Mobile marketing


  • 7
  • 29849
  • 28139
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Het merendeel van de Nederlanders (64 procent) gaat niet zonder mobiel de deur uit, een derde gaat er mee naar bed. 3 procent van de Nederlanders heeft geen mobiele telefoon, 5 procent heeft er twee. 58 procent gebruikt de telefoon als wekker, 57 procent maakt ook foto’s met de telefoon. Ongeveer een vijfde van de Nederlanders speelt spelletjes, surft op internet of leest e-mail. 16% luistert muziek, tv-kijken is minder populair (2 procent).

Dit en meer blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Synovate in juni 2009 uitvoerde in 11 landen onder meer dan 8.000 eigenaren van een mobiele telefoon. Genoeg data: we gaan nog even door. Twee op de tien Nederlanders (18 procent) geeft de voorkeur aan een touchscreen-toestel terwijl 60 procent het ‘knoppen drukken’ verkiest. Gevraagd naar welke kenmerken een volgende generatie mobiele telefoons zouden kunnen verbeteren heeft 43 procent geen antwoord. Maar… 19 procent noemt een betere kwaliteit camera als verbeterpunt, 13 procent wil sneller internet en 8 procent wil meer geheugen of schijfruimte. Van 8 procent mag de mobiele telefoon wat kleiner zijn.


  • 2
  • 25434
  • 8785
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Er gaan veel verhalen rond over de arbeidsmarkt voor nieuwe media professionals. Van kandidaten hoor je dat ze niet aan de bak komen, terwijl bedrijven klagen geen goede kandidaten te kunnen vinden. Het leek me dus tijd om eens wat bedrijven te bellen over hun beeld van de arbeidsmarkt op dit moment. Hoe is deze veranderd t.o.v. een half jaar geleden toen de crisis begon? Hoe is het kandidaten aanbod, waar komen de kandidaten vandaan en wat is het niveau van de schoolverlaters als het gaat om online marketing?

De partijen die ik gesproken heb zijn het eigenlijk unaniem eens over één ding. De moeilijk vervulbare functies, de ervaren mensen, blijven schaars en lastig te vinden. Esther de Kruijff van Spil games geeft aan dat het talent wel te vinden is, maar je moet nog steeds gewoon goed zoeken en er veel tijd in investeren. Ilse Mulder van Rhinofly stelt dat voor de specifieke vakgebieden en kennisdragers de markt nog steeds erg schaars is. “Vooral de functies die toch al wel goed te vervullen waren komen nu nog meer mensen voor op de markt”. Ook Silene Geuze van Online krijgt meer reacties op een vacature, maar ook daar zit veel kaf onder het koren.


Social media marketing


Customer service


  • 0
  • 26355
  • 5345
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Consumenten met klachten over betaalde sms-diensten kunnen die nu melden op de Hyve consumentenbond.hyves.nl. Dit ‘sociale’ meldpunt is bedoeld om inzicht te krijgen in de omvang en aard van de problemen met sms-diensten en -abonnementen. Uiteraard is het doel om dit aan te kaarten bij de politieke en op die manier verandering teweeg te brengen. De grootste vaderlandse consumentenorganisatie aanwezig op het grootste vaderlandse social network: interessant.

Er zijn, vindt de Consumentenbond, onvoldoende waarborgen vanuit de telecomaanbieders voor mensen met klachten, consumenten met problemen weten niet waar ze moeten aankloppen. Hieronder licht Diek Schipper, woordvoerder van de Consumentenbond, dit social-media experiment toe.


  • 0
  • 28991
  • 9879
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Herwin van den Berg (41) gaat per 01 november weg bij Heineken. Van den Berg, sinds 2004 directeur Marketing Heineken Nederland, vertrekt op eigen verzoek om zelfstandig ondernemer te worden, zo meldt het persbericht van vanmiddag. Van den Berg wordt opgevolgd door Hans Böhm (37) nu nog werkzaam in Amsterdam als Project Manager Heineken Innovation Western Europe.
Onder verantwoordelijkheid van Van den Berg (marketeer of the year 2007) zijn meerdere succesvolle commercials en campagnes tot stand gekomen. Van de introductie van Heineken Extra Cold en de lancering van de nieuwe Heineken.nl tot “één van de grootste internationale reclamesuccessen voor Heineken sinds jaren:de Walk-in Fridge”, aldus het persbericht. Van den Berg zal als adviseur betrokken blijven bij de merken van Heineken Nederland. Van den Berg wordt per 1 november partner/aandeelhouder bij BST Company, zo meldt Adformatie.


Mobile marketing


  • 3
  • 28904
  • 12877
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Is het een telefoon waarmee je naar muziek luistert of een mp3 speler waarmee je kunt bellen? De muziekfunctionaliteit van diverse handhelds wordt steeds uitgebreider. Als je niet al te hoge eisen stelt aan het aantal beschikbare nummers, dan kan je mobiel een prima alternatief zijn voor bijvoorbeeld een iPod. Via streaming kun je al via een internetverbinding ‘alle’ muziek die je wilt via je mobiel beluisteren. Maar ook de fysieke muziekbibiliotheek op handhelds wordt steeds groter.

Gisteren werd in de T-Mobile winkel in de Kalverstraat te Amsterdam een persconferentie door SonyEricsson en T-Mobile gehouden over PlayNow™ plus. Deze nieuwe dienst geeft de gebruiker direct toegang tot miljoenen tracks om te downloaden naar telefoon en PC, waar en wanneer men dat maar wil. Met PlayNow™ plus heeft de gebruiker al bij aankoop standaard de duizend meest populaire tracks op de geheugenkaart van het toestel staan. Het abonnement op de service geeft toegang tot een database waaruit gebruikers legaal zoveel mogen downloaden als zij willen. In de database is muziek opgenomen van alle grote platenmaatschappijen, waaronder Universal, Warner, EMI en Sony Music. T-Mobile spreekt zelf over: “ongelimiteerd, snel en direct”, hetgeen bij het testen inderdaad als dusdanig ervaren. Maar wil de consument inderdaad zoveel muziek op zijn/haar mobiel i.p.v. op zijn/haar mp3 speler?


Online advertising


  • 11
  • 25658
  • 5085
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}Terwijl de mediafielen als kemphanen op de vierkante centimeter elkaar de tent uitvechten over de Joop danwel Jaap (zoooo’n testosteron-issue, LR) lijkt het Echte Grote Marketingnieuws van nu-nu-nu een beetje naar de achtergrond te verdwijnen. Maar daar willen we wat aan doen en ik ben ten behoeve van de dodebomenjournalistiek toch heel benieuwd naar uw plenaire bijdrage aan de onvolprezen rubriek ‘facts inside’ in MarketingTribune en wel over snoepreclame voor kinderen. Toegegeven: Staat sedert 1302 op de marketingagenda en zal daar ook nog wel een tijdje blijven staan, maar gisteren werd er toch een besluit genomen, of misschien juist niet genomen want het mag nog steeds: reclame voor ongezonde producten keihard via de publieke zenders (en de commerciëlen) afvuren op kindertjes die het verschil tussen een banaan en een banaanschuimpje nauwelijks bevatten. Door sommigen wordt dat verschrikkelijk gevonden, anderen zuchten dat de freedom of commercial speech godzijdank intact blijft. Het ene kamp verfoeit de betutteling, het andere vraagt zich af waarom we anno nu, met alles wat we weten over volksziekte nummer 1, blijven hangen aan idealen die onszelf te gronde richten.
We zijn benieuwd naar uw mening. Snoepreclame op tv: ‘vreselijk’, ‘moet mogen’, ‘moet mogen, maar niet bij de publieken’ of ‘sorry, next…’ Uw beste en prikkelend onderbouwde bijdragen halen de drukkerij…


  • 5
  • 23996
  • 8421
  • -
  • -
  • -
  • -

Tijdens MobileMondayt #12 Amsterdam interviewde ik Raimo van der Klein over de Layar update, de augmented reality startup die overal ter wereld in het nieuws te vinden was. Hoe is het ontstaan, wie is het team, waarom verplaatsen ze development naar Europa van China/India? Is er vc-geld, hoeveel developers zijn er en waarom is de iPhone app nog steeds niet uit?

Mobile Monday Amsterdam #12 had als thema “mobiel in ontwikkelingslanden”. Madanmohan Rao (India) was de snelst sprekende op toneel en de meest interessante. Hij heeft een framework om de impact van mobiel in landen te analyseren. Interessante guy!


  • 5
  • 24048
  • 8237
  • -
  • -
  • -
  • -

{title}In opdracht van MarketingTribune hield Intomart GfK een steekproef onder 865 Nederlandse adverteerders. Doel: reclamebureaus met het beste imago boven water te krijgen. Vandaag is de uitslag over 2009 bekendgemaakt. Opmerkelijk is de opmars van interactieve bureaumerken LBi Lost Boys, Clockwork, Achtung! en The Peoples Valley. Twee bureaus die beide op cosmopolitische leest zijn geschoeid, 180amsterdam en W+K, pakken opvallend de high scores. Andere uitschieters zijn Saatchi&Saatchi, Ogilvy en DDB Amsterdam die onder adverteerders met een budget van ruim een half miljoen euro de hoogste geholpen bekendheid genieten. Wie een miljoen of meer op zak heeft, zet voor zijn themacampagnes respectievelijk DDB Amsterdam, N=5 en TBWA\ Neboko op de de shortlist. Ogilvy en TBWA\ doen het ook goed onder grote adverteerders (1 miljoen plus) met interesse voor actiematige- en promotionele campagnes.


Usability & Design


Web analytics


  • 0
  • 24499
  • 4311
  • -
  • -
  • -
  • -

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website
  • U vraagt, wij draaien; webanalisten of moderne controllers?
  • Alles over Event Tracking met Google Analytics


Mobile marketing


  • 3
  • 24848
  • 9972
  • -
  • -
  • -
  • -

Het ene na het andere Android mobieltje ziet het licht. HTC begon, Samsung volgde, en ook Motorola en T-Mobile (Pulse, coming soon) bieden in Nederland Android toestellen aan. De app Markt van Android is in minder dan een jaar tijd uitgegroeid tot een verzameling van ten minste 10.000 apps, schrijft TechCrunch. Google geeft precieze data niet vrij, en Android is een open platform: het maakt allemaal moeilijk meetbaar. Androlib deed een poging:

{title}

Specials en dossiers