Helpen AdBlockers de online industrie om zeep (Bis)


Online advertising
  • 17
  • 25414
  • -
  • -
  • -
  • -

Helpen AdBlockers de online industrie om zeep (Bis)

“Imagine running a restaurant where 40% of the people who came and ate didn’t pay. In a way, that’s what ad blocking is doing to us.” Dat schreef Arstechnica CEO Ken Fisher alweer vier maanden geleden in deze post: “Why Ad Blocking is devastating to the sites you love”. Boeiende discussie ontstond er met 2000 comments. Kennelijk is er een gevoelige snaar geraakt;  ad blocking is en was een hot topic.  Zelf hoor(de) ik er eigenlijk nooit veel over.  Al helemaal niet in discussies over online display advertising (wel hier op Bright). Ik vroeg me af: hoeveel mensen gebruiken eigenljik ad blockers? En welke gebruik je dan?  Is het écht zo, dat het gebruik daarvan het einde inluidt van display advertising? Is die discussie dezelfde als die we een tijd geleden voerden met pup-ups? Tijd voor het delen van ervaringen.

Street Slide van Microsoft: Waar zat die winkel ook al weer?


Zoekmachine marketing
  • 7
  • 25278
  • -
  • -
  • -
  • -

Street Slide van Microsoft: Waar zat die winkel ook al weer?

Microsoft breidt Bing Maps uit met Street Side. De tool maakt het mogelijk om straten in breedbeeld view te zien. Met Street Slide kun je horizontaal in panorama view door het beeld scrollen, waardoor je meer overzicht over een straat hebt dan bij de traditionele Streetside view. Met de traditionele view is het beeld namelijk beperkt tot een 3d-beeld vanaf een bepaald punt in de straat. Dit gebeurt met behulp van zogenaamde bubbles die alleen individueel te bekijken zijn. Street slide koppelt de beelden van bubbels aan elkaar en toont zo een 2d beeld. Door in- en uit te zoomen kan genavigeerd worden van de bubble-view naar de Streetslide-view. Dit maakt het bijvoorbeeld eenvoudiger om winkels in een straat te vinden. Onderstaande video laat dit mooi zien:

Android streeft Apple voorbij in de VS


  • 25
  • 40391
  • -
  • -
  • -
  • -

Android streeft Apple voorbij in de VS

Alsof Antennagate voor Apple nog niet erg genoeg was, komen er nu ook cijfers naar buiten over de marktaandelen van de besturingssystemen voor mobiele telefoons in de VS. Wat blijkt: Android is het populaire systeem van Apple ruimschoots voorbij wat marktaandeel betreft. We houden u voor: het marktaandeel voor Android is bijna vernegenvoudigd naar 34 procent. Het gaat hier om cijfers van het afgelopen kwartaal, dus april tot en met juni. Dit betekent dat daar een klein deel van de verkopen van iPhone4 al bij zit, want deze werd in de VS op 24 juni gelanceerd. Wereldwijd is Android nog geen marktleider, wel is, óók wereldwijd, het marktaandeel bijna vernegenvoudigd. Dit blijkt uit een onderzoek van Canalys, gepresenteerd in een ruim 1500 euro kostend rapport.

Nicholas Christakis: De verborgen invloed van sociale netwerken


Social media marketing
  • 1
  • 28365
  • -
  • -
  • -
  • -

Nicholas Christakis: De verborgen invloed van sociale netwerken

Een van de boeken op mijn boekenlijst voor deze vakantie is het boek Connected: The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives van Nicholas A. Christakis en James Fowler.

Socioloog en arts Nicholas A. Christakis en politiek wetenschapper James Fowler benaderen de mens niet als een individu maar als een sociaal wezen. Volgens hen maakt elk mens deel uit van een sociaal netwerk omdat een mens nu eenmaal de neiging heeft om veel of weinig vrienden uit te zoeken en te maken, om grote of kleine families te vormen, om op karakteristieke of onpersoonlijke plekken te werken. De kracht van een sociaal netwerk ligt volgens Christakis en Fowler in het karakteristieke patroon, de vorm en de samenhang van de intermenselijke relaties. In hun boek ‘Connected: The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives’  brengen Christakis en Fowler verschillende sociale netwerken in kaart en trekken op basis daarvan enkele fascinerende conclusies.

Vijf kanalen voor word of mouth marketing


Social media marketing
  • 0
  • 27613
  • -
  • -
  • -
  • -

Vijf kanalen voor word of mouth marketing

Word of mouth, referral, virale en connected marketing bestaan al lang. Maar met de komst van sociale media is hun kracht nog groter geworden. Bovendien zijn de regels veranderd en ligt de klemtoon meer dan ooit op de mensen die bedrijven willen bereiken. Interactie en participatie spelen zowel een rol in connected marketing als in traditionele outbound vormen van communicatie zoals e-mail marketing.

Nieuwe Heineken commercial: Buizenpost


Online advertising
  • 8
  • 32508
  • -
  • -
  • -
  • -

Nieuwe Heineken commercial: Buizenpost

De “nieuwe” van Heineken heet “Buizenpost’‘, is van TBWA\Neboko en de commercial borduurt verder op waar ze al een hele poos terug mee zijn begonnen: de “Walk-in” en de “Walking Fridge” en ook een beetje op “Men with Talent”. Het gaat dus weer traditioneel om man vs vrouw verhoudingen, om de “ohhhhh” en de “aaaaaah”: om een buizensysteem dwars door het hele huis dat de barbequende heren in de tuin van een ijskoud blikje Heineken voorziet terwijl de dames in de keuken zich vergapen aan het kookeiland. Want zo gaat dat… Nou ja, kijk zelf maar. Hieronder het filmpje, quotes en credits, ben benieuwd of jullie hem er beter op vinden worden:

Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #6 2010 met Twitter Suggestions en Facebook Questions


Social media marketing
  • 2
  • 23371
  • -
  • -
  • -
  • -

Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #6 2010 met Twitter Suggestions en Facebook Questions

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de vierde edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 30 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:

  • Twitter komt met nieuwe service voor het vinden van de juiste followers
  • ‘Facebook stelt beursgang uit’
  • Google Opens Places API to Developers of Check-In
  • De eerste geldboete voor beledigende tweet is opgelegd aan een Rotterdammer
  • Bèta-versie Facebook Questions gelanceerd
  • Als Facebook een land was hoe zou dat er uit zien?
  • De “ups and downs” van social netwerken
  • YouTube verhoogt lengte van video’s naar 15 min
  • Ford doet onthulling van de nieuwe Ford Explorer niet in de showroom maar via Facebook

Jeroen de Bakker en Mary Hoogerbrugge over Brand Programming


Social media marketing
Online PR & Branding
  • 2
  • 32641
  • -
  • -
  • -
  • -

Jeroen de Bakker en Mary Hoogerbrugge over Brand Programming

Gaan we het hebben over BrandWebbing, Brand Utilities of over Brand Programming? Jeroen de Bakker jongleert vaker met termen en hij lanceert nog wel eens wat. Hij is weg bij 2010, startte Lab1111 en samen met Mary Hoogerbrugge (Swocc) gaf De Bakker het levenslicht aan een nieuw concept: Brand Programming. Het is een ‘merkregiemodel’ met drie pijlers: Awareness, Likeability en Relation. Daarnaast maakt het gedachtegoed van Brand Programming onderscheid tussen: paid media, owned media en earned media. Klinkt technisch, allemaal, beware of bullshit bingo. Is het dat? De Bakker en Hoogerbrugge leggen graag uit. Dat ‘uitleggegesprek’ heb ik vastgelegd op video, opgenomen in de lobby van Hotel American in Amsterdam. One take fits all:

Wat zijn de persoonseigenschappen van een goede Conversation Manager?


Social media marketing
  • 8
  • 35049
  • -
  • -
  • -
  • -

Wat zijn de persoonseigenschappen van een goede Conversation Manager?

Enkele maanden geleden werd mijn boek, de Conversation Manager gepubliceerd. Daarin beschrijf ik hoe je als bedrijf word-of-mouth marketing kan integreren in al je marketingactiviteiten en -strategie. Onderzoek toont immers aan dat word-of-mouth de belangrijkste driver van groei is, dus moet je het als bedrijf ook managen. Wat is de impact van deze filosofie op je merkbeleid, op de manier van adverteren en hoe je conversaties managen, komt allemaal uitgebreid aan bod. De voorbije maanden gaf ik tal van workshops en presentaties waarbij enkele interessante nieuwe topics aan bod kwamen. Eén van de dingen die ik geleerd heb, is dat de persoonlijkheid van de persoon die verantwoordelijk is om de conversaties te managen heel belangrijk is.

Massale inactiviteit op Nederlandse Twitter accounts (Twirus)


Social media marketing
  • 27
  • 41947
  • -
  • -
  • -
  • -

Massale inactiviteit op Nederlandse Twitter accounts (Twirus)

Onderzoek van Twirus  (via TwitterMania en comment van @mdebruin op dit artikel, ik had het compleet gemist) wijst uit: Van de 1,5 miljoen geregistreerde Twitter-accounts die Nederland rijk is zijn er 191.000 actief. Een klein aantal van deze accounts (1,45 procent) heeft meer dan 1000 volgers. Een actieve account is voor dit onderzoek(je) van Twirus: 5 tweets in het Nederlands per maand (beveiligde accounts met slotjes worden niet meegenomen). Twittermania haalde de hoofdpunten uit het onderzoek:

Specials en dossiers