Usability & Design


Web analytics


  • 3
  • 31271
  • 11006
  • -
  • -
  • -
  • -

Webanalisten zoeken websiteContentmanager is een onheilspellend woord. Want je zegt daarmee: onze website bestaat uit content, en wij managen die. Helaas: je bezoekers komen niet voor content. Je bezoekers komen hun zaakjes regelen. En graag snel. Bijna iedere bezoeker heeft een taak die hij wil uitvoeren. Aartjan van Erkel laat zien dat je ook kunt denken vanuit taken in plaats vanuit content.

ABN-case: verleden week kondigde we de samenwerking met abnamro.nl aan en toonden we de eerste case. Deze week plaatse abnamro.nl de resultaten!


E-business


Social media marketing


  • 13
  • 33135
  • 9257
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Sinds 2004 ben ik moderator van Higherlevel, het forum voor vernieuwende ondernemers. Daar was ik tot nu toe stil over op Marketingfacts - ik vond het gescheiden werelden. Maar nu is het een goed moment om die stilte te doorbreken met alle aandacht voor sociale netwerken, communities en online gemeenschappen. Daarbij lees je meestal het perspectief van de gebruikers. Het leek mij aardig om eens een kijkje achter de schermen te geven, in de wereld van moderators en admins.

De mods (moderators, moderatoren) of admin (administrators) zijn de mensen die een site of een forum in goede banen leiden. In het geval van Higherlevel hebben we zo’n 13 mods, die bestaan uit 100% vrijwilligers. Met deze ploeg bestieren we 27 boards op het forum ( Innovatie, Ondernemingsplannen, Commercie & Marketing, Fiscale Zaken, Contracten, etc, etc. ) een blog, een Vraag & Aanbod-sectie, Columns en een Ondernemers Agenda als voornaamste onderdelen van de site. En dan hebben we het nog niet over de offline bijeenkomsten die een paar keer per jaar worden georganiseerd.


Online advertising


  • 4
  • 30295
  • 12329
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

“Foute chocolade letters hebben een nare bijsmaak.” In Nederland worden jaarlijks 19 miljoen foute chocoladeletters verkocht. De Groene Sint van Oxfam Novib gaat de strijd aan met foute chocolade, die gemaakt is door cacoaboeren die zonder eerlijke vergoeding moeten produceren. Op Hyves draait sinds gisteravond laat de campagne. Het is een combinatie van educatie en interactie: ik heb zojuist de Lidl besmeurd met chocola. Uiteraard moet je de campagne doorsturen aan je vrienden. Ben nu al benieuwd naar de stats.


Online advertising


E-business


  • 5
  • 30767
  • 9232
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Ze hebben de smaak te pakken, daar bij Vodafone. Gisteren vond de aftrap van de eerste “chase” plaats van TheYouFlickinmyHyveFaceChase.nl. De campagne is bedoeld om de introductie van de “super sociale Vodafone 360 applicatie” te ondersteunen. Idee is om grote blogs als GeenStijl en Bright chases te laten hosten. Ieder blog zet een speurtocht uit, via diverse social alerts, count-down widgets en status updates (vandaar die naam) krijg je hints om de chase uit te spelen. Zie ook de reacties bij de eerste chase op GirlyenGeeky.nl.


Mobile marketing


  • 7
  • 31288
  • 13366
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Veel uitgevers staan momenteel voor de keuze voor welk platform of app store ze applicaties gaan (laten) ontwikkelen. De meeste uitgevers richten zich volgens mij momenteel het eerst op de iPhone (veelgebruikers van mobiel internet, solide SDK en aantrekkelijk distributiemodel) en daarna op Android (dat maar groter en groter wordt). Maar als uitgever kun je ook nog nadenken over besturingssystemen als Symbian, Windows Mobile 6.5 en Blackberry. En dan komen er vandaag de dag ook nog app stores van telecompartijen als Vodafone en telecomfabrikanten als Samsung bij. Allemaal met hun eigen standaarden. Over het java-platform, wat veruit het grootste platform is, hoor ik weinig mensen. Je kunt er een dagtaak aan hebben om het allemaal te monitoren. Partijen als Buienradar hebben zelfs al een Application Manager in dienst. En het einde is nog niet inzicht. Eerder kon je op Marketingfacts al lezen dat 9292 de komende maanden hard gaat inzetten op nieuwe kanalen: een volledige android app (vergelijkbaar met de iPhone app 9292ov Pro) en een simpele Blackberry opstart app (vgl met hun Windows Mobile app en Symbian app). Gelukkig komen er steeds meer oplossingen voor ontwikkelaars (en daarmee ook voor uitgevers) om cross-platform te (laten) ontwikkelen. In dit artikel staan er twee: Airplay van het Britsche bedrijf Idealabs en Steape. Experts bij ANWB, De Telegraaf en Biggerworks geven hun reactie.


  • 4
  • 34883
  • 6666
  • -
  • -
  • -
  • -

{title} In de week van 2 november 2009 tot en met 15 november 2009 is er weer het één en ander gebeurd bij Google. Het is elke keer weer een hele kunst om alle belangrijke berichten op te sporen. Gelukkig heeft Google het me iets gemakkelijker gemaakt, want Google plaatst ook overzichten per week van wat er zoal gebeurd is. Ik weet niet of ze dat al heel lang doen, maar ik werd er deze week op gewezen via Twitter, en dat maakt mijn taak wat simpeler uit te voeren. De afgelopen twee weken was er in ieder geval weer veel nieuws, met de nodige overnames, vernieuwingen en verbeteringen.


Web analytics


  • 31
  • 38161
  • 14388
  • -
  • -
  • -
  • -

Hoe betrouwbaar zijn de resultaten van STIR?

 

Vorige week stelde ik op Marketingfacts de vraag wat het bereik van de (grote) weblogs nu eigenlijk is. Ik baseerde me daarbij op de resultaten uit het maandelijkse bereiksonderzoek van STIR. Via emails, twitter en de reacties op het betreffende artikel kreeg ik enorm veel vragen over de betrouwbaarheid van de STIR-cijfers. Reden om de betrokkenen te vragen of ze een screendump konden sturen van hun eigen metingen via Google Analytics. Een samenvatting van deze resultaten zijn weergegeven in bovenstaand overzicht. Me realiserend dat vooral de betrokkenen waarbij de STIR-cijfers lager uitkomen dan de eigen metingen hierop zouden reageren, zijn de verschillen toch dermate groot (tot ruim 600 procent) dat je je moet afvragen hoe betrouwbaar de STIR-cijfers nu eigenlijk zijn.

Uiteraard heb ik ook STIR gevraagd om een reactie. Frans Kok (JIC STIR) gaf daarbij de volgende reactie:


E-business


  • 9
  • 35660
  • 5410
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}

Het idee staat, het concept werkt, we hebben een logo, een trailer, een forum, megaveel media-aandacht en de anonieme tips beginnen binnen te stromen. Het crowdsourcingproject DSBthemovie.nl dendert door. Er is nu zelfs een eerste soundtrack, zwanger van suspense!

En toen…. Moest het script geschreven. We hebben drie professionele scriptschrijvers (Hein, Andy Hoek en Maarten van Krimpen) bereid gevonden om het schrijfproces van het script te begeleiden, anonieme tips en e-mails om te toveren in scenes en meer. Uiteraard mag en moet iedereen nog steeds meedoen! We horen graag nieuws en verhalen van direct betrokkenen.


Online advertising


Social media marketing


E-mail marketing


Web analytics


  • 13
  • 44461
  • 18791
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Vaak spreek ik klanten die willen weten wat het “ideale verzendmoment” is. Wanneer ze hun nieuwsbrief moeten versturen, om de clicks en het liefst ook de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Begrijpelijk, want of je nu op dinsdagmiddag verstuurt, of op zaterdagochtend, het kan een wereld van verschil zijn. Zaterdagochtend staat op het sportveld, op de markt of ligt men nog in bed.
Het gros van de mensen tenminste. En dinsdagmiddag, dan heeft men meestal net wél even de tijd om even z’n mail te checken. Hele analyses zijn uitgevoerd om te achterhalen wat het ideale verzendmoment is, met wisselend resultaat. Het grootste nadeel van dit soort analyses is natuurlijk dat het ideale verzendmoment eigenlijk niet bestaat, simpelweg omdat het te algemeen is. Want bijvoorbeeld het x percentage van de Nederlanders die in ploegendienst werkt, die willen misschien juist wél zaterdagochtend hun email ontvangen. De laatste trend onder email marketing providers is dan ook om het verzendmoment af te laten hangen van de ontvanger (zie ook deze post hier op M!).


  • 0
  • 37273
  • 7536
  • -
  • -
  • -
  • -

Sinds begin september is hun Talentpull officieel live gegaan: een zakelijke marktplaats waar werkgevers kandidaten kunnen aantrekken via arbeidsintermediairs. Ze komen zeer binnenkort met een nieuw datingconcept, dat draait om ‘de vrouw’. En onlangs lanceerden ze in beta Tryber.com. Conceptables is een jonge marketingstartup uit Rotterdam, Udesh Jadnanansing en Kees Wolters zijn twee van de oprichters. Ze gaven hun baan op en begonnen het avontuur. In een tijd van economische neergang waarin dat niet bepaald logisch lijkt.

Specials en dossiers