• 0
  • 45146
  • 4974
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Nicolas Negroponte zou geen introductie meer behoeven te hebben. Als keynote op PICNIC09 gaf hij onder andere zijn levensmotto weer: hij doet alleen zaken die de normale markt niet voor elkaar krijgt.

Eén van die zaken is natuurlijk zijn fameuse one laptop per child, ook wel de 100 dollar laptop. Dit project loopt nu 5 jaar en de resultaten zijn al zichtbaar. Kinderen die in afgelegen dorpen hun ouders les geven in lezen en schrijven bijvoorbeeld. Mijn take-aways van Negroponte’s verhaal:


Web analytics


  • 5
  • 44709
  • 4236
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Straks gaan we niet meer dood. Nu zijn we nog een beetje aan het zelfdoktoren met sites als PatientsLikeMe, maar de technologische ontwikkelingen gaan dermate hard dat de echte diehard techneuten voorspellen dat we over 20 jaar het punt bereiken waarop we onsterfelijk worden.

Nanotechnologie moet de oplossing bieden om allerlei kwalen te overkomen. Nanobots zullen onze bloedcellen vervangen en mocht een lever of nier niet meer goed functioneren, dan printen we gewoon een nieuwe. En vind je dit een enge gedachte? Wat vind je dan van bionische lensen? De toekomst is zo ver weg nog niet. De digitale reïncarnatie van jezelf. Even wat food for thought op de vrijdagochtend.


  • 3
  • 45158
  • 5038
  • -
  • -
  • -
  • -

Wat een diversiteit op Picnic09. Zowel in mensen, als in nieuwe hypes, ontwikkelingen en activiteiten. Er is zoveel te zien en te beleven, dat je bijna niet weet waar je moet beginnen. Ik vroeg een aantal mensen iets te vertellen over zichzelf, over Picnic, over hun interesses of verwachtingen of over nieuwe hypes.

Het resultaat is bijna net zo afwisselend en vol geworden als picnic zelf. Een compilage waarin van alles voorbij komt: van Sara Lee tot de Dakdokter en van hellomynameise tot een potje frisbee.


  • 0
  • 45177
  • 4662
  • -
  • -
  • -
  • -


Hierbij een collectie van tientsallen filmpjes gemaakt tijdens Picnic09 door vele partijen. Picnic09 gaat over RFID reality games, sprekers over geld, media, green en gadgets (de nieuwe Kodak ZI8 is geweldig). Browse door de video’s en zoek wat nuttig is voor je. http://www.Yubby.com is mediapartner van Picnic dit jaar en wordt gebruikt om video’s te verzamelen in kanalen.


  • 1
  • 48122
  • 8560
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Jessica Greenwood is deputy editor bij Contagious (die naast elk kwartaal een prijzig document uitbrengen, ook een hele leuke gratis nieuwsbrief hebben) en gaf een overview van een aantal van de projecten die haar zijn opgevallen. De lijn in het verhaal? Mensen hebben geen advertising nodig, maar dingen die functioneel, relevant of entertaining zijn. Als je dingen geeft waar mensen tijd aan willen besteden, dan hoef je geen geld meer aan media uit te geven.


Online advertising


Social media marketing


  • 3
  • 34959
  • 10063
  • -
  • -
  • -
  • -

Gerd Leonhard, media futurist, praatte op Picnic over de toekomst. De toekomst van social media natuurlijk, want daar gaat het tegenwoordig allemaal om. Is Facebook de toekomstige BBC?, dat is één van de belangrijke vragen die de mediafuturist & blogger zichzelf stelde, én beantwoordde.

Allereerst, wat doet Gerd Leonhard? Hij werkt voor bedrijven als IBM, Google, Nike, Sony, en nog vele andere. Hij praat ook met hen over de toekomst van social media. Leonhard doet niet aan implementatie van al deze futuristische zaken, maar hij denkt wel met hen na over de toekomst als inspirator.

Update: Slides Gerd toegevoegd!


Web analytics


  • 10
  • 22526
  • 12242
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Dé vervanger van e-mail? Pikken de gewone consument en de zakelijke markt het snel op? Welke mogelijkheden biedt het voor online marketing? We kunnen alleen maar gissen naar de antwoorden. En waarom zouden we dat dan niet gewoon doen? Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de impact van Google Wave en ik vermoed velen met mij. Laten we eens koffiedik kijken.

Sommigen claimen dat het de vervanger wordt van meer dan alleen e-mail: instant messaging (MSN messenger), microblogging (Twitter), sociale netwerken (Facebook, Hyves etc.). Dat betwijfel ik. Het zou overigens best kunnen, want Google Wave is al die dingen in één. Goed, die discussie is al uitgebreid gevoerd; hoe zit het met de ‘adoptie’ van Google Wave? Wat gaat Google doen om dit product in de markt te zetten? Zoals met de meeste projecten van Google zijn de early adopters belangrijk. En daar richtten ze zich natuurlijk meteen op met de introductievideo en met het geven van ‘beta-toegang’ aan 100.000 gelukkigen. Beide bewezen effectieve methodes, vooral met een ‘fanbase’ zoals die van Google.


  • 0
  • 20590
  • 5358
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Jeffrey Hayzlett, CMO van Eastman Kodak Company vertelde in zijn keynote op Picnic 2009 hoe zijn bedrijf is getransformeerd in “an innovative leader in digital imaging”. Een lesje social marketing van een fotobedrijf dat allang niet meer het gewone fotobedrijf van het ‘Kodak-momentje’ meer is. Van filmrolletjes naar Kodak 2.0.

‘Being in front of such an elite group made me very excited.’ Hayzlett pakt gelijk op een slimme manier zijn publiek in. En dat doet hij nog vele malen in deze “Kodak-Promo-Show” die barstte van de energie. Voor Kodak was het ‘Change or Die’. Ze hebben het gedaan. Vijf jaar geleden bedroeg de omzet 15 miljard dollar uit old school filmrolletjes. Nu is het nog 250 miljoen. Dat zegt wat over wat er moest veranderen. Hayzlett: “If you’re a marketer and not using social media, you’re an idiot.”

UPDATE

: De integrale video staat hieronder met dank aan Ayman van Bregt.


Usability & Design


  • 0
  • 22277
  • 4252
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Peter Molyneux is één van de meest vooraanstaande mensen in de wereld van gaming en sinds kort creative director of Microsoft Game Studios in Europe.

Ruim 20 jaar geleden maakte hij Populous, een spel dat in zijn eigen woorden vooral beperkt werd door zijn eigen technische kennis wat leidde tot hele creatieve oplossingen die het spel vervolgens populair maakte.

Peter stelt dat er drie grote barrières zijn als het gaat om gaming t.o.v. het echte leven: het beeld, de gameplay en de controlling. Peter denkt dat 2009 als een landmark jaar gezien kan worden als het gaat om gaming en dat we dit jaar de eerste stappen hebben gezet naar de echte toekomst van gaming.  De ultieme droom van de gepassioneerde Peter is de barrières tussen de echte wereld en de virtuele wereld (zoveel mogelijk) te laten vervallen. Werelden creëren die je meeslepen en waar de interface zo intuïtief is dat iedereen er mee om kan gaan. Het grote voorbeeldproject hierbij is Milo.


  • 2
  • 23722
  • 11352
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

In navolging van de resultaten van het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 volgt nu een nadere analyse van de game consoles en gebruik hiervan door gamers. Welke game consoles worden het meest gebruikt in Nederland? Wat zijn de meest populaire game genres? Hoe vaak worden game consoles gebruikt? Het onderzoek verricht door TNS NIPO in samenwerking met Newzoo geeft antwoord op deze vragen.

Specials en dossiers