Social media marketing


  • 7
  • 32217
  • 12167
  • -
  • -
  • -
  • -

In de eerste editie van de Social Media Monitor van Social Embassy/Media Embassy werd geconstateerd dat slechts 14% van de Nederlandse merken op dat moment aanwezig was in social media. Vanmiddag werd in Seats2Meet in Utrecht, de tweede editie van de Social Media Monitor gepresenteerd. Belangrijkste uitkomst: bedrijven zijn nu ‘aanzienlijk’ vaker aanwezig op social media dan een half jaar geleden. Van de top 100 Nederlandse adverteerders zijn er nu 35 aanwezig op social media. Bol.com staat op nummer 1, Rabobank op nummer 2 en ANWB op nummer 3.

Van de gemeten merken uit de top 100 wordt Twitter door 23 bedrijven ingezet, gevolgd door Hyves (zestien), Netlog (negen), Facebook (zes) en weblogs (twee merken onderhouden een weblog). Social media wordt niet vaak structureel ingezet, analyseert Social Embassy:


Social media marketing


  • 10
  • 32599
  • 7414
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Een tweetup bij Hyves? Moet niet gekker worden, zou je denken. Op 6 november organiseert Yme Bosma, business developer van Neerlands grootste sociale netwerk, een open dag om bloggers, twitteraars en ander webgespuis bij te praten over het vijfjarige Hyves.

Borreltje erbij, dus het wordt vast gezellig. Hier meer en aanmelden. De reacties zijn enthousiast: “Reuze directcontact 2.0”, aldus Dré Kampfraath. Natuurlijk draait het niet alleen om de gezelligheid. Er is meer aan de hand.


  • 3
  • 33373
  • 5296
  • -
  • -
  • -
  • -

{title} Het waren weer twee drukke weken voor Google. De ene na de andere nieuwe feature werd gelanceerd en tussendoor moesten er nog verschillende presentaties en bijeenkomsten worden gedaan, zoals GAAC Summit en de presentatie van de kwartaalcijfers.

Daarnaast schokt de komst van Google Wave nog een beetje na en werden er diverse aanpassingen gedaan in Google’s Webmaster Tools. Omdat het nieuws voor de drukbezette mens (en de minder drukbezette mens) niet bij te houden is, hier weer het tweewekelijkse overzicht van The Google Facts.


Usability & Design


Web analytics


  • 1
  • 34795
  • 9993
  • -
  • -
  • -
  • -

Respondenten die gevraagd worden via het internet een wintersportreis te boeken, doen dit het liefst bij de websites van Vrij Uit en D-reizen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die wij bij WUA in september uitvoerden. Zowel VrijUit.nl als D-reizen.nl werd door 12,5% van de respondenten als favoriet aangewezen, waarbij de website van Vrij Uit iets beter werd beoordeeld.


  • 7
  • 34702
  • 14013
  • -
  • -
  • -
  • -

Het huidige aanbod aan betalingsoplossingen breidt uit. De nieuwste betalings-‘engine’ van de Rabobank is Minitix, een systeem waarmee de consument vanuit één centrale portemonnee via verschillende kanalen kan betalen. Om dit systeem tot een succes te maken, is één van de voorwaarden uiteraard dat website-eigenaren het op hun website implementeren. Ik sprak met Nico ten Wolde, Business Development Manager van Rabobank International en vroeg hem naar de mogelijkheden van deze techniek en naar zijn strategie om exploitanten te bereiken.


Online advertising


E-business


Social media marketing


Mobile marketing


  • 5
  • 36516
  • 6541
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Jongerenmarketingbureau The Young Generation (mijn bedrijf) kreeg van Benelux Film Distributors het verzoek om de actiefilm ‘Gamer’ op creatieve en interactieve wijze onder de doelgroep mannen 16-24 te promoten. De uiteindelijke doelstelling was om de doelgroep de film op interactieve wijze te laten ervaren en een vorm van brand experience te realiseren.

Om een concept te bedenken dat perfect aansluit op de doelgroep en waarmee een groot bereik gerealiseerd wordt is gekeken naar de insights van de doelgroep. Om het interactieve en creatieve te combineren met groot bereik en zo min mogelijk waste is op basis van deze insights een interactief en crossmediaal concept ontwikkeld waarbij de doelgroep zowel online als mobiel bereikt, geactiveerd en geprikkeld wordt.


Online advertising


  • 4
  • 32792
  • 8600
  • -
  • -
  • -
  • -

Daisycon/Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox, de vier grote affiliate marketing netwerken in Nederland, hebben hun krachten verenigd in de branchevereniging Platform Affiliate Netwerken (PAN).

Na tien jaar affiliate marketing in Nederland (M4N vierde onlangs tienjarig bestaan) is deze branche, waar zo’n 80 miljoen euro per jaar in omgaat, volgens de initiatiefnemers toe aan formalisering en professionalisering. Het doel van PAN is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten te garanderen. Het initiatief is tot stand gekomen naar aanleiding van een steeds sterker wordende behoefte aan duidelijke spelregels in de branche.


Online advertising


Online video


  • 0
  • 32705
  • 4865
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}YouTube maakte vorige week de lancering van Promoted Video’s in Nederland bekend. ‘Deze nieuwe manier van adverteren combineert de precisie van AdWords met de kracht van YouTube’, zo meldde het persbericht. Met deze tool wil YouTube adverteerders de mogelijkheid bieden om op te vallen tussen de grote hoeveelheden content.

Via de nieuwe Adwords interface kunnen adverteerders een campagne maken op basis van zoekwoorden. Het prijsmodel is gebaseerd op CPC. Uit het persbericht: ‘Adverteerders kunnen tevens een “Call-to-Action” bericht toevoegen aan de Promoted Video, om zodoende kijkers naar hun website te trekken en conversies te genereren.’ Volkswagen is de eerste adverteerder in Nederland die Promoted Video’s gaat inzetten op YouTube. Mascha Driessen, Head of YouTube Nederland:


Social media marketing


  • 0
  • 40595
  • 5614
  • -
  • -
  • -
  • -

Technorati‘s CEO Richard Jalichandra presenteerde deze week een aantal highlights uit het jaarlijkse State of the Blogosphere report, dat dit jaar werd gepresenteerd tijdens Blog World Expo in Las Vegas. Vragen die Jalichandra o.a. beantwoorde: Wat is de belangrijkste succesfactor voor een professionele blogger en wat is de overeenkomst van succesvolle bloggers? Veruit het grootste deel van de blogosfeer bestaat overigens uit hobbyisten (72%). Van de bloggers die er (deels) hun werk van hebben gemaakt, is het merendeel jong (60% tussen de 18 en 44 jaar), hoogopgeleid (40%) en man (65%). Slechts voor een klein deel van de professionele bloggers (17%) is het bloggen de belangrijkste bron van inkomsten. Opmerkelijk is het hoge gebruik van Twitter onder de (professionele) bloggers. Maar liefst 74% van de bloggers gebruikt ook Twitter!


Online advertising


Mobile marketing


  • 5
  • 41685
  • 7038
  • -
  • -
  • -
  • -

Hoor je hem ook, die diepe zucht na het lezen van deze kop? Weer zo’n blog die ‘iets’ deaud verklaard. Maar in dit geval komt de boodschap van een heel opmerkelijke bron: Ster, stichting etherreclame. Samen met Microsoft Advertising, Mindshare en MetrixLab onderzocht Ster of “het inzetten van een pre-roll naast televisie [..] van toegevoegde [is] waarde op het communicatie-effect.”

Spontane merkbekendheid

Waar kwamen ze op uit? Spontane merkbekendheid is 0% bij alleen televisiecampagne, en 0% bij online video met preroll. Tezamen is er wel een significant effect: 5% spontane merkbekenheid. Koren op de molen van Microsoft, na Youtube met MSN Video het grootste video- (en dus preroll)-kanaal. Het volledige artikel op Marketingfacts staat hier, beneden video-interview met met Swantje Brennecke (rechts, partner businessplanning Mindshare) en Rachael Parratt (hoofd marketing Microsoft Advertising). Zónder preroll. Helaas.

Effect combinatie televisie en online video sterker from Remco Janssen on Vimeo (op Flip, met dank aan een opdrachtgever, CNV)

Specials en dossiers