• 5
  • 38952
  • 6160
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Terwijl de ene helft van de digitaal revolutionairen zich bezighoudt met hoe de Retweet (RT) zich ontwikkelt, valt er om de drommel wel wat beters te doen. Sinds gisteren weten we dat Nederland er in 2009 en 2010 ondanks de Grote Recessie gemiddeld op vooruitgaat. Maar dat betekent voor volgend jaar en rond Prinsjesdag de nodige commotie. Dit terzijde.

Behalve RT en wat dies meer zij in onze huidige “Conversatiemaatschappij”, bestaat er ook nog zoiets als de “Collaboratie-economie”. Ze horen bij elkaar, die twee, maar de serieuze kant van de laatste begint zich eigenlijk nu pas een beetje af te tekenen. Dat is niet zo maar een beetje belangrijk - de belofte van een nieuwe People-Planet-Profit in sociale en productiezin, en van duurzame groei op basis van een nieuwe techno-boost (Kondratieff), is in essentie waar het de komende jaren/decennia om zal draaien. Kijk bijvoorbeeld naar wat Carlota Perez er afgelopen juni over zei in haar presentatie (pdf) “Growth after the Financial Crisis”. Perez heeft het over een komend tijdperk van Biotech, Nanotech, Bio-elektronica en nieuwe materialen (slide 6), maar in de volksmond heet dat gewoon NBIC: van Nano/Bio/Info/Cogni-Tech&Science.


E-business


Online PR & Branding


Web analytics


  • 9
  • 40892
  • 5394
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Supersize je krant. Een geniale gedachte van Piet Bakker in zijn “10 voorstellen om de krant te redden”. Probeer voor iedere vorm van content een eigen business case te maken. Foto’s die direct na te bestellen zijn voor thuis, of coupons via een barcode uploaden in je telefoon. Twee opties uit een mogelijk oneindige lijst, nietwaar? Het zijn eenvoudige ideeën, maar allebei kunnen ze nieuwe omzetten betekenen.

Met een helikopter view boven je krant (of andere media) gaan hangen en komen met nieuwe dingen is niet voor iedereen weggelegd, maar kom, dit had toch in die 100 jaar al lang uit een of andere koker moeten komen, vinden jullie ook niet? Goed, het is zoals het is en ik wil vooral positief blijven, dus hierbij een aantal extra tips en overwegingen hoe uitgevers – vooral door de organisatie aan te passen – de crisis te boven zouden kunnen komen.


  • 4
  • 37483
  • 8647
  • -
  • -
  • -
  • -

Kijk, zo’n dame om de beste sites van 2009 uit te lichten als in onderstaande video willen we hier op Marketingfacts natuurlijk óók wel. De 50 beste sites volgens TIME, editie 2009. “Clear out your bookmarks. You’re going to need the space for 50 offerings that are indispensable to navigating, enjoying yourself, shopping or just killing time on the Web.” De hele lijst vind je hier. Flickr.com staat op 1, Twitter op nummer 6, Google op 11, Hulu op 14 en er staan ook nog een boel sites in, waar je nog nooit van gehoord hebt. Nice to know ;)


Social media marketing


  • 2
  • 38695
  • 11819
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}19 en 20 augustus vond de door KREM georganiseerde Social Media Summerschool plaats. De eerste dag stond in het teken van de inspiratiesessie “geheimen van social media” met onder andere Eli Lejeunevan Discovery Channel (nominee Best Social Marketeer 2009) als gastspreker en in de middag een Twitter Crashcourse. De tweede dag was meer gericht op recruitment en social media. Dit was ook de dag van de primeurs: zo gaf Thomas Waldman (nominee Best Social Recruiter 2009)van LinkedIn Nederland een voorproefje op de nieuwe tools voor recruiters (en marketeers) die eind van dit jaar worden gelanceerd. Daarnaast presenteerdeJacco Valkenburg voor het eerst zijn bevindingen uit zijn binnenkort te verschijnen boek: “Solliciteren via LinkedIn”. Ik wil graag het LinkedIn verhaal van Thomas met jullie delen.


Social media marketing


  • 17
  • 43163
  • 15630
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Dodelijk vermoeiend, die lijstjes met 21 rules of engagement om een betere social media presence te krijgen op twitter – en meer van dat soort bla bla van zelfbenoemde social media goeroe’s. Hou nou toch op met die uitgekiende sociopathische strategie op Twitter los te laten, het is een communicatiemiddel! Hieronder 21 strategieen om mee te breken (over RT’s, followers, business tweeters, bio’s, usernames en avatars). Gewoon, omdat het kan.


Affiliate marketing


  • 3
  • 38605
  • 8131
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Onder leiding van Remko Nugteren (Managing director Tradedoubler Nederland) heeft afgelopen dinsdag de tweede bijeenkomst van de Taskforce affiliate marketing bij het Interactive Advertising Bureau (IAB) plaatsgevonden. Het doel van de Taskforce is het creëren van richtlijnen, standaarden en definities met betrekking tot affiliate marketing, om de markt te professionaliseren. Initiatiefnemer van de Taskforce (Remko Nugteren) is tijdens deze bijeenkomst benoemd als voorzitter.


Online advertising


  • 20
  • 36102
  • 11278
  • -
  • -
  • -
  • -

Recentelijk hebben wij voor Emax, gespecialiseerd in de productie en vermarkting van diergeneesmiddelen voor honden en katten, een pretest en posttest eyetracking onderzoek uitgevoerd waarbij een aantal advertenties zijn getest voor een nieuw vlooien- en tekenmiddel. Daarnaast is een aantal advertenties van concurrenten die tevens diergeneesmiddelen aanbieden voor de vlooien- en tekenbestrijding bij honden en katten onder de loep genomen. Voor het nieuwe middel zijn enkele ontwerpen gemaakt. Het doel van het eyetracking onderzoek was om te bepalen welk ontwerp de boodschap het beste overbrengt, maar ook voldoende attentiewaarde heeft. Verder is gekeken naar onder meer de kijkvolgorde, het aantal respondenten dat naar de verschillende elementen heeft gekeken en de tijdsbesteding op deze elementen.

Eyetracking heatmap Flea Free 'vlooiencircus'
De donkerblauwe gedeelten zijn het vaakst bekeken


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 1
  • 43006
  • 4751
  • -
  • -
  • -
  • -


Overal op het internet doen we met z’n allen wel of het allemaal nieuw en hip is wat er gebeurt, maar sommige zaken zijn zo oud als de weg naar Rome (nou, ja, bijna zo oud). Neem ‘bloggen’. Iedereen doet het, en wie het niet doet, wil het gaan doen. Velen komen er niet aan toe. Navin Kabra stelt dat bloggen eigenlijk niks anders is dan het maken van een (kleine) krant. En dat als je beter wilt leren bloggen, je kunt terugvallen op de kennis en ervaring die is opgedaan bij het maken van kranten.


  • 0
  • 34660
  • 3202
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Met nog een maand te gaan voor de aftrap van Picnic09 komt de informatiemachine langzaam op stoom. Belangrijkste nieuws deze week is de lancering van het volledige programma en de vermelding van de kortingscode: MMfacts0115. Lezers van Marketingfacts krijgen 15 procent korting op de ticketprijs van Picnic. Als je slim bent en van plan was te gaan, pak je óók de early bird korting nog snel mee (die eindigt 01 september).

Skype oprichter Niklas Zennstrom komt, Philip Zimbardo komt, Bernard Lietaer en Gerd Leonhard komen, Nicholas Negroponte komt. En in samenwerking met O’Reilly Media is er dit jaar Ignite@Picnic. Het publiek mag het podium op en in 5 minuten een idee presenteren. Stuur hier je idee in: http://bit.ly/IgnitePicnic. Hier en hier enkele voorbeelden. En lees: Create your own Picnic.


Web analytics


  • 8
  • 35971
  • 5373
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Trendconsultancybureau Science of the Time deed, in samenwerking met Fontys Hogescholen, onderzoek met bijna drieduizend EuroAziatische studenten naar wat zij “cool” vinden: aantrekkelijk en inspirerend met toekomstpotentieel. Alle studenten kregen de opdracht om minimaal vier voorbeelden te uploaden naar www.scienceofthetime.com.  Het leverde dus over de tienduizend bijdragen op. De beste 25 worden momenteel op de website gepubliceerd. Samen geven ze wat ons betreft een prachtig beeld van wat er leeft onder EuroAziatische jongeren. Wat hun aandacht pakt. Waar ze enthousiast van worden. Wat hun kan verleiden. Vijf substantiële inzichten tekenen zich duidelijk af:

Specials en dossiers