Het eindspel van Uber

Het eindspel van Uber

Eind februari 2012 kocht supermarktreus Ahold het online postorderbedrijf Bol.com, de marktleider in online non-foodverkopen in Nederland en België, voor een bedrag van 350 miljoen euro. Ahold-topman Dick Boer zei destijds: "Bol.com biedt ons het platform, de schaal en de expertise die we nodig hebben om onze groei in online retailing te versnellen". Deskundigen noemden het daarom ook een “logische overname”. Er was immers nog veel te winnen door clicks en bricks-kennis te combineren.

Eind juli 2014 maakte PostNL bekend dat het een test begint met het bezorgen van pakketten op zondag. De dienst is ontwikkeld met Coolblue, die de dienst als eerste webwinkel aanbiedt. Onlineshoppers in Nederland en Vlaanderen kunnen hun bestellingen op zondag tussen 12 en 18 uur ontvangen.


E-business
  • 4
  • 4129
  • -
  • -
  • -
  • -
Weinig bezoekers maar wel willen A/B-testen, het kan!

Weinig bezoekers maar wel willen A/B-testen, het kan!

Een vraag die ik regelmatig te horen krijg is: "Hoeveel bezoekers heb je nodig om een goede test te kunnen doen?". Het is goed om te beseffen dat het aantal bezoekers niet het enige stuurgetal is om te berekenen of een test wel of geen potentie heeft om uit te voeren. In de e-commercewereld zien mensen een bestelling als een conversie. Een directe verbetering hierin wordt dan ook vaak als doel gesteld. Maar er zijn ook veel subdoelen waarbij een verbetering waardevol kan zijn voor de webshopeigenaar en -bezoeker.


Usability & Design
Web analytics
E-Commerce
  • 2
  • 2978
  • -
  • -
  • -
  • -
De Facebook-bubbel doorgeprikt

De Facebook-bubbel doorgeprikt

Auteur Eli Pariser beschrijft in zijn boek 'The Filter Bubble' (2011) hoe zoekmachines en sociale netwerken ervoor zorgen dat we als het ware in een digitale echoput leven. Door de sterk verbeterde personalisatie en door mensen met dezelfde interesses te volgen, krijgen we alleen nog maar het nieuws te zien dat we zelf willen horen. Deze persoonlijke digitale bubbel verkokert en verblindt de gebruiker steeds meer: “It’s your own personal, unique universe of information that you live in online. What’s in it depends on who you are and what you do. But the thing is, you don’t decide what gets in, and you don’t see what gets edited out.” Serendipiteit bestaat in deze gefilterde wereld niet meer. Alles is voorgekauwd en op maat gesneden. Pariser zet hier zijn vraagtekens bij. Nicholas Carr vraagt zich in zijn boek 'The Shallows' (2010) zelfs af of we er niet dommer van worden: “Is Google Making Us Stupid?”.


E-business
  • 5
  • 6270
  • -
  • -
  • -
  • -
Laat je meeslepen in de wereld van e-mailmarketing #ADV


E-Commerce
  • 0
  • 2457
  • -
  • -
  • -
  • -

Laat je meeslepen in de wereld van e-mailmarketing #ADV

E-mailmarketing heeft de hoogste ROI van alle mediakanalen. Hoe zet je het medium effectief in? Op 16 september vertellen experts je op het Copernica Summit alles over marketing automation, mobile marketing, personalisatie, het verhogen van conversie en nog veel meer. Hoor hoe bedrijven als Body & Fit, Webprint en Technische Unie met e-mailmarketing een hogere omzet behalen. Meld je vandaag aan.

De evolutie van vertrouwen

De evolutie van vertrouwen

“The internet is still at the beginning of its beginning. [...] The last 30 years has created a marvelous starting point, a solid platform to build truly great things. However the coolest stuff has not been invented yet — although this new greatness will not be more of the same-same that exists today. It will not be merely 'better', it will different, beyond, and other.”

Bovenstaande woorden zijn afkomstig van internetvisionair Kevin Kelly. Recentelijk vertrouwde hij deze gedachten aan het digitale canvas toe in zijn artikel “You Are Not Late”. Zijn woorden zijn midden in de roos. De grootste verandering staat ons nog te wachten en deze heeft te maken met de wijze waarop mensen elkaar vertrouwen en met elkaar zaken doen.


E-business
  • 1
  • 4272
  • -
  • -
  • -
  • -
Een goed verhaal zorgt voor een onuitwisbare indruk

Een goed verhaal zorgt voor een onuitwisbare indruk

De verhalenindustrie is overal. Schrijvers en filmmakers maken er slechts een klein deel van uit. Bedrijven gebruiken verhalen bijvoorbeeld als garantievrije beloften om hun producten te verkopen: het verhaal over het gelukkige gezinsleven als je in de juiste auto rijdt, over de vrienden die je hebt als je een bepaald soort whisky drinkt, over de extra levenslust als je een of ander melkproduct drinkt. “Don’t sell the steak, sell the shizzle”, zeggen ze in het domein van de marketingcommunicatie. In dit tweede deel over storytelling (deel 1 lees je hier) vraag ik aandacht voor de kracht van verhalen om indruk te maken. Welke structuur heeft een verhaal nodig om mensen te raken?


Online PR & Branding
  • 2
  • 4442
  • -
  • -
  • -
  • -
“Voor mijn 40ste alsnog een HBO diploma” #ADV


E-Commerce
  • 0
  • 3150
  • -
  • -
  • -
  • -

“Voor mijn 40ste alsnog een HBO diploma” #ADV

“Moe, maar voldaan.”

Dat is het overheersende gevoel nu Florian van Harten’s eerste jaar van de deeltijdstudie Commerciële Economie erop zit. Moe, omdat het na jaren uit de schoolbanken best pittig was opnieuw een leerritme te ontwikkelen. Voldaan, omdat de selfmade salesmanager bij Reed Business dankzij zijn opleiding aan de HAN eindelijk op weg is naar dat felbegeerde HBO diploma.

Specials en dossiers