Social media marketing


  • 0
  • 36341
  • 5150
  • -
  • -
  • -
  • -

Dat social media op dit moment een veel besproken onderdeel is blijkt wel uit de oproep wat de beste social media campagne case is in Nederland.

De case die het meest is bijgebleven bij bij de bezoekers van Marketingfacts is die van het ministerie van Justitie: Veiling internet. Het ministerie van Justitie heeft in samenwerking met Kong Amsterdam een campagne neergezet via Hyves die maar liefst 7 miljoen keer is doorgestuurd en 3 miljoen keer bekeken. Al met al een zeer geslaagde campagne met nog een goede discussie over de opzet en de privacy.

Helaas hebben we nog geen contact kunnen krijgen met het ministerie van Justitie of Kong Amsterdam om te kijken of deze case nader besproken kan worden in de Social Media Monitor. Op dit moment zijn we nog druk bezig met het bepalen van de andere cases die besproken kunnen worden in het rapport. Eén bedrijf kunnen we in ieder geval al onthullen: Achmea met de campagne 25 jaar ‘Even Apeldoorn bellen’. De overige cases kunnen we op dit moment nog niet openbaar maken doordat deze nog geaccordeerd moeten worden door de PR afdelingen.

19 oktober vindt de publicatie plaats van de Social Media Monitor editie 2 in Seats2meet in Utrecht vanaf 14.30. Voor Marketingfacts lezers hebben we 10 plaatsen gereserveerd. Wil je hierbij aanwezig zijn stuur dan een e-mail.


Online advertising


Mobile marketing


  • 6
  • 41534
  • 5021
  • -
  • -
  • -
  • -


Het inzetten van een pre-roll naast televisie is van toegevoegde waarde op het communicatie-effect. Dit geldt voor de onderzochte communicatiedoelstellingen ‘bekendheid’, ‘overweging’ en ‘voorkeur’. Dat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek naar online videoreclame uitgevoerd door Ster, Microsoft Advertising, Mindshare en MetrixLab bekendgemaakt.

De belangrijkste conclusies én de praktische toepasbaarheid van het onderzoek zijn gepresenteerd. Het onderzoek, dat bijna een jaar in beslag nam, keek nauwgezet naar het gebruik en de houding ten opzichte van online video en de effectiviteit van online videocommercials naast de inzet van televisiereclame.


Web analytics


  • 0
  • 40658
  • 5657
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Ieder jaar organiseert Google een partner summit voor haar Google Analytics en Website Optimizer Authorized Consultants. Wij waren ook uitgenodigd om op de eerste dag een case te presenteren op Google’s hoofdkwartier in Mountain View. Een grote eer om dit podium betreden naast grote namen als landingpage goeroe Tim Ash en ook Dan Siroker, de analytics specialist van president Obama’s campagneteam tijdens de verkiezingsstrijd. Hieronder een verslag van de presentaties alsmede een kleine sfeerrapportage van de eerste Summit dag.

Dan Siroker

‘Ik weet bijna zeker dat Obama het analytics dashboard nooit gezien heeft’

De eerste ochtend van de summit werd geopend door Dan Siroker, leider en analytics specialist van het Obama’s New Media team ten tijde van de verkiezingen. Ondanks dat er geen echt budget was en Obama nooit een analytics dashboard heeft bekeken, haalde het team van ex-Googler geweldige online resultaten.  Zo’n 500 miljoen dollar van de in totaal 650 miljoen dollar aan giften is binnengehaald via de website.


E-business


Web analytics


  • 0
  • 41503
  • 4217
  • -
  • -
  • -
  • -


Een presentatie die nu nog durft te beginnen met “Yes we can” is op z’n minst gezegd gewaagd. Eerlijk gezegd had ik bijna weggeklikt toen mijn oog viel op de teksten die bij de sheets staan. Daardoor krijg je als lezer van deze presentatie iets meer informatie over wat de spreker bedoelt. Norman Lewis is een innovator van de oude stempel. Hij moet niks weten van allerlei nieuwewetsigheden die tegenwoordig ook allemaal ‘innovatie’ heten. Gewoon technische Research en Development is het enige dat in zijn ogen telt.


Customer service


  • 5
  • 41201
  • 5498
  • -
  • -
  • -
  • -

We zagen in de vorige blog dat klachtensituaties vrij complex zijn. Veel mensen hebben een hekel aan klagen. Zelfs als je als klant weet dat je volledig in je recht staat, is het in het algemeen vervelend om te je beklag te moeten doen. Waarom is dat zo? Je hebt toch alle reden om een goed product en goede dienstverlening te verwachten? Het antwoord is te vinden in de regels die we doorgaans volgen als we met elkaar communiceren. Ons gedrag bij een bushalte kan ons veel vertellen over wat we bij communicatie verwachten en niet verwachten.


  • 6
  • 34586
  • 12995
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}{title}Stephen R. Covey en Stephen M.R. Covey, vader en zoon, op één congres over leiderschap en vertrouwen. Een actueel thema natuurlijk in het licht van de DSB gebeurtenissen, maar ook met het oog op de kenniseconomie en de veranderende manier van werken die dit met zich mee moet brengen.

Covey senior begon een stukje terug te gaan in de tijd. Heel wat jaren geleden waren we jagers en verzamelaars, toen iemand bedacht dat een zaadje in de grond stoppen wel slim leek en daar een plant uit kwam. In het begin was iedereen waarschijnlijk erg sceptisch, er groeide immers niet meteen iets. Na verloop van tijd was de agricultuur geboren en deze zorgde ongeveer voor een stijging van productie met een factor 50. Ongeveer 90% van de mensen ging langzaam over van jager naar boer. Toen kwam de industriële revolutie en wederom ging de productie met een factor 50 omhoog, wederom ging ongeveer 90% van de mensen mee in deze ontwikkeling. Nu zijn we onderweg naar een kennis en informatie economie. Er is geen enkele aanwijzing waarom we niet weer een productiviteitsstijging zullen krijgen van een factor 50 als de transitie volledig voltooid is. Daarvoor moeten we echter wel een aantal zaken anders inrichten.


  • 1
  • 60042
  • 2036
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Het 19e Nationaal Omroepcongres begon gisteren wat aarzelend. Niet alleen zaten veel deelnemers bij aanvang rond tienen nog muurvast op de snelwegen rondom Bussum, ook minister Ronald Plasterk liet het afweten. Bij monde van dagvoorzitter Rob Trip omdat hij “kort na het congres met nieuws zou komen en het vervelend vond als hij er nog niets over kon melden”. Wat dan wel? Vooral heel veel multimedia, cross-media, new media, multiplatform, media-fusion, et cetera, et cetera. Niet voor niets was het thema van de dag ‘Crossing borders’.


Online PR & Branding


Het grote Marcomdebat vindt plaats op 03 november 2009 in Panama, Amsterdam. Het thema van dit initiatief, opgezet door professionals uit de Marcom-branche en ondersteund door MarketingTribune, is voor deze editie: “De opkomst van expert teams in Marcom.” Bavaria komt praten, Berenschot is er bij. Monique van Dusseldorp is dagvoorzitter. Inge Meilink en Nancy Emmens zijn mede-initiatiefnemers. De dames vertellen, gezellig op de bank, over het wat, waarom, hoe en wie van het grote Marcomdebat 2009.

Specials en dossiers