E-business


Social media marketing


  • 3
  • 38144
  • 12229
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Een business class wereldreis voor twee. Dat is de incentive die jongeren (15 – 25, hé das jammer) over de streep moet trekken om mee te doen aan de Creative Challenge, opgezet door KLM en Schiphol samen met Hyves. Jongeren mogen een ‘briljant luchtvaart idee’ achterlaten op Hyves. ‘Weet jij hoe de toekomst van de luchtvaart eruit ziet? Bedenk jij een idee waardoor reizen per vliegtuig nog leuker wordt? Of waarmee we nog meer met minder energie kunnen doen? Doe dan mee aan de Creative Challenge.’


Customer service


  • 9
  • 38605
  • 12611
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Het Amerikaanse bedrijf Comcast wordt hier als voorbeeld genoemd van een bedrijf met een actief webcare team. In Nederland zijn o.a. UPC en Vodafone actief bezig met webcare, maar in de sociale media zijn Nederlandse bedrijven kennelijk nog niet zo ver doorgedrongen, hoewel je kunt verwachten dat die een groeiende rol in de communicatie tussen klanten en bedrijven zullen gaan spelen. Moet de houding van veel bedrijven niet snel veranderen? Klanten met klachten hebben tegenwoordig als onderdeel van hun langetermijndominantie een machtig wapen tot hun beschikking: massacommunicatie. E-mail was er natuurlijk al langer, maar je moet je berichten hierbij altijd nog aan iemand adresseren.

Een klein filmpje op YouTube (zie bijvoorbeeld de video over Goobers), een berichtje op Twitter, Facebook of Klantenradar maken klachten bekend aan iedereen die je verhaal maar wil lezen. Bedrijven zoals Comcast doen er volgens mij dus inderdaad verstandig aan te proberen om (een deel van) deze klachten geen eigen leven te laten leiden, maar ze op te vangen en ze, als dat kan, in de openbaarheid van een social network te verhelpen.


Social media marketing


  • 14
  • 35060
  • 9655
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}Iedereen (nou ja, iedereen die een invite heeft mogen ontvangen of weten te ritselen) is nog volop aan het experimenteren met Google Wave. De eerste indruk hebben we hier op Marketingfacts al gehad, de aankondiging van de publieke introductie natuurlijk ook. Robert Scoble was op 1 oktober alvast niet te beroerd om kritiek te uiten op Google Wave: "[...] this service is way overhyped and as people start to use it they will realize it brings the worst of email and IM together: unproductivity." In plaats van luidkeels halleluja (zelf ben ik nog aan het testen, ik kom later nog wel met een échte mening) hebben ze hier op eWeek.com een aantal klachten over Google Wave op een rij gezet (via Jeroen Kneppers):


Online video


Web analytics


  • 17
  • 37368
  • 15135
  • -
  • -
  • -
  • -


Het optreden van U2 afgelopen nacht in de Rose Bowl in Pasadena (96.000 bezoekers), werd volledig live uitgezonden via YouTube. Het is nog onduidelijk hoeveel mensen er live hebben meegekeken, de schattingen lopen uiteen van enkele honderdduizenden tot miljoenen kijkers.

In tegenstelling tot de eerder aangekondigde 16 landen waar het liveconcert via YouTube te zien zou zijn, is uiteindelijk toch besloten om het wereldwijd toegankelijk te maken. Ondanks het grote aantal gelijktijdige kijkers, bleven zowel beeld en geluid van uitzonderlijke kwaliteit (enkele haperingen daargelaten). Tijdens het concert zijn er ruim 100.000 reacties geplaatst op YouTube en kwamen er honderden U2-gerelateerde berichten per minuut voorbij op Twitter. Vannacht hebben we een voorproefje gezien wat ons de komende jaren te wachten staat op YouTube!

Het is overigens niet de eerste keer dat U2 een concert uitzendt via internet. In 1997 konden fans al een optreden in Boston volgen via MSN.


Online advertising


  • 0
  • 33549
  • 3591
  • -
  • -
  • -
  • -
{title}

Economen verwachtten en signaleerden het eerste herstel van de wereldwijde economie in Azie. Nielsen heeft dit economisch herstel afgemeten aan de mainstream advertentiebestedingen in bovenstaande tabel. China staat aan kop met een groei van 17 procent (Q2 2008 vs Q2 2009). In Indonesie en de Filipijnen zit de groei er ook stevig in. Niet in alle landen, maar het begin van het herstel is daar. Richard Basil-Jones, Managing Director bij Nielsen, Asia Pacific:


  • 1
  • 36797
  • 4267
  • -
  • -
  • -
  • -

Sergey Brin: “We are definitely becoming an online community and that makes it easier to form partnerships and also to have a good relationship of trust.” John Batelle: “Did you try to buy Twitter?” Sergey Brin: “No, i didn’t.” Mooi interview (via: TC)van John Batelle met Google-oprichter Sergey Brin op de Web 2.0 Summit in San Francisco afgelopen week. Uiteraard gaat het over alle partnerships die ons om de oren vlogen afgelopen week. Meer over de Web 2.0 Summit: Dag 1, Dag 2 en dit interview met Michiel Buitelaar.


Online advertising


Social media marketing


Mobile marketing


  • 4
  • 44959
  • 6438
  • -
  • -
  • -
  • -

Zo nu en dan komt er een tv-commercial voorbij waarvan je zegt, wow dat hebben ze knap gemaakt. De meeste recente tv-commercial van Vodafone NZ (New Zeeland) is er zo één. In de tv-commercial Vodafone Symphonia wordt Tchaikovsky’s 1812 overture gespeeld door gebruik te maken van 1000 mobieltjes en 53 verschillende ringtones (via: Mashable). Zowel het eindresultaat als de 53 ringtones zijn via de website van Vodafone NZ te downloaden, evenals een compilatie van de making of video:


E-business


  • 0
  • 42963
  • 5183
  • -
  • -
  • -
  • -

Een week geleden waren we nét terug maar nog niet bekomen van de MT/M! studireis CreativeBerlin2009 (zie ook dit verslag van reisgenoot Bauke Bergstra). Wat resoneert in mijn hoofd, is het Trend Marketing verhaal van Adidas. Met No.74, zie hier het weblog, heeft Adidas een non-branded guerilla social trendstore opgezet. Een winkel om te ontmoeten, met brand ambassadors te spreken en ideeën uit te wisselen. En om te verkopen. Tom Heise van pr-bureau Häberlein & Mauerer legt in bovenstaande video uit.


Mobile marketing


  • 4
  • 46046
  • 4882
  • -
  • -
  • -
  • -

Met CASES willen we kort en krachtig inzoomen op een klantcase. In de toekomst moet je dan denken aan een serie CASES over mobile, of over email marketing. Deze aflevering past wat dat betreft niet echt in het format, zoals bedoeld, maar een leuk gesprek vond ik het wel, vandaar de posting ;). Raakvlakken met marketing heeft dit gesprek wel, aangezien velen van jullie afgelopen week een envelop van de postcode loterij hebben ontvangen met een tegoedbon voor de Pharox lamp. Slimme actie, waarmee direct miljoenen huishoudens worden bereikt.


Social media marketing


Online PR & Branding


  • 0
  • 48149
  • 4973
  • -
  • -
  • -
  • -
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm naar viralfriday@marketingfacts.nl.

De nummer 1 positie in de Viral Friday van deze week is voor Jonas Brothers: Bounce. Een nieuw nummer van de succesvolle broertjes. Op plek 2, iDon't. Wat kan een iPhone niet en een Motorola Droid wel? De strijd is weer opgelaaid. Balloon Boy: I Did It For The Show maakt de top 3 deze week compleet.

Benieuwd naar de complete top 5 van deze week? Kijk dan snel verder! Nostalgisch gevoel? Bekijk deze week in 2007 en/of 2008.

Specials en dossiers