Boekrecensie: Bloghelden van Frank Meeuwsen


  • 1
  • 21827
  • -
  • -
  • -
  • -

Boekrecensie: Bloghelden van Frank Meeuwsen

Waarom is Bloghelden volgens mij een must-read is voor iedereen die iets met bloggen doet of wil doen of bezig is met social media? Niet omdat het een briljant boek is met vernieuwende ideeën of geweldige concepten. Het is een geschiedenisboek, over de historie van bloggen in Nederland, over het begin, de mensen en spelers en ontwikkeling. Misschien dat de meeste lezers van de Marketingfacts deze geschiedenis wel deels kennen, of misschien dat je denkt dat je hem kent zoals ik. Het is belangrijk om een stukje geschiedenis te kennen van het medium, van misschien wel het eerste stukje web 2.0 / social media. Om goed naar de toekomst te kijken moet je de geschiedenis kennen en daar soms lering uit trekken. Ook kan je op deze manier beter begrijpen waar bepaalde zaken vandaan komen, waarom bepaalde reacties op blogs zijn zoals ze zijn.

Lost in Val Sinestra met je Facebook vrienden: Wauw!


Social media marketing
  • 6
  • 30699
  • -
  • -
  • -
  • -

Lost in Val Sinestra met je Facebook vrienden: Wauw!

Een film met je Facebook vrienden: in Nederland kennen we de veelbesproken Stanislav-campagne op Hyves, het slappe aftreksel daarvan en verder eigenlijk niet dat ik zo direct een-twee-drie kan verzinnen. “Double rainbow awesome. There’s no other modern way to describe this. Awesomeness in a bottle.” Robin Wauters heeft het op TechCrunch over “Lost in Val Sinestra”: een sociale Facebook tv-film gemaakt door Swisscom. Niet te veel vertellen. Kijk zelf hier.

Het sociale intranet: stoppen met navelstaren (deel 3)


E-business
Social media marketing
Online PR & Branding
  • 3
  • 31711
  • -
  • -
  • -
  • -

Het sociale intranet: stoppen met navelstaren (deel 3)

In de vorige delen van de online summerschool over sociale intranetten bespraken we de strategische waarde van sociale intranetten en de grote managementuitdaging bij sociale intranetten om top-down en bottom-up met elkaar te verbinden. In dit derde deel vervolgen we onze verkenning van het sociale intranet door de grenzen van de organisatie op te zoeken. Het sociale intranet blijkt een ideaal middel om een einde te maken aan het navelstaren doordat het stimuleert en helpt om “binnen” en “buiten” met elkaar te verbinden.

SlideshareReview (88): Nijlpaarden


  • 0
  • 20729
  • -
  • -
  • -
  • -

SlideshareReview (88): Nijlpaarden

Als fervent Afrika-ganger wordt mijn aandacht direct getrokken door een presentatie die over hippo’s gaat. Samantha Starmer onderstreept glashelder dat hippo’s eigenlijk veel gevaarlijker zijn dan leeuwen. En voor de lezers die graag een link met deze rubriek zien: Een Hippo is de Highest I Paid Person’s Opinion. Een belangrijke speler voor elke marketeer en voor elke projectleider. Een Hippo kan je project laten ontsporen. Een Hippo is heel goed in staat om je fondsen op te laten drogen:

Samenwerking met Disney en Fanta: Personaliseer je Hyves omgeving


Social media marketing
  • 0
  • 24731
  • -
  • -
  • -
  • -

Samenwerking met Disney en Fanta: Personaliseer je Hyves omgeving

Sinds kort kun je als je dat wilt op Hyves je volledige Hyvesomgeving aanpassen (pimpen met skins, heet dat). Daarvoor werkt het Nederlandse social network samen met Fanta en Disney; de ontwerpen (thema’s) van die merken zijn sinds vandaag toegevoegd aan het assortiment van thema’s voor het scheppen van een eigen Hyves omgeving. Hyvers kunnen al sinds jaar en dag hun profiel pimpen (aanpassen), maar dit was beperkt tot het profiel zelf. Alle pagina’s die je bezoekt in de Hyves-omgeving zijn nu aan te passen; de thema’s hebben invloed op de kleurstelling, lettertype, en op afbeeldingen.

Analyse van BP in social media (Sysomos)


Social media marketing
  • 6
  • 10549
  • -
  • -
  • -
  • -

Analyse van BP in social media (Sysomos)

Altijd goed om te zien wat je concurrenten doen. Al is het maar om van te leren. Zo presenteerde een Amerikaanse concurrent van mijn bedrijf Buzzcapture Symosos, de gevolgen van de olieramp voor BP in de sociale media. Symosos analyseerde het volume van discussies vanaf begin 2010 tot nu toe. De analyse is onderverdeeld in 3 periodes: van het begin van 2010 tot de explosie op 20 april; de initiële periode waarbij de omvang van de ramp bekend werd (20 april tot 15 juli); en de laatste week dat het lek werd gedicht. Details zijn hier te lezen, maar samengevat werden over BP bijna 540.000 mentions gevonden tussen 1 januari en 20 april 2010. Dat was dus de “rustige” periode.

10 Twitter mythes en 10 Twitter feiten


  • 4
  • 34561
  • -
  • -
  • -
  • -

10 Twitter mythes en 10 Twitter feiten

Twitter: het is een veel besproken onderwerp. Zowel online als offline heeft iedereen wel een mening. Mensen die Twitter dagelijk gebruiken en begrijpen zijn fan en ambassadeur. De meerderheid van de mensen heeft (nog?) een kritische houding ten opzichte van de sociale microblogdienst. In de SlideShare presentatie van Effectworks.com worden 10 van deze deze mythen tegenover feiten gezet. Voorbeeld: “Using Twitter is easy. If Britney can do it, anyone can.”

ReclameReview: Aquafresh


Online advertising
  • 2
  • 24864
  • -
  • -
  • -
  • -

ReclameReview: Aquafresh

Een tandenborstel is een broedplaats van bacteriën. Dit blijkt uit onderzoek van TNO dat op donderdag 15 juli gepresenteerd werd. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Aquafresh, toont aan dat een tandenborstel meer bacteriën bevat, naarmate je deze langer gebruikt. Na drie maanden zitten er gemiddeld wel 7 miljoen bacteriën op je borstelkop. Onder de bacteriën die door TNO werden aangetroffen, bevonden zich niet alleen (lichaamseigen) bacteriën uit de mondholte, maar ook ‘slechte’ bacteriën en omgevingsbacteriën zoals de E-coli-bacterie. Aquafresh haakt nu in op deze conclusie met een nieuwe advertentie.

Ondergewaardeerde vernieuwing – Durex vs T Mobile


Online advertising
  • 5
  • 9318
  • -
  • -
  • -
  • -

Ondergewaardeerde vernieuwing – Durex vs T Mobile

Dat advertising wel wat vernieuwing kan gebruiken, dat weten we allemaal. De consument bekijkt gapend de zoveelste slim gevonden 45 seconden-clou van Centraal Beheer, maar kan niet meer geboeid worden. Want die consument is al jaren toe aan iets nieuws. We maken er grappen over, dat iedereen gaat plassen tijdens de reclame, maar het geeft wel aan dat er iets fundamenteel mis is met al die blokken gevuld met middelmatige meuk. Om nog iets van aandacht te krijgen gaat het volume van die blokken harder dan het programma waar het blok in zit – hoe sneu kan het zijn.

MultiScope stopt met VisiScan


  • 2
  • 7139
  • -
  • -
  • -
  • -

MultiScope stopt met VisiScan

Multiscope stopt met internet bereiksmeting VisiScan per 31 december 2010. Dat maakte het online onderzoeksbureau vanmorgen bekend in een persbericht. Begin dit jaar is gekozen voor focus op de snel groeiende (internationale) activiteiten, panels en software, zo meldt het persbericht. Deze “strategische keuze” geeft bovendien meer ruimte voor toekomstige innovaties met meer toegevoegde waarde en synergie met de kerndiensten, zo meldt het bedrijf. Directeur John Kivit licht de keuze toe:

Specials en dossiers