heren naar het M! HQ in Arnhem met taart. Nu de webanalisten het jaar vol hebben met 50 afleveringen (nummer 51 staat hier) moest er weer taart gegeten worden in Utrecht. En was het tijd voor een diepte-interview. Rare jongens, die Webanalisten. ;)


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 26
  • 36401
  • 12380
  • -
  • -
  • -
  • -

Afgelopen woensdag 1 juli kwam een geïnspireerde delegatie van innovatief ondernemend Nederland bij elkaar in de Caballerofabriek in Den Haag. Deelnemers aan de Innovatie 2.0 groep op LinkedIn (zie artikelen Economische Zaken start met Innovatie 2.0 en EZ als trendzetter) wilden met deze dag het creatief, innovatief en ondernemend vermogen van Nederland helpen versterken. Praten over innovatie gebeurt al genoeg. Het is tijd om samen actie te ondernemen en elkaars rollen te benutten in plaats van als obstakel te zien.

Specials en dossiers