E-business


  • 0
  • 28108
  • 3428
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Bij deze weer een terugblik op de redactieweek van Idealize, zolang hoofdredactrice Kim Swagemakers offline blijft om te herstellen van een hersenschudding neem ik de honneurs waar. Vorige week schreef ik onder meer over een hotelservice via Twitter, design in Iran, de eerste commerciële ruimtevaartbasis en het content-partnership met de gemeente Rotterdam.

Wat viel op in het nieuws? In ieder geval een aantal patentaanvragen van Apple en ook Samsung. Apple denkt na over de verwerking van hapic feedback in haar mobiele telefoons, evenals vingerafdrukherkenning, een RFID-circuit en een ‘actieve verpakking’.


Online advertising


  • 9
  • 28799
  • 4690
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}De New York Times overweegt lezers van de NYT site 5 dollar te vragen om de site te kunnen lezen. Dat las ik gisteravond in dit artikel op Emerce, waarin Erwin Boogert refereert aan Bloomberg: ‘New York Times Considers $5 Monthly Web-Access Fee’. Het gaat niet goed met de advertentie-inkomsten (daling van 27 procent in eerste kwartaal dit jaar) en dus moet er wat gedaan. NYT-abonnementhouders (slechts 650.000 betaald) wordt ook nog 2,5 dollar per maand extra gevraagd voor webaccess van de online editie.

Vraag is natuurlijk of alle content achter slot komt, of slechts een gedeelte. The Wall Street Journal (ik ga woensdag op bezoek) heeft slechts een bepaald gedeelte afgesloten. Andere kranten doen dat ook, in Nederland doet het FD dat.


Social media marketing


  • 1
  • 33150
  • 12713
  • -
  • -
  • -
  • -

Raboblog.nl in een nieuw jasje

Rabobank Utrecht is al jaren een van de voorlopers als het gaat om de toepassing van sociale media. Het was de eerste (lokale) bank die het aan durfde om een weblog in te zetten voor de communicatie naar haar leden. Daarbij lag de focus niet op techniek maar op het enthousiasmeren van de organisatie. Terugkijkend op de stappen die de lokale bank heeft gezet (ik was hier destijds zelf bij betrokken), durf ik te stellen dat het succes voor een groot deel is te danken aan het aantrekken van een ‘social media evangelist’ die de organisatie stapje voor stapje heeft meegenomen in deze nieuwe manier van communiceren en daarvoor ook het vertrouwen heeft gekregen van het management. Afgelopen week is de weblog raboblog.nl geheel vernieuwd en ik vroeg Robert Lommers, al jaren de drijvende kracht achter de weblog, naar de stand van zaken.


Online advertising


  • 3
  • 28663
  • 3153
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Voor mij is dit toch een beetje een USA-week, dus we houden deze er ook even in. Forrester kwam vorige week (dit weekend in de MC-nieuwsbrief) met de voorspellingen voor de advertentiebestedingen aan interactieve online advertising in de VS. Die bestedingen zullen in 2014 bijna 55 miljard dollar bedragen. De jaarlijkse groei bedraagt 17 procent. Het aandeel van interactieve marketingbestedingen ligt nu op 12 procent van het geheel aan bestedingen, in 2014 is dit percentage 21 procent.


Social media marketing


Mobile marketing


  • 2
  • 54598
  • 29505
  • -
  • -
  • -
  • -

Wij houden helemaal niet van lauw bier! Grolsch komt daarom met het antwoord op een warme zomer: KOEL bier. Lijkt simpel, is het ook!

De multimediale campagne KOEL startte op Koninginnedag met een speciale Grolsch oldtimer waar bezoekers van een zomerfestival hun lauwe blikjes bier (van elk merk) kunnen inruilen voor een koel exemplaar van Grolsch. Begin juni heeft Grolsch wat gedaan aan de fun-factor van het blikje door er een KOELmeter aan toe te voegen. De Koelmeter kleurt blauw zodra het bier op de aanbevolen drinktemperatuur van 6 tot 8 graden Celsius is. De volgende stap van de campagne is verplaatst naar online. Consumenten worden uitgedaagd om slimme tips in een video te verwerken en vervolgens in te sturen. Natuurlijk niet zonder prijs, je kan een ‘koele’ koelkast winnen.


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 0
  • 40798
  • 4580
  • -
  • -
  • -
  • -
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm naar viralfriday@marketingfacts.nl.

De nummer 1 positie in de Viral Friday van deze week is voor Bare Essentials Of Safety. Altijd gedacht dat de veiligheidsinstructies in vliegtuigen saai zijn? Nu niet meer! Op hun binnenlandse vluchten laat Air New Zealand een nieuwe video zien waarin enkele stewards en stewardessen de passagiers de instructies uitleggen in gebody-painte outfits. Op plek 2, Evian Roller Babies. Evian, het wereldberoemde Franse merk mineraalwater heeft een nieuwe viral gelanceerd met babies en rolschaatsen. Fireworks By PES maakt de top 3 deze week compleet. PES heeft een nieuwe stopmotion film gemaakt: Fireworks. De video werd op 1 juli op YouTube gepost, vlak voor één van de grotere vuurwerkspectakels in Amerika, 4th of July.

Benieuwd naar de complete top 5 van deze week? Kijk dan snel verder! Nostalgisch gevoel? Bekijk deze week in 2007 en/of 2008.


  • 8
  • 41495
  • 4407
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Had ik “Aardverschuiving” maar voor nu bewaard, want de G8 is bijeen in het afgelopen april door aardschokken geteisterde L’Aquila. Het is ergerlijk en waarschijnlijk de laatste keer dat de tanende machten van weleer doen alsof ze de wereldzaken wel eens even zullen tackelen. De aardverschuiving ten gunste van Azië heeft al lang plaatsgevonden. Donderdag werd dat weer pijnlijk duidelijk, toen China bij de G8 kwam buurten in het Adelaarsnest (Aquila) van Berlusconi om scherpe kritiek te uiten op de wereldmuntstatus van de zieltogende dollar. En terecht. Weet u waar Amerikaanse en Europese automakers zeilen moeten bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen? Juist, in China. En wie gooit het Jaguar XJ-ontwerp rücksichtslos op de schop ten teken van zijn nieuwe hegemonie? Juist, het Indiase Tata.

In Amerika krijgen Ford, Nissan en Tesla een paar zakcenten om groene auto’s te bouwen. Maar daar gaat de schoorsteen van de Amerikaanse economie echt niet van kunnen roken. Een tweede stimuleringspakket is noodzakelijk: het eerste is aan het verdampen. Er moet nodig meer geld komen om de beoogde ombuiging van de crisis te realiseren, maar dat is op. Worden de extra miljarden wel bijgedrukt, dan kan Amerika zijn dollarpositie definitief gedag zwaaien.


  • 1
  • 41885
  • 7858
  • -
  • -
  • -
  • -



Afgaand op de resultaten van de bezoekersenquete van de Nationale Marketingdag die onlangs zijn gepubliceerd mag je concluderen dat de tweede editie een groot succes was: ruim 2600 bezoekers wat meer dan een verdubbeling is in vergelijking met vorig jaar. Er waren meer dan 70 sprekers die gemiddeld met een 7,25 werden beoordeeld, met enkele uitschieters naar boven (zoals Ernst-Jan Pfauth, Alexander Singewald, Jan-Willem Seip, Richard van Hooijdonk, Reinoud Wolff en, altijd leuk, ondergetekende). De beurs met bijna 60 stands werd beoordeeld met een 7. Het programma-overzicht (waar zijn toch al die zalen?) en de catering (net een voldoende) lieten te wensen over, maar dat mocht kennelijk de pret niet drukken: 90% geeft aan graag terug te willen komen. Kort na de NMD sprak ik met Maarten Timmers Verhoeven, directeur van Lenthe Publishers en een van de organisatoren van de NMD. Over tevredenheid, over Social Media en nieuws, over hoe er geld mee te verdienen en over NMD 2010. Want die komt er: op donderdag 17 juni 2010, om precies te zijn.


Social media marketing


  • 7
  • 42713
  • 10621
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Zelf hou ik wel van lijstjes die over één onderwerp gaan en die aanvulling of kritiek behoeven of de mogelijkheid daartoe bieden. Volgens mij is dit er precies zo één: ‘10 Qualities That Can Make Your Video Go Viral’. Goede virals maken is niet gemakkelijk. Het kost een hoop tijd en succes is zeker niet vanzelfsprekend. Als je je er als bedrijf aan wilt wagen, kun je maar het beste beginnen met deze checklist, denken ze bij Hubspot:


Mobile marketing


  • 1
  • 42484
  • 10245
  • -
  • -
  • -
  • -

Ziggo is nu iets meer dan 1 jaar oud. Het ging van start met een slechte integratie en een dramatische campagne in mei 2008 hetgeen toen leide tot veel klachten en Kassa optredens. Nu, ruim een jaar later, is de klanttevredenheid terug van 4 naar 7 volgens Mirko Mensink Ziggo, directeurcorporate development. Met €1,3 miljard omzet maakt Ziggo nog steeds ruim €200 miljoen verlies maar heeft het 1,7 miljoen internetklanten en 3,3 miljoen TV-klanten. 1,3 miljoen digitale tv gebruikers hebben net HD gekregen voor Nederland 1,2 en 3 en kort daarvoor werd interactieve TV (met uitgebreide uitzending gemist) gelanceerd. Ziggo’s meest interessante plan voor volgend jaar zou het nationaal uitrollen van Wimax (als de frequentie veiling lukt in januari) zijn. Een update!

Specials en dossiers